پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۹۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
با این‌که برخی استعفای نجم‌الدین محمدی مدیرعامل سابق سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران را به‌دلیل واگذاری مراکز بهاران عنوان می‌کنند، اما این‌طور به‌نظر می‌رسد که اختلاف نظر وی با معاون اجتماعی شهرداری علت اصلی این کار بوده است.با انتصاب نجم‌الدین محمدی به‌عنوان مدیرعامل جدید سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در سال گذشته آغازی بر فعالیت سازمانی بود که از آن زمان تا استعفا و کنار رفتنش حرف و حدیث‌های زیادی را به‌دنبال داشت.

شعار سال: با انتصاب نجم‌الدین محمدی به‌عنوان مدیرعامل جدید سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در سال گذشته آغازی بر فعالیت سازمانی بود که از آن زمان تا استعفا و کنار رفتنش حرف و حدیث‌های زیادی را به‌دنبال داشت.

از میان مدیران تازه منصوب شده شهرداری تهران، محمدی جزو مدیرانی بود که در آغاز فعالیتش به‌واسطه توجه به گرم‌خانه‌ها و توسعه آن بیش از پیش عملکردش از سوی الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران حمایت شد.

اما واگذاری مراکز بهاران به سازمان بهزیستی بدون اطلاع شورای اسلامی شهر تهران موضوعی بود که اعتراض اعضای شورای شهر را درآورد.

در واگذاری مراکز بهاران،  قانون جایگاهی فراتر از شورا و مصوبات آن دارد

الهام فخاری نایب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در این‌باره عنوان کرد که در آغاز سال ۹۸ خبری مبنی بر پیگیری ایجاد تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با سازمان بهزیستی درخصوص واگذاری این مراکز مطرح شد که متأسفانه هیچ نوع هماهنگی با کمیسیون ناظر یعنی کمیسیون فرهنگی اجتماعی صورت نگرفت.

با این حال، نجم‌الدین محمدی در واکنش به اظهارات برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با غیرقانونی بودن تفاهم‌نامه منعقده با سازمان بهزیستی به خبرنگار آنا گفت: موضوع مراکز بهاران مربوط به تعهداتی است که شهردار وقت در سال ۹۴ به وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر داد تا در توانمندسازی روانی اجتماعی ایفای نقش کند و این موضوع به‌عنوان قانون درآمد که براساس ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه کشور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان بهزیستی) با همکاری شهرداری‌ها موظف است در ارائه خدمت به کاهش آسیب به افراد بی‌خانمان در قالب گرم‌خانه‌ها و هم‌چنین صیانت از بهبودیافتگان فعالیت کند.

وی با بیان این‌که قانون جایگاهی فراتر از شورا و مصوبات آن دارد، اذعان کرد: پس از به تصویب رسیدن برنامه ششم توسعه کشور در سلسله جلسات مختلفی که در شورای اجتماعی کشور با حضور استاندار تهران به‌عنوان رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی استان برگزار شد مقرر شد ۸ مرکز در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده شود که تاکنون دو مرکز واگذار شده است.

مدیرعامل سابق سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با تأکید بر این‌که ما معتقد به واگذاری مراکز بهاران با مصوبه شورا هستیم، گفت: واگذاری زمانی در قالب تفاهم‌نامه مطرح شد ‌که موضوع از سوی استاندار به‌عنوان رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی استان و شورای فرهنگی اجتماعی پیگیری می‌شد. (بیشتر بخوانید)

مدت زیادی از حرف و حدیث‌ها در این‌باره نگذشت که در سکوت خبری سید مالک حسینی جایگزین نجم‌الدین محمدی شد و این موضوع شائبه کنار گذاشته شدنش و ارتباط آن با موضوع واگذاری مراکز بهاران را قوت بخشید.

محمدی از آغاز بنای کار کردن با آقای یگانه را نداشت 

حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص کنار رفتن نجم‌الدین حسینی را استعفای وی پیش از موضوع واگذاری مراکز بهاران دانست و اذعان کرد که این موضوع در سرعت رفتن او اثرگذار بود.

حجت نظری در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با انتصاب مدیرعامل جدید سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد: من شنیده‌ام که از زمان روی کار آمدن آقای جوادی یگانه به‌عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران آقای محمدی چندین بار استعفا داده بود که در نهایت مورد پذیرش قرار گرفت.

وی با بیان این‌که یکی از درخواست‌های استعفای نجم‌الدین محمدی بعد از قائله بهاران بود، افزود: واقعیتش این است که به‌نظرم ایشان پیش از مطرح شدن موضوع بهاران هم بنای کار کردن با آقای یگانه را نداشت و من شنیدم که ایشان مجموعاً سه بار استعفا دادند اما حتماً موضوع بهاران و اقدامی که شاید کاملاً یک‌جانبه انجام شد و بخش‌های مختلف مدیریت شهری خیلی در آن دخیل نبودند، در سرعت رفتن او اثرگذار بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: طبق ماده ۸۰ قانون شوراها، تعیین تکلیف اموال، املاک و دارایی‌های شهر بر عهده شوراها گذاشته شده و هیچ بخشی در شهرداری نمی‌تواند مستقلاً برای دارایی‌های شهر تصمیم‌گیری کند. لذا ما حتماً پیگیر موضوع هستیم و اگر جایی به‌ناحق واگذار شده، حتماً آن را پس خواهیم گرفت.

مراکز بهاران با تصمیم مدیران شهری صورت گرفت

این درحالی است که نجم‌الدین محمدی در واکنش به حرف و حدیث‌های مطرح شده به خبرنگار آنا گفت: واگذاری مراکز بهاران تصمیم فردی نبوده و موضوعی مدیریتی در شهرداری بود.

وی افزود: شهرداری طبق برنامه‌ریزی که داشت تصمیم گرفت از صدها فضای شهری که دارد، دو فضا را در اختیار مراکز بهاران قرار دهد و این مراکز درحال حاضر توسط گروه‌های مردم‌نهاد که رابط بین بهزیستی و استانداری تهران هستند مدیریت می‌شود و این خواسته استانداری بود که توسط شهرداری اجابت شد.

مدیرعامل مستعفی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص استعفای خود نیز گفت: بنده از دوازدهم بهمن ماه سال گذشته (حدود ۸ ماه پیش) اصرار بر استعفا داشتم و ساده‌انگارانه است موضوعی که با حضور استاندار و معاون اجتماعی شهرداری تهران باشد را به من ربط دهند.

براساس این گزارش، این‌که مراکز بهاران به سازمان بهزیستی واگذار شده است امری مفید محسوب می‌شود، چرا که سازمان بهزیستی طبق وظیفه‌ای که دارد بهتر از سایر نهادها می‌تواند به وضعیت معتادان در این مراکز رسیدگی کند و در راستای توانمندسازی آن‌ها اقدام کند، لذا اصل این کار ستودنی است اما برخی از اعضای شورای شهر به‌دلیل مشورت نکردن با آنها، این اقدام را تاب نیاورده و شروع به انتقاد از این کار کردند و در این داستان اگر استعفا یا برکناری آقای محمدی به‌دلیل واگذاری مراکز بهاران انجام شده باشد، جای تأسف دارد که مسئولان مدیریت شهری به جای این‌که به فکر حل معضلات شهری باشند، به‌دنبال اهداف خاص خود هستند که هیچ دردی را از مردم دوا نمی‌کند.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار 23 آبان    98، کد خبر:   385627، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین