پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۴۰۸۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
به طور قطع یکی از مهمترین علت های تشدید ترافیک به خصوص در معابر شمالی پایتخت، کم عرض بودن معابر و حجم زیادی خودروها و تقاضا برای سفر به این مناطق است.

شعار سال:


بدون شک کمتر کسی در تهران که وسیله نقلیه شخصی دارد، در ترافیک های چند هفته اخیر معابر عمومی پایتخت گیر نکرده باشد و ساعت های طولانی را در خیابان ها و اتوبان های شلوغ گذران عمر نکرده باشد. به خصوص برای آن دسته از شهروندانی که در معابر عمومی شمال تهران تردد دارند، این معضل ملموس تر است و چنانچه از انها پرسیده شود که وضعیت بار ترافیکی معابر تهران چگونه است، قطعا پاسخ خواهند داد، افتضاح!

بیش از 3 هفته است که ترافیک در معابر عمومی پایتخت غوغا می کند. به طور مثال اگر از محله تهرانپارس به سمت شهرک غرب می خواستیم تردد کنیم، برای طی مسیر از اتوبان همت در روز عادی زمانی بالغ بر حدود نیم ساعت طول می کشید. اما همین مسیر از اتوبان همت در این روزهایی که تهران ترافیک سنگینی رو هم صبح و هم شب پشت سر می گذارد، حدود 3 ساعت طول می کشد که واقعا زمان بسیار زیادی است.

اما اگر بخواهیم به علل ترافیک تهران اشاره کنیم، آنقدر زیاد و متنوع است که نمی شود در این گزارش به تمامی آنها قطعا پرداخت. اما به نظر چند عامل اساسی است که در ایجاد و تشدید ترافیک در پایتخت نقش بسزایی دارند که در این گزارش به آن اشاره می شود.

به طور قطع یکی از مهمترین علت های تشدید ترافیک به خصوص در معابر شمالی پایتخت، کم عرض بودن معابر و حجم زیادی خودروها و تقاضا برای سفر به این مناطق است. بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی پلیس راهور، روزانه حدود یک هزار خودرو در تهران شماره گذاری می شود. بیش از 7 میلیون خودرو در تهران تردد می کند. اما تهران دیگر جایی برای ایجاد اتوبان و بزرگراه و خیابان ندارد.

این در حالی است که بیشتر مراکز خرید و تجاری پر طرفدار در شمال تهران واقع شده است و همین موضوع میزان تردد در معابر شمالی پایتخت را افزایش می دهد و به تبع آن ترافیک ایجاد می شود. این در حالی است که افزایش ساخت وساز مراکز تجاری و خرید در معابر شمالی تهران، با انتقادهای زیادی به شهرداری مواجه شده است. به گفته منتقدان، شهرداری بدون هیچ ضابطه ای مجوز ساخت و ساز برج ها و مراکز خرید چند ده طبقه را صادر می کند.

در همین باره پژمان پشمچی زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ضمن رد چنین موضوعی، معتقد است: بر اساس طرح جامع باید در تهران 45 مرکز منطقه‌ای و 200 مرکز خدمات ناحیه‌ای ایجاد شود. این در حالی است که تنها سه الی چهار مرکز تجاری از جمله کوروش، پالادیوم و اطلس مال نقل محافل هستند بر اساس طرح جامع و تفصیلی ساخته شده است.

از دیگر علت های ترافیک های سنگین این روزهای تهران، برگزاری نمایشگاه های بین المللی در خیابان سئول است. مردم برای بازدید از نمایشگاه بین المللی باید ساعت های زیادی را صرف کنند تا به مقصد خود برسند. این در حالی است که شهرداری تهران نمایشگاه شهر آفتاب را در جنوب شهر ساخته است و بر اساس تفاهم نامه ای که بین دولت و شهرداری منعقد شده است، بایستی تمامی نمایشگاه های بین المللی به شهرآفتاب منتقل شود که متاسفانه تا به الان چنین موضوعی عملیاتی نشده است. این در حالی است که بیش از 1000 میلیارد تومان سایت نمایشگاهی شهر آفتاب توسط شهرداری ساخته شده است اما باز هم شاهد آن هستیم که نمایشگاه‌ها در سئول برگزار می‌شود.

بر همین اساس، محمدباقر قالیباف شهردار تهران درباره لزوم برگزاری نمایشگاه های بین المللی در شهر آفتاب در جمع خبرنگاران گفت: مراجع ذیربط باید از برگزاری نمایشگاه در سطح شهر تهران جلوگیری کرده و نمایشگاه هایی با بیش از 200 هزار نفر مراجعه کننده حتما به شهر آفتاب منتقل شود چرا که آلودگی هوا و ترافیک از معضلات جدی ما است.

البته علت های زیاد دیگری نیز وجود دارد که در ترافیک تهران تاثیر گذار است که در گزارش های آینده به آن پرداخته خواهد شد. اما نکته ای که وجود دارد، این است که چرا دولت با شهرداری در زمینه انتقال نمایشگاه های بین المللی به شهر آفتاب همکاری لازم را ندارد؟ بر اساس تقویم نمایشگاهی، چند ده نمایشگاه دیگر در خیابان سئول برگزار خواهد شد که در صورت عدم انتقال این نمایشگاه ها به شهر آفتاب، بایستی مردم همچنان در ترافیک های چند ساعته معابر تهران وقت خود را سپری کنند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی تهران پرس، تاریخ انتشار 22 آذر ۱۳۹۵، کد مطلب:138763 : www.tehranpress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
0
یکسری به پاساژ پلادیوم بزنید دقیقا ترافیک ناشی از وجود فروشگاه دستتان می آید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین