پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد: شمار جانباختگان زلزله در ترکیه تاکنون به ۲۰ هزار و ۲۱۳ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۸۰ هزار و ۵۲ نفر رسیده است.

شعار سال: وزیر بهداشت ترکیه در گزارشی از تازه‌ترین آمار به روز شده از تلفات زلزله‌های روز دوشنبه در این کشور اعلام کرد که شمار جانباختگان زلزله در ۱۰ استان با کانون "قهرمان ماراش" تا کنون به ۲۰ هزار و ۶۶۵ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۸۰ هزار و ۵۲ نفر رسیده است.

اسپوتنیک: تاکنون فوت ۴۱۳۰ تن در سوریه تایید شده است

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سوریه: ممکن است تا ۵.۳ میلیون نفر در سوریه در اثر این زلزله ویرانگر بی‌خانمان شده باشند.

همچنین تاکنون فوت ۳۵۱۳ تن در سوریه تایید شده و به این ترتیب تا صبح امروز (شنبه) مجموع تلفات این زلزله شدید در سوریه و ترکیه از ۲۴ هزار نفر فراتر رفته است.

این درحالیست که صد‌ها امدادگر از کشور‌های مختلف همچنان به سختی و در سرمای شدید مشغول به کارند تا افراد بیشتری را نجات دهند.

همچنین به گزارش شبکه الجزیره، سیوانکا داناپالا، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سوریه در یک نشست خبری گفت: ممکن است تا ۵.۳ میلیون نفر در سوریه در اثر این زلزله ویرانگر بی خانمان شده باشند.

در این گزارش همچنین آمده که سوریه ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور را تایید کرده است.

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن درخواست کمک بین‌المللی از برگزاری کنفرانس اهداکنندگان کمک‌های بشردوستانه، در هفته آینده خبر داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تایید کرده است که شمار جانباختگان این زمین لرزه در این کشور از تلفات زلزله ویرانگر سال ۱۹۹۹ فراتر رفته است.

بنابر گزارش رویترز دست کم ۲۴ میلیون نفر تحت تاثیر پیامد‌های سخت این حادثه قرار گرفته اند.

گزارش‌ها حاکیست تاکنون بیش از ۸۰۰۰ زلزله‌زده از زیر آوار نجات یافته‌اند و تلاش‌ها برای نجات کسانی که زیر آوار مانده‌اند همچنان ادامه دارد.

زمین‌لرزه‌های ترکیه کل کشور را تا ۶ متر جابه‌جا کرده است

به گزارش ایندیپندنت، یک زلزله‌شناس ایتالیایی می‌گوید: مجموعه زمین‌لرزه‌های شدیدی که ترکیه را لرزاند، احتمالا کل این کشور را تا شش متر جابه‌جا کرده است.

پروفسور دوگلیونی، رئیس موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی درباره این حادثه ویرانگر گفت: این دو زمین‌لرزه بخشی از یک توالی لرزه‌ای واحد بود که در تقاطع چهار صفحه تکتونیکی‌- آناتولی، عربی، اوراسیا و آفریقا که پیوسته با هم برخورد می‌کنند، رخ داد.

به گفته وی، صفحه آناتولی به‌دلیل لغزش افقی به سمت صفحه عربستان در حال حرکت است.

این استاد دانشگاه به شبکه تلویزیونی ایتالیا ۲۴ گفته است: این زمین‌لرزه نوعی گسل پدید آورد که زلزله‌شناسان آن را «تراگذر کم‌عمق» دارای یک کانون زلزله می‌نامند – که در عمق بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، در برآورد‌ها ترکیه پنج تا شش متر از سوریه جدا شده است.

این پارگی عظیم که منطقه‌ای به طول ۱۹۰ کیلومتر و عرض ۲۵ کیلومتر را در برمی‌گیرد، به شدت زمین را تکان می‌دهد و توالی پدید می‌آورد که در فاصله ۹ ساعت باعث این دو اوج بسیار شدید می‌شود.

پروفسور توضیح داد:، اما درواقع لرزش و تخریب زمین همچنان با شدتی چشمگیر، در حدود ۵ تا ۶ درجه در مقیاس ریشتر ادامه یافت.

وی افزود که در روز‌های آتی و بعد از پایش از طریق ماهواره‌های ئی‌اس‌ای سنتینل (ESA Sentinel) و ای‌اس‌آی کازمواسکای‌مد (ASI CosmoSkymed) به داده‌های دقیق‌تری خواهیم رسید.

این زمین‌لرزه باند فرودگاه استان هاتای را تخریب و صد‌ها ساختمان در سراسر این منطقه را با خاک یکسان کرد.

میلیون‌ها نفر در ترکیه و سوریه نیازمند کمک فوری هستند

به گزارش شبکه تلویزیونی "ان اچ کی"، با گذشت پنج روز از وقوع زمین لرزه‌های ویرانگر در شهر‌ها و شهرک‌های مرزی ترکیه و سوریه، امدادگران دست از تلاش برای نجات بازماندگان برنداشته‌اند.

منابع خبری تاکنون مرگ بیش از ۲۴ هزار تن را در دو کشور تایید کرده‌اند و میلیون‌ها نفر همچنان نیاز مبرم به کمک‌های فوری دارند.

گزارش‌ها حاکیست که بازه ۷۲ ساعتی پس از وقوع زلزله برای نجات افراد از زیر آوار حیاتی است، اما حتی با گذشت چند روز بعد از این مدت، همچنان کسانی زنده از زیر آوار بیرون آورده می‌شوند.

با این حال امدادگران می‌دانند که زمان برای یافتن بقیه افراد و ارائه مراقبت‌های مورد نیاز به آن‌ها رو به اتمام است.

پزشکان و پرستاران سخت تلاش می‌کنند تا به فعالیت‌های خود ادامه دهند. آن‌ها در مراکز بدون برق و آب کار می‌کنند. ذخایر داروی آن‌ها نیز رو به اتمام است.

بازماندگان شامل خانواده‌ها، کودکان و خردسالان در شهر قهرمان ماراش ترکیه برای درمان با پرواز‌هایی به آنکارا، پایتخت این کشور انتقال داده می‌شوند.

هزاران نفر از کسانی که همچنان در این شهر هستند، همه چیز خود از دست داده‌اند. آن‌ها به کمپ‌های موقتی که دولت و سازمان‌های بین‌المللی بر پا کرده‌اند، منتقل شده‌اند.

همچنین ورود امدادگران و اقلام امدادی از خارج از ترکیه نیز شروع شده است. با این حال دست اندرکاران امدادی برای کمک به نیازمندان با دشواری روبرو شده‌اند، زیرا هم خودشان و هم بازماندگان با سرمای زیر صفر درجه مواجه هستند.

سازمان ملل: بیش از ۵ میلیون سوری بر اثر زلزله آواره شدند

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد تخمین زد که ۵.۳ میلیون نفر در سوریه در اثر زلزله بی‌خانمان شده‌اند.

سخنگوی سازمان ملل در پی زلزله ویرانگر در سوریه اعلام کرد به سرعت در حال افزایش کمک‌ها به سوریه از گذرگاه مرزی باب الهوی هستیم، زیرا نیاز‌های انسانی در این کشور در حال افزایش است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه شرق، تاریخ انتشار:۲۲ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۶۹۸۳۳، www.sharghdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین