پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۳۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷
سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور مانند سالهای گذشته است و جای نگرانی ندارد، فقط از مردم می خواهیم گوشت را از مراکز بهداشتی و مورد تایید سازمان دامپزشکی خریداری کنند.

شعارسال: ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری دو هفتگی خود در وزارت بهداشت افزود: بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که از طریق دام آلوده به انسان منتقل می شود، از 20 سال پیش تاکنون هر سال در بهار و تابستان مواردی از این بیماری در کشور مشاهده شده و موارد این بیماری در سال جاری از سالهای گذشته کمتر است.

وی ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو در کشور تحت کنترل است و موارد ابتلا به این بیماری با تشخیص به موقع و با استفاده از داروهای گرانقیمتی که در اختیار وزارت بهداشت است، درمان می شوند.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: از ابتدای امسال تاکنون فقط 28 نفر به این بیماری در کشور مبتلا شده اند که از سال گذشته کمتر است و فقط دو نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند که از متوسط جهانی مرگ ناشی از این بیماری کمتر است.

وی افزود: متوسط مرگ ناشی از بیماری تب کریمه کنگو در دنیا حدود 30 درصد است و در کشور ما این میزان بسیار پایین تر و در حدود 15 درصد در سالهای مختلف گزارش شده است.

حریرچی گفت: به جز یک مورد که در یک کشتارگاه در زاهدان به علت خرابی سردخانه حدود 19 کارگر به این مبتلا شدند، پدیده خاصی از این بیماری نداشته ایم و همه این 19 نفر نیز درمان شده اند.

وی افزود: دو مورد مرگ ناشی از این بیماری نیز در بندرعباس و کرمانشاه بوده است و موردی از مرگ ناشی از این بیماری در اصفهان تایید نشده است.

وی گفت: مواردی که در فضای مجازی با غلو درباره این بیماری بیان می شود درست نیست البته اگر در مواردی فرد متوفی ناشی از این بیماری را در سه متر زیر زمین و با استفاده آهک دفن می کنند برای ایمنی مردم و رعایت نکات بهداشتی است و نباید با بزرگنمایی این مسائل در مردم نگرانی ایجاد کرد.

حریرچی ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو از سه طریق به انسان منتقل می شود، یکی کنه آلوده که از حیوان مبتلا به این بیماری، بدن انسان را نیش بزند، دوم بر اثر برخورد با خون و ترشحات حیوان مبتلا در هنگام ذبح یا تماس با لاشه حیوان مرده و سوم انتقال بیمارستانی است که بر اثر تماس با ترشحات بدن فرد بیمار ممکن است به کادر درمانی منتقل شود.

وی گفت: مردم به هیچوجه نگران نباشند، تنها نکته ای که مردم باید رعایت کنند این است که گوشت را از مراکز بهداشتی تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه کنند و اگر گوشت تازه تهیه می کنند حداقل 24 ساعت آن را در یخچال نگهداری کنند البته گوشت هایی که در مراکز مجاز عرضه می شود، این مدت در سردخانه بوده است.

**نظارت بر صنایع آلاینده

قائم مقام وزیر بهداشت درباره نظارت بر صنایع آلاینده گفت: نظارت بر صنایع آلاینده با سازمان محیط زیست است و حتی نظارت بر بیمارستان‌های تابعه وزارت بهداشت نیز از نظر پسماندها و آلودگی زیست محیطی با این سازمان است.

وی گفت: وزارت بهداشت فقط بر تولیدات و فرآورده های غذایی صنایع، نظارت دارد و این نظارت باید با دقت زیادی انجام شود زیرا مواد غذایی آلوده می تواند به طور مستقیم به سلامت مردم آسیب بزند.

حریرچی درباره نظارت بر بیمارستان‌ها نیز گفت: بیمارستانها با اعتباربخشی و ارزیابی که در مورد آنها انجام می‌شود به سه دسته بیمارستان‌های درجه یک، دو و سه تقسیم می‌شوند و با توجه به اینکه تعرفه این بیمارستانها خیلی متفاوت است، هر چه درجه بیمارستان کم شود، درآمد بیمارستان به شدت کاهش می‌یابد.

وی افزود:‌ فرآیند اعتباربخشی بیمارستانها فرآیند دقیقی است و از 900 سنجه ارزیابی بیمارستانها 146 سنجه مربوط به ایمنی بیمار از جمله عفونت بیمارستانی است. نتایج این ارزیابی و درجه بیمارستان‌ها به مردم اعلام خواهد شد. این اقدام مهمی برای اطلاع بیماران است البته در برخی کشورها حتی مراکز سرپایی نیز ارزیابی می‌شوند که امیدواریم در کشور ما نیز به این سمت حرکت کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: از نظر تعداد تخت‌های بیمارستانی وضعیت به گونه‌ای است که در 90 سال گذشته حدود 80 هزار تخت بیمارستانی دولتی در کشور ساخته شده است. در این دولت تاکنون 20 هزار تخت بیمارستانی به بهره برداری رسیده که معادل یک چهارم کل تخت های موجود است و تا آخر دولت 26 هزار تخت جدید به بهره برداری می رسد که معادل یک سوم کل تخت های ساخته شده در 90 سال گذشته است.

وی افزود: علاوه بر آن 45 هزار تخت بیمارستانی موجود نیز نوسازی شدند و دو میلیون و 500 هزار مترمربع از بیمارستانهای کشور بازسازی شد. وزارت بهداشت در این دوره علاوه بر اصلاح و نوسازی زیرساخت‌های بیمارستانی، فرآیندهای ارائه خدمات درمانی را برای کیفی سازی خدمات ارتقا داده است. البته از انتقادها بر اساس نظام مشتری مداری برای اصلاح روند استقبال می‌کنیم.

**میزان بدهی بیمه ها به بیمارستان ها

حریرچی درباره آخرین میزان بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌های دولتی گفت: اتقاق جدیدی در دو هفته گذشته نیفتاده است و میزان بدهی بیمارستانها همان بدهی دو هفته پیش است و بیمارستان‌های کشور به خاطر این بدهی با فشار مضاعفی مواجه هستند.

وی افزود: تلاش ما این است که با تامین منابع جدید و کنترل هزینه‌ها، کاری کنیم که در خدمت رسانی به مردم خللی ایجاد نشود.

مسئولان وزارت بهداشت در ماه‌های اخیر میزان کل بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌های دولتی را بین 9 تا 12 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بودند که از حدود 12 ماه پیش به صورت معوقه باقیمانده است.

حریرچی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات اصلی بیمارستان‌های کشور است، هم از نظر نسبت پزشک، پرستار و سایر کادر بیمارستانی به جمعیت و هم نسبت به تخت بیمارستانی با کمبود جدی مواجه هستیم.

**استخدام نیروهای غیر فنی در بیمارستان‌ها در دولت گذشته

وی افزود: کمبود نیروی انسانی تخصصی در تمام بخش‌های بیمارستانی مشهود است و متاسفانه در دولت گذشته تعداد زیادی نیروی انسانی غیر فنی در بیمارستان‌ها استخدام شدند که باید آنها را ساماندهی کنیم.

حریرچی درباره اختلاف پاتولوژیست ها با دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی برای تاسیس آزمایشگاه نیز گفت: جوسازی‌هایی که در برخی رسانه‌ها به خصوص فضای مجازی ایجاد شده درست نیست، وزارت بهداشت قانون بر زمین مانده از حدود 30 سال پیش را اجرا کرده است.

وی افزود: این قانون حکم دیوان عدالت اداری را نیز در پشتوانه خود دارد. وزارت بهداشت تولیت نظام سلامت را دارد و مصالح کل جامعه و مردم را در نظر می‌گیرد و نه مصالح و منابع یک صنف خاص و در این مورد نیز فقط دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی در صورتی که در آزمون دوره بالینی قبول شوند و بیش از دو سال دوره بالینی ببینند و در آزمون نهایی دوره بالینی قبول شوند، می‌توانند مجوز تاسیس آزمایشگاه بگیرند، ظرفیت این دوره نیز فقط 15نفر است بنابراین این همه جنجال آفرینی موضوعیت ندارد.

*عزل دو معاون آموزشی وزارت بهداشت در دوره‌های گذشته

حریرچی گفت: در دوره‌های گذشته نیز دو معاون آموزشی وزارت بهداشت به خاطر اجرا نکردن همین قانون که درسال 67 مصوب شده است، عزل شدند، در خیلی از کشورها نیز مجوز آزمایشگاه به دارندگان مدارک دکترای علوم آزمایشگاهی داده می‌شود و امر جدید و عجیب و غریبی نیست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادامه روند طرح تحول سلامت گفت: وزارت بهداشت یک سازمان یادگیرنده است و حتما از تجربیات به دست آمده و انتقادها در تصمیم گیری های جدید استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: تصمیم گیری و مدیریت وزارت بهداشت یک پدیده دینامیک است و در مسیر ارتقای خدمات به مردم حرکت کرده‌ایم و به جرئت می‌توان گفت این دوره از وزارت بهداشت یک دوره منحصر به فرد در تاریخ این وزارتخانه است و در ماه‌های پایانی دولت یازدهم نیز با همان قدرت ماه‌های اول و وسط کار را ادامه می‌دهیم.

حریرچی گفت: حجم بازدیدها و افتتاح‌های وزیر بهداشت در ماه‌های اخیر بسیار بالاست به طوری که گاهی 10 روز به خانه نمی‌رود و در شهرستانها و سفر است.

وی در مورد اعتباربخشی بیمارستان‌ها در شرایط بدهی بیمارستان‌ها نیز توضیح داد: در بدترین شرایط که بیمارستان‌ها با طلب های میلیاردی از بیمه‌ها مواجه هستند نیز نباید سطح استاندارد خدمات آنها از یک حد مشخص پایین تر بیاید بنابراین ارزیابی یک فرآیند همیشگی است.

وی گفت:‌ سالانه 80 میلیون بستری در کشور انجام می‌شود،‌ نمی‌توانیم صبر کنیم تا بدهی‌ها پرداخت شود بعد ارزیابی کنیم، با همین شرایط کار را انجام می‌دهیم زیرا ایمنی و سلامت بیماران در بیمارستان‌ها و کیفیت خدمات درمانی برای وزارت بهداشت بسیار مهم است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 8خرداد1396، کدخبر: 82548260: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین