پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
محمد شکرچی زاده با اشاره به عمر هشتاد ساله تولید بتن در کشور گفت:­ به دلیل قیمت ارزان قیر یک غفلت تاریخی از کاربرد رویه های بتنی در کشور­ ­شده است .

شعارسال:محمد شکرچی زاده امرزو در همایش بتن که در مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی برگزار شد گفت: صنعت ساخت و ساز همواره بعنوان یکی از معیارهای توسعه کشورها شناخته می شود این صنعت با دیگر صنایع بزرگ و زیربنایی در ارتباط است و در پیشرفت و گسترش صنایع دیگر موثر است.

وی ادامه داد: بخش مسکن شهری، حدود 30 درصد از حجم اقتصاد را به خود اختصاص داده است از طرفی، بحث انرژی و لزوم مصرف بهینه آن از چالش های جهانی به حساب می آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در عرصه تولید سازندگی و اجرا با رشد پروژه های ملی، استفاده روزافزودن از بتن به عنوان ماده ای بسیار پرمصرف در ساختمان ها، راه ها، اسکله ها، بنادر و انواع ابنیه، نشانگر نقش بتن درتوسعه کشور و اهمیت آن نزد صاحب نظران و متخصصان به این امر می باشد.

شکرچی زاده تاکید کرد: در حال حاضر رکود بازار مسکن و محدودتر شدن جدی پروژه های سدسازی که مصرف کننده جدی سیمان در دهه هشتاد و اوایل دهه نود بودند مصرف سیمان را با کاهش روبرو کرده است با این وجود گسترش وریه های بتنی و تثبیت لایه های اساس و زیر اساس راه ها با سیمان در کشور، راهکاری است که تاکید بر آن حدود 1 تا 2 میلیون تن سیمان را به مصرف می رساند

معاون وزیر راه و شهرسازی­ اکید کرد: توسعه و بکارگیری علم مواد و علم شیمی در بتن این امکان را فراهم ساخته است تا سازه های با عمر مفید بیشتر و مقاوم تر ساخته شودند با گسترش استفاده از انواع افزودنی شیمیایی بتن مانندفوق روان کننده ها زودگیر کننده ها کند گیر کننده ها حباب هواسازها و انواع مواد پلیمری، استفاده های جدید از بتن در سازه های مهم شهری مانند پل ها با دهانه بزرگ و آسمان خراش ها و برج های بلند و همچنین محصولات جدید ممکن گردیده است و انتظار می رود، این تغییرات تکنولوژیکی در دهه های پیش رو نیز ادامه یابد.

سیاست های توسعه شهری به خصوص درچند دهه اخیر، احداث سازه ها و تاسیسات بتنی را برای بسیاری از شهرهای کشور امکان پذیر کرده است و در نتیجه انواع سازه های بتنی در کلاس جهانی، مانند پل ها و برج ها و سایر تاسیسات بتنی، اکنون در بسیاری از شهرهای کشور ساخته می شوند و انتظار می رود این روند در آینده نیزبطور فزآینده ای ادامه خواهد یافت.

رئیس مرکز تحقیقات­ مسکن، راه و شهرسازی تصریح کرد:دراین راستا لزوم هماهنگی مقرارت و ضوابط ملی استانداردهای بین المللی در ین صنعت و کاربرد و گسترش آن ها در کشور، مبادلات بین المللی در صنعت ساخت و ساز را بیشتر خواهد کرد در همین راستا هماهنگی آیین نامه بتن ایران(آبا) با مبحث نهم مقرات ملی ساختمان از یک سو و هم راستا بودن آن با استانداردهای معتبر بین المللی از سوی دیگر اقدام ارزشمندی است که از ابتدا دولت یازده به آن همت گمارده شده است .

وی ادامه داد: علاوه بر آن با توجه به مزیت های ساختمان های بتنی به لحاظ عملکردی و مقاومت در برابر آتش و همچنین توجیه اقتصادی آن با توجه به ظرفیت تولید سیمان در کشور و ذکر این تکته که در بسیاری از مناطق اقلیمی کشور(خصوصاً مناطق حاشیه خلیج فارس و دریای عمان) که سرمایه گذاری های عظیمی به لحاظ توسعه زیر ساخت ها در حال انجام است و دارای شرایط مهاجم و بسیار خورنده ای می باشد، گسترش اسفتده از سازه های بتنی به لحاظ دوام چنانچه ملاحظات دوام در نظر گرفته شود می تواند قابل توجیه باشد.

شکرچی زاده گفت: بدیهی است ساختمان های بتین پایدار و مطمئن در برابر حوادث به ویژه زلزله و کاهش هزینه های ساخت و استفاده صحیح از منابع و مواد اولیه در تولید سیمان باید به باور عمومی و عزم ملی تبدیل شود و در این راستا دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، همراه با سایر ارکان اجرایی و همچنین مطبوعات و رسانه ملی وظایف مهم و حساس بعهده دارند.

تهیه طرح جامع ایمنی در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح جامع ایمنی در مرکز تحقیقات برای ارزیابی ساختمانهای مهم کشور شروع شده است.

محمد شکرچی زاده در حاشیه همایش بتن در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بتن باید در عرصه رقابتی جایگاه خود را پیدا کند گفت: از سال 60 تولید فولاد 10 برابر و تولید سیمان 35 برابر شده است.

وی افزود: استفاده از بتن در رویه های بتنی را در فرودگاه امام ، بزرگراه تهران - شمال آغاز کردیم.

شکرچی زاده تاکید کرد: ما یک شتاب طرح برای منطقه تهران داریم که استاندارد جدید 2800 است و ساختمانهایی که قبل این استاندارد ساخته شدند ممکن است ضعف هایی داشته باشد ما باید بدون ایجاد نگرانی حساسیت مهندسان را افزایش دهیم تا ساختمانهای جدیدی که ساخته می شوند خطر جدیدی نداشته باشند.

وی تاکید کرد: در کشور ساختمان ناایمن زیادی داریم که طرح جامع در مرکز تحقیقات در حال شروع است تا بتوانیم ساختمانهای مهم را ارزیابی و از تجارب بین المللی استفاده کنیم .

شکرچی زاده افزود: ساختمانهای جدید بر اساس ضوابط و مقررات ملی ساخته می شوند اما بسیاری از آنها مقررات ملی را اجرایی نمی کنند و بالاخص مبحث 3 آتش را رعایت نمی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریع کرد: بعد از پلاسکو حرکت خوبی آغاز شد تا سازه های فلزی در برابر آتش مقاوم شوند.

وی افزود: متقاضیان خرید علاوه بر ظاهر باید به ضوابط و شرایط ساخت هم توجه کنند.

شکرچی زاده گفت: در عرصه بتن به فناوری های نو بتنی دسترسی داریم و از نظر دانش و اجرا بسیار مهم است تا زمینه برای اجرای آن را پیدا کنیم.

مصرف سالانه 100میلیون متر مکعب بتن در کشور

رئیس انجمن بتن گفت: میزان مصرف سیمان در سال 95 حدود 45 تا 47 میلیون تن بود.

محسن تدین با اشاره به اینکه سیمان به دو صورت ساخت بتن­ یا ملات های ساختمانی مصرف می شود گفت: در سالهای80 تا 90 مصرف بتن از 150 میلیون متر مکعب فراتر رفته بود و تولید سیمان هم بیش از 70 میلیون تن رسید که از این تعداد 15 میلیون تن صادر شد که 55 درصد به کشور عراق و باقی به کشورهای شمالی و جنوبی صادر شده است و همچنین سالانه­­ سیمان خاکستری بیش از 15 میلیون تن و سیمان سفید­ بیش از 600 هزار تن صادر می شود.

وی افزود: متاسفانه به دلیل ساخت سریع سازه های فولادی­ بسیاری از مالکین ترجیح می دهند از سازه های فولادی استفاده کنند این در حالیست که­ ­در سایر کشورها از سازه های بتنی بیشتر استفاده می شود.

تدین ادامه داد: استفاده از سازه های بتنی ­در سایر کشورها به عدد 9 یا 10 می رسد­ اما در کشور کمتر از یک است.

وی افزود: باید بخشنامه ای به شهرداری ها و نظام مهندسی و نهادهای دولتی برای الزام به استفاده از سازه بتنی شود. وشرایط به سمتی برود که ساختمان ها بتنی شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما،تاریخ انتشار15مهر96،کدخبر: 1840490 ، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین