پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۹۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
قرار بود قبل از اینکه اتوبوس خدمت شهرداری زنجان راه بیفتد، ون و اتوبوس ویژه معلولان در زنجان راه اندازی شود که با روی کارآمدن شورای دور پنجم، این اتوبوس در ایستگاه وعده ها متوقف شد.

شعار سال: این روزها که شهردار جدید زنجان با اتوبوسی به نام اتوبوس خدمت از خیابان های شهر زنجان البته در مناطق برخوردار و توسعه یافته بازدید می کند، معلولان زنجانی همچنان چشم انتظار وعده هایی هستند که در دوره پنجم شورای شهر زنجان به فراموشی سپرده شده است و شهردار زنجان نیز هنوز موضع گیری در این خصوص نکرده است.

«معلولیت محرومیت نیست» این جمله و هزار جمله دیگر همه بازی با کلماتی است که مسئولان برای موجه کردن و عادی جلوه دادن وعده هایشان به کار می برند. معلولیت محدودیت نیست ولی برای اینکه یک معلول بتواند در جامعه حضور موثری داشته باشد باید زیرساخت‌ها و مبلمان شهری برای او فراهم باشد که متأسفانه در استان زنجان زیرساخت‌ها و مبلمان شهری برای حضور یک معلول در جامعه فراهم نیست و معلولان با کمک دیگران در معابر عمومی تردد می کند.

فضاهای اداری، بانک‌ها، مراکز درمانی و مجتمع‌های مسکونی در زنجان به هیچ وجه متناسب با نیاز معلولان نیست و گویی در این میان نیازی به تردد معلولان در جامعه احساس نمی‌شود.

وقتی یک معلول بیمار است، اگر کسی به او کمک نکند نمی‌تواند به مطب دکتر که در طبقات فوقانی ساختمان پزشکان واقع شده است برود، لذا باید وی را همراهی کنند، به همین خاطر معتقدیم این شرایط در شأن معلول ما نیست .

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان نیز توانمند شدن معلول را مستلزم فراهم شدن زیرساخت‌ها در جامعه دانسته و می‌گوید: باید زیرساخت‌های زندگی شهری و نقل ‌و انتقال و تردد برای معلولان به‌گونه‌ای باشد که بتوانند در جامعه به سهولت حاضر شوند و این حضور است که اعتماد به ‌نفس معلول را تقویت می‌کند.

آیت‌الله علی خاتمی عنوان می‌کند: طبق آمار ۱۵ درصد جمعیت جهان را افراد معلول تشکیل می‌دهند و از قضا معلولان از انسان‌های سالم توانمندتر و خلاق‌تر هستند، لذا باید تمهیدات لازم برای حضور پررنگ آن‌ها در جامعه فراهم شود.

خریداری ون و اتوبوس های قابل استفاده معلولان برای شهر زنجان

همچنین حبیب ملایی یگانه شهردار سابق زنجان ۲۸ شهریور ماه سال ۹۵در جلسه مناسب سازی فضای شهری، از خریداری ون و اتوبوس های قابل استفاده معلولان برای شهر زنجان خبر داد و گفت: ون خریداری شده و اتوبوس ها در دست خریداری است.

عضو سابق شورای شهر زنجان در اردیبهشت‌ماه سال گذشته از راه‌اندازی اولین اتوبوس گویا برای معلولان در مسیر شهرک انصاریه زنجان خبر داده بود ولی چنین اتوبوسی در این مسیر دیده نشد و تنها در حد یک شعار بود و بس.

پریسا شعبایی همچنین گفته بود شهرداری و شورای شهر طی سال گذشته ون ویژه معلولان را در سطح شهر زنجان راه‌اندازی خواهد کرد که در این خصوص نیز خبری نشد.

شورای شهر چهارم، وعده‌های زیادی را در خصوص مناسب‌سازی مبلمان شهری و حمل ‌و نقل معلولان داده بود ولی با روی کارآمدن شورای دور پنجم همه این وعده‌ها در حد یک شعار خود را نشان داد.

در گذشته در ساخت و سازها، مناسب‌سازی لازم برای معلولان انجام‌نشده است

معاون امور توان‌بخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان در خصوص وضعیت فعلی مبلمان شهری زنجان برای معلولان می‌گوید: متأسفانه در گذشته در ساخت واحدهای مسکونی، ابنیه‌ها، سازمان‌ها و ادارات، مناسب‌سازی لازم برای معلولان انجام‌نشده است.

سال گذشته یک دستگاه اتوبوس ویژه حمل‌ و نقل و مختص معلولان خریداری شد ولی ما در شهر زنجان این اتوبوس را ندیدیم و فقط شنیدیم که چنین اتوبوسی برای معلولان خریداری‌ شده استفرهاد میرزایی می‌افزاید: در حال حاضر با توجه به نظارت سازمان بهزیستی از دستگاه‌های اجرایی، برخی از سازمان‌ها نسبت به مناسب‌سازی ساختمان‌های خود اقدام کردند و این امر باعث شده که مسئولان دستگاه‌های اجرایی نسبت به تردد معلولان تمهیدات لازم را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه معلولان در حمل نقل دچار مشکل هستند، ابراز می‌کند: مقرر شده بود وضعیت تاکسی و اتوبوس شهری برای معلولان توسط شهرداری مناسب‌سازی شود که در همین راستا سال گذشته یک دستگاه اتوبوس ویژه حمل‌ و نقل و مختص معلولان خریداری شد ولی ما در شهر زنجان این اتوبوس را ندیدیم و فقط شنیدیم که چنین اتوبوسی برای معلولان خریداری‌ شده است، لذا در این خصوص از شهرداری انتقاد داریم.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز بابیان اینکه زنجان ۲۰ هزار و ۴۰ معلول دارد، می‌افزاید: این تعداد معلول زمانی می‌توانند در جامعه حضور فعالی داشته باشند که فضاها و مبلمان شهری برای آن‌ها فراهم باشد.

محمد محمدی‌قیداری با بیان اینکه مناسب‌سازی فرهنگی برای معلولان در جامعه به خوبی در استان زنجان اجرا شده است، اظهار می‌کند: خوشبختانه طی سال‌های اخیر مناسب‌سازی محیط‌های فرهنگی به خوبی جا افتاده و توسعه‌ یافته است.

وی با اشاره به ضرورت مناسب‌سازی فضاها برای معلولان، ادامه می‌دهد: جامعه حمایت از حقوق معلولان، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در تلاش برای تحقق این امر هستند تا اماکن عمومی و مبلمان شهری را برای معلولان مناسب‌سازی کنند که سازمان بهزیستی ناظر این امر است و دبیرخانه آن در سازمان بهزیستی قرار دارد.

محمدی‌قیداری با بیان اینکه برای حضور یک معلول در جامعه، نیاز به مناسب‌سازی و معماری فرهنگی و فیزیکی است، تصریح می‌کند: خوشبختانه طی دو دهه اخیر مناسب‌سازی فرهنگی در جامعه به خوبی جا افتاده است و مردم ارتباط خوبی با معلول در جامعه دارند و از سال ۸۳ تا به امروز در طول هشت سال مناسب‌سازی فرهنگی رشد پیداکرده و این موضوع در بین عموم مردم جا افتاده است.

این مسئول تأکید می‌کند: فراهم کردن بستر فیزیکی مهم‌ترین موضوع برای معلولان است و نیاز به اعتبار دارد و در پروژه‌های جدید باید مناسب‌سازی رعایت شود که اگر این امر محقق نشود برای این پروژه‌ها پایان کار صادر نمی‌شود.

وی می‌گوید: یک معلول باید در زمینه توان‌بخشی، پزشکی، اجتماعی و اشتغال توانمند شود و بستر فیزیکی و فرهنگ‌سازی عمومی برای پذیرش معلولان در جامعه فراهم شود، لذا معتقدیم آماده شدن بستر فیزیکی مهم‌ترین موضوع برای حضور معلولان در عرصه‌های مختلف است.

شهرداری به جد پیگیر مناسب‌سازی شهری بوده است

مدیر حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان نیز در این زمینه تاکید کرد: شهرداری با وجود اینکه به‌طور مستقیم مسئولیت مناسب‌سازی شهری را عهده‌دار نیست، اما به جد پیگیر این موضوع بوده است.

سمانه شاددل با ابراز خرسندی از اینکه بعد از مدت‌ها بالاخره شاهد اجرایی شدن بحث مناسب‌سازی در زنجان هستیم، افزود: خوشبختانه امروز این حساسیت در مسئولان ایجاد شده تا نسبت به اجرایی کردن بحث مناسب‌سازی اقدامات آغازین انجام گیرد، هر چند شهرداری آغازگر این بحث بود و دستگاه‌هایی که مستقیما در این خصوص مسئول بودند، به اندازه شهرداری پیگیر تحقق این موضوع نبودند.

وی با بیان اینکه شهرداری از ابتدا به دنبال اجرای بحث مناسب‌سازی بود و توانست این حساسیت را نیز در مسئولان استان ایجاد کند، ادامه داد: شاید بتوان از گویاسازی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به‌عنوان اولین گام در راستای تحقق بحث مناسب‌سازی در زنجان یاد کرد که این مهم در حال حاضر در تقاطع سبزه‌میدان و چهارراه سعدی به اجرا گذاشته شده است.

مدیر حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان با یادآوری اینکه طرح اصلاح هندسی از سال ۹۴ آغاز شده است، افزود: هر اصلاح هندسی که اجرا می‌شود، همگی با رمپ معلولان است، با این دیدگاه که معلولان بتوانند به راحتی از عرض خیابان عبور کنند.

شاددل در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره اختصاص اتوبوس و خودروی ون ویژه معلولان در زنجان، اظهار کرد: خودروی ون ویژه معلولان خریداری شده و در حال حاضر منتظر اخذ پلاک برای این خودرو هستیم تا بعد از نصب پلاک، خودروی مذکور جهت استفاده معلولان تجهیز شود.

برای اخذ پلاک خودروی ون ویژه معلولان با مشکل مواجه هستیم

مدیر حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر برای اخذ پلاک خودروی ون ویژه معلولان با مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: این موضوع باید یک پروسه قانونی را مبنی بر پرداختن جرایم شهرداری به راهنمایی و رانندگی طی کند، به همین خاطر مکاتباتی را برای اخذ مهلت جهت تسویه کردن جرایم انجام داده‌ایم که در صورت موافقت مرکز با این موضوع، خودروی ون ویژه معلولان در سال‌جاری خدمات‌رسانی خواهد کرد.

بی‌شک معلول برای حضور در جامعه و توانمند شدن نیاز به زیرساخت‌ها و فضای فیزیکی و فرهنگی دارد که خوشبختانه بستر فرهنگی در جامعه برای حضور معلول فراهم‌شده ولی بستر فیزیکی مناسبی برای حضور این قشر به خوبی مهیا نشده است، این در حالی است که توانمندی‌های معلولان ایجاب می‌کند که این قشر را بیش از گذشته دریابیم و مشکلات‌شان را رفع کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 22دی 96، کدمطلب:4164847، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
نه فقط زنجان بلکه معلولان در بسیاری از کلان شهر های ایران من جمله تهران هنوز با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین