پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر آنکه ظرفیت شهر تهران از نظر بلندمرتبه‌سازی و ساخت فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای (Mall) اشباع شده است، گفت: ساخت بی‌رویه واحدهای تجاری بزرگ، اقتصاد خرد محلی را از بین می‌برد.
شعار سال: پیروز حناچی درباره بلندمرتبه‌سازی و ساخت و سازهای بعضا بی‌ضابطه در تهران گفت: آنقدر از ظرفیت بلندمرتبه سازی در پایتخت بی‌جا استفاده شده که می‌توان گفت این ظرفیت پیش خور شده است. در فاصله سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ در مجموع مجوز ساخت ۱۵۰ برج در تهران داده شده است که نشانی هیچ یک از آنها پایین تر از میدان انقلاب نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مشکل دیگر بلندمرتبه‌سازی در تهران، متمرکز بودن آن در مناطق خاص از جمله مناطق ۱، ۲، ۳ و ۶ است ضمن آنکه در منطقه یک شدت این ساخت و سازها بیشتر است.

حناچی تاکید کرد: متاسفانه این ساختمان‌ها در جاهایی ساخته شده که نباید ساخته می‌شد و از این رو شورای‌عالی‌ شهرسازی و معماری اصراری ندارد که موضوع بلندمرتبه‌سازی در تهران را تسریع کند.

وی افزود: برای پیگیری موضوع، ابتدا از شهرداری اطلاعات خواسته‌ایم که هنوز به اندازه کافی اطلاعات در این زمینه به دست ما نرسیده است تا بر اساس آن تصمیم بگیریم.

تقاضا برای واحدهای تجاری وجود ندارد

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در ادامه درباره ساخت بی رویه مجتمع های تجاری و فروشگاه های بزرگ زنجیره ای (Mall) در شهر تهران نیز اظهار داشت: به نظر می رسد ساخت اینگونه واحدها در تهران به حد اشباع رسیده است.

حناچی تاکید کرد: از ظرفیتی که باید در ظرف ۲۰ سال آینده استفاده می کردیم، در مدت دو تا سه سال بهره برداری شده است به نحوی که خود مسوولان شهرداری نیز واقفند تقاضا برای واحدهای تجاری وجود ندارد.

معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ساخت بی رویه اینگونه واحدهای تجاری اقتصاد خرد محلی را از بین می برد زیرا اگر قرار باشد همه مردم نیازهای خود را از مال ها تهیه کنند، اقتصاد محلی دستخوش تغییر می شود.

پیگیری فرونشست زمین در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درباره پدیده فرونشست زمین در شهر تهران نیز به ایرنا گفت: فرضیه های مختلفی در این زمینه مطرح شده است که یکی از آنها گودبرداری های عمیق یا دست کاری در لایه های زیرین خاک توسط انسان است که می تواند برخی حرکت های لایه های زمین را تشدید کند.

حناچی اظهار داشت: در کنار آن وجود قنات های متعدد در تهران و انحراف این قنات ها به دلیل گودبرداری ها یکی دیگر از فرضیه های مطرح به شمار می رود زیرا ساخت و سازهای عمیق می تواند شبکه های انتقال آب را کور کند و از آنجا که آب مسیر خود را پیدا می کند، سبب شستن ریزدانه های خاک می شود.

وی افزود: برخی کارشناسان معتقدند تغییر مسیر عبور جریان آب به دلیل حفاری تونل های مترو و نیز لرزه های ناشی از عبور آن می تواند در شستن ریزدانه ها و تغییرات آتی موثر باشد.

حناچی تاکید کرد: اطلاعات ما در این خصوص کامل و دقیق نیست و از این روز از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن خواسته شده است بررسی های دقیقی در این زمینه انجام دهد.

فشار شهرداری‌ها بر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به ایرنا گفت: یکی از دستاوردهای دولت یازدهم در حفظ حقوق شهروندان و تحقق شعار «تدبیر و امید» را می توان در اقدام های این شورا یافت.

حناچی تاکید کرد: در دوره ای شهرداری‌ها به حال خود رها شدند و هرکاری که خواسته اند، انجام دادند اما اکنون شورای عالی شهرسازی و معماری به وظایف نظارتی خود عمل می کند و در حال بازگرداندن امور به مسیر اصلی خود است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این شورا تحت فشار زیادی از سوی شهرداری ها بخصوص در کلانشهرها قرار دارد زیرا منافع عظیمی در ساخت و سازها وجود دارد. تصمیمات در شهرها باید عاقلانه، قابل دفاع و شفاف باشد و همه از آن مطلع شوند که این کار با حمایت رسانه‌ها امکان‌پذیر است.

گفتنی است، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری اردیبهشت ماه گذشته در گرامیداشت روز معمار گفته بود، این شورا در حال تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی است تا با اجرای آن، دیگر شاهد بلندمرتبه سازی در هر منطقه‌ای نباشیم. وی همچنین، موضوع بلندمرتبه‌سازی را یکی از پرچالش‌ترین موضوع‌های شهرسازی معاصر عنوان کرد.

حناچی گفته بود، هیچ عقل سلیمی با بلندمرتبه‌ سازی مخالف نیست، اما چارچوب‌های آن باید رعایت شود و گرنه به ضد خودش بدل می‌شود.اصلی‌ترین اختلاف بر سر این است که نباید فقط به درخواست مالکان زمین برای بلندمرتبه ‌سازی، مجوز ساخت ساختمان‌های بلند داده شود و در این زمینه باید به حقوق شهروندان توجه شود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 26 آذر 1395، کد مطلب: 256483، www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین