پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
قراردادهای نفتی، پس از کش و قوس‌های فراوان و مخالفت‌های متعدد تعدادی از نمایندگان، این بار زنگنه را به مجلس کشاند تا در جلسه‌ای 3 ساعته که به صورت غیرعلنی برگزار شد،‌ تلاش کند نمایندگان را راضی کند.

شعار سال: در حالی که مربیان پیش‌دبستانی و حق‌التدریسی برای چندمین بار در مقابل مجلس تجمع کرده بودند، نمایندگان پشت درهای بسته با بیژن نامدار زنگنه جلسه داشتند تا موضوع قراردادهای نفتی را بررسی کنند؛ هرچند افکار عمومی و تعدادی از چهره‌های شاخص سیاسی از جمله احمد توکلی خواستار برگزاری جلسه به صورت علنی بودند اما در ابتدای جلسه امروز، نمایندگان مجلس با پیشنهاد جلسه غیرعلنی که از سوی رئیس مجلس مطرح شد، مخالفت کردند.

پس از این رای‌گیری ناموفق، لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت،‌ در سخنانی به اشکالات قراردادهای نفتی پرداخت و در ادامه، نامدار زنگنه توضیحات مفصلی در مورد قراردادهای نفتی ارائه داد.

پس از این، نوبت به صحبت‌های نمایندگان مخالف و موافق رسید و تعدادی از نمایندگان از قراردادهای نفتی دفاع کرده‌اند و از سوی دیگر، نمایندگان مخالف، انتقادات تندی را به این قرار دادها وارد کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی اظهاراتی را از قول مخالفان و موافقان نقل کرد؛ به گفته او: نمایندگان مخالف الگوی جدید قراردادهای نفتی می‌گفتند متن انگلیسی قراردادهای جدید نفتی 131 صفحه است، اما فقط 4 صفحه از آن به هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین ارسال شده است و از سوی دیگر هیأت مدیره شرکت ملی نفت نیز حاضر نشدند الگوی جدید قراردادهای نفتی را بپذیرند و مدیران این شرکت روز گذشته اطلاعیه‌هایی را در این باره صادر کردند.

حاجی دلیگانی از قول موافقان قرارداهای نفتی هم گفت: تکنولوژی ما در حوزه نفت پایین است و از نظر نیروی انسانی متخصص، نیروی کافی در اختیار نداریم، در این شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور امنیت کشور را بالا می‌برد

جواد کریمی قدوسی نیز دیگر نماینده اصولگرای مجلس، از دفاعیات نمایندگان از قراردادهای نفتی انتقاد کرد و گفت: "تعدادی از نمایندگان که موافق صحبت‌های وزیر بودند، بدون پرداختن به مسائل فنی عنوان کردند که کشورهای دیگر حق ما را در میادین نفتی می‌برند و موافقت خود را با این قراردادها به این شکل مطرح می‌کردند."

کریمی قدوسی همچنین توضیح داده: تعدادی از نمایندگان مستنداتی را آماده و توزیع کردند که براساس این مستندات، از 15 ایراد وارد شده به قراردادهای جدید نفتی از سوی نهاد رهبری، 2 بند به صورت کامل و 2 بند دیگر به صورت ناقص اجرا شده و 11 بند نیز اجرا نشده است.

این نماینده مجلس با اشاره صحبت لاریجانی که گفت "در جلسه‌ای که پیش از این برگزار شده، 15 ایراد وارد شده مرتفع شده و ایرادی باقی نمانده است"، تاکید کرد: ما در حال تحقیق و بررسی در مورد جلسه‌ای هستیم که آقای لاریجانی می‌گوید ایرادات در آن جلسه برطرف شده است .

پس از اعلام نظرات نمایندگان، به زنگنه هم فرصت داده شد تا از عملکرد وزارت نفت در قضیه قراردادهای نفتی دفاع کند؛ جلسه زنگنه با نمایندگان حدود سه ساعت طول کشید که در این زمان نسبتا طولانی، ظاهرا وزیر نفت موفق شد نمایندگان را قانع کند. بر اساس آنچه همایون هاشمی نماینده میاندوآب به خبرنگاران گفته، "بسیاری از نمایندگان از توضیحات وزیر نفت قانع شدند و طبق اعلام ایشان 15 مورد نواقصی که دفتر رهبری در موضوع قراردادها اعلام کرده بودند، رفع شده و جای نگرانی وجود ندارد."

محمد قمی، نماینده پاکدشت هم توضیحات زنگه را "قانع‌کننده" دانست و گفته است: ابهامات نمایندگانی که سوالاتی در این رابطه داشتند برطرف شده‌ است.

علی لاریجانی هم که زنگ آغاز جلسه علنی را در ساعت 11 صبح به صدا درآورد، توضیح کوتاهی درباره روند جلسه علنی و صحبت‌های زنگنه از قراردادهای نفتی ارائه داد، لاریجانی البته نگفت که مجلس تا چه حد از توضیحات زنگنه قانع شده است. با این وجود،‌ رئیس مجلس در همین صحبت‌های کوتاه از صاحب‌نظران خواست نظراتشان را در مورد الگوی جدید قراردادهای نفتی به هیات تطبیق ارائه دهند.

در پایان جلسه غیرعلنی امروز، درباره این‌که مجلس از صحبت‌های وزیر نفت قانع شده‌ یا نه رای‌گیری صورت نگرفت اما از آنچه نمایندگان می‌گویند، به نظر می‌رسد زنگنه توانسته باشد ابهامات نمایندگان را تا حد زیادی برطرف کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران«ایسنا»، تاریخ انتشار 31 مرداد 95 ، کد مطلب: 95050119845: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین