پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۸۱
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
معاون سازمان مدیریت بحران کشور از درخواست این سازمان برای بررسی ایمنی پل‌های تقاطع اتوبان‌های حکیم و چمران و همچنین شناسایی ساخت و سازهای روی گسل در تهران خبر داد و گفت که معلوم نیست اگر در تهران زمین لرزه‌ای بالای هفت ریشتر رخ دهد این شهر چه سرنوشتی می‌یابد؟

شعارسال : مرتضی اکبرپور در نشست خبری برگزاری نخستین رویداد جامع مدیریت بحران کشور که در محل هتل المپیک تهران برگزار شد، گفت: از میان 45 بلای طبیعی شناخته شده در جهان 35 بلا قابلیت وقوع در کشور ما را دارند و به همین منظور ایران دهمین کشور حادثه‌خیز جهان لقب گرفته است.

اکبرپور ادامه داد: اما آنچه که کشور ما را آسیب پذیر می‌کند، آسیب پذیری زیر ساخت‌ها و شریان‌های حیاتی است که در این خصوص باید تدابیری از سوی دستگاه‌های مربوطه لحاظ شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش جامع مدیریت بحران خاطر نشان کرد: تا کنون برای انجام هماهنگی‌ها و آمادگی بیشتر مانورها و همایش‌های متعددی برگزار شده است اما اولین رویداد جامع مدیریت بحران کشور از فردا تا پنجم دی ماه آغاز به کار خواهد کرد که جلسات مشترکی با کارگروه‌های سازمان مدیریت بحران و دستگاه‌های مسئول برگزار شده و چندین مانور از جمله مانورهای دور میزی و میدانی نیز جزو برنامه‌هایی است که باید انجام شود.

* ضرورت هماهنگ سازی دستگاه‌های عملیاتی برای زمستان

اکبرپور همچنین در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره اینکه آیا سرانجام پدیده ال نینو در کشور به رسمیت شناخته شده یا خیر؟ اظهار کرد: آنچه که قطعی است این است که باید برای فصل زمستان هماهنگی بیشتری میان دستگاه‌های عملیاتی به وجود بیاید که در همین رابطه جلسات مشترکی برگزار شده است.

اکبرپور با بیان اینکه در سه ماه پاییز بارش برف نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 5 برابری داشته خاطرنشان کرد: همین موضوع نشان می‌دهد که امسال سال متفاوتی به لحاظ بارش برف و سرما است و از همین رو رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ابلاغی را به تمام استانداران،‌ مدیران کل بحران در استان و دستگاه‌های اجرایی داشتند تا برای زمستان سرد و پدیده سرما در این ایام آماده باشند.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور همچنین درباره برگزاری مانورها و نتایج آن نیز خاطر نشان کرد: بعد از برگزاری مانورها دستگاه‌های مسئول هر کدام سنجیده شده و رتبه‌ای را دریافت می‌کنند که این رتبه‌ها به نهادهای مسئول از جمله سازمان مدیریت، رئیس جمهور، وزیر کشور و غیره اطلاع داده می‌شود.

* بودجه دهی به کارگروه‌های مدیریت بحران بر اساس گزارش عملکرد

اکبرپور همچنین اضافه کرد: عملکرد یک ساله کارگروه‌ها و زیر مجموعه‌های مدیریت بحران نیز بررسی می‌شوند و نحوه فعالیتشان در بودجه‌ای که برای سال آینده به آنان اختصاص داده خواهد شد لحاظ خواهد شد به عنوان مثال هلال احمر مسئولیت کارگروه آموزش‌های همگانی را بر عهده دارد و اگر در انجام این مسئولیت خود کوتاهی کند در بودجه‌ای که سال آینده به این سازمان داده خواهد شد، از سوی سازمان مدیریت بحران و سازمان مدیریت لحاظ خواهد شد.

اکبرپور در بخش دیگری از سخنان خود به نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث نیز اشاره کرد و گفت:‌ در زلزله مورموری اطلاع رسانی به موقع و همچنین آمادگی سازمان مدیریت بحران بود که تلفات و خسارات زلزله به حداقل رسید؛ اگر اطلاع رسانی مبنی بر اینکه شهروندان از خانه‌های خود خارج شوند صورت نمی‌گرفت، امروز احتمالا از زلزله مورموری در کنار زلزله‌هایی چون ورزقان، لرستان یا حتی بم یاد می‌کردیم.

* معلوم نیست اگر در تهران زلزله هفت ریشتری بیاید چه می‌شود؟

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وضعیت زیر ساخت‌ها اظهار کرد: گام‌های خوبی در سازمان مدیریت بحران برداشته شده اما یک بخش جدی موضوع زیر ساخت‌هاست. متاسفانه ما زیرساخت‌های آسیب پذیری داریم در حالی که باید کاملا مقاومت باشند. به عنوان مثال معلوم نیست که اگر در تهران زلزله‌ای بالای هفت ریشتر رخ دهد، چه خواهیم داشت؟.

* آیا پل‌ تقاطع حکیم و چمران مقاوم است؟

اکبرپور با طرح این سوال که آیا پل‌های ساخته شده روی تقاطع حکیم و چمران مقاوم بوده و میزان مقاومتشان چقدر است؟ اظهار کرد: این‌ها مواردی است که باید بررسی شود و ببینیم که میزان آسیب پذیری این پل‌ها چقدر است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چرا تا کنون چنین ارزیابی را انجام نداده‌اید گفت: ما این موضوع را به کارگروه مسکن و شهرسازی و همینطور شهرداری تهران تکلیف کرده‌ایم و باید بررسی‌های لازم در این خصوص انجام شود.

اکبرپور با بیان اینکه در مجموع می‌توان گفت مدیریت بحران با گام رو به جلو در حال حرکت است، درباره اینکه سرعت حرکتتان چقدر است؟ گفت: این سرعت با توجه به مواردی چون منابع مالی و اختیارات سازمان سنجیده می‌شود که البته در برنامه ششم توسعه تصمیم بر این شده تا بودجه سازمان از سازمان مدیریت به خود سازمان مدیریت بحران واگذار شود که مجلس نیز رویکرد مثبتی در این زمینه داشته است.

به گفته معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، بودجه این سازمان پنج درصد از کل بودجه عمومی است.

* خشکسالی، حادثه غیرمترقبه نیست

اکبرپور همچنین درباره خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی نیز گفت: در این زمینه واگذاری خسارت‌ها چند سالی است که به بیمه‌ها سپرده شده است و در مواردی، آن هم در صورت نیاز و اضطرار دخالت‌هایی از سوی دولت شده است اما تاکید ما این است که بیمه‌ها این اقدام را انجام داده و کشاورزان نیز باید نسبت به

بیمه کردن زمین و محصولات زراعی خود و همچنین تجهیزاتشان اقدام کنند.

اکبرپور درباره خشکسالی و اقدامات انجام شده از سوی سازمان مدیریت بحران در این زمینه گفت: خشکسالی یک حادثه غیر مترقبه نیست چرا که از 20 سال پیش وارد دوره خشکسالی شده‌ایم و باید برای آن طرح و برنامه ریزی انجام شود و دستگاه‌های مسئول در این زمینه نیز مشخص‌ هستند.

وی درباره شناسایی نقاط پرخطر از نظر سیل و غیره در معابر و جاده‌ها نیز گفت: این نقاط از سوی وزارت نیرو و وزارت مسکن، راه و شهرسازی شناسایی شده و به دستگاه‌هایی چون هلال احمر، پلیس و غیره نیز اطلاع داده شده است اما من ندیده‌ام که در محل‌های پرخطر شناسایی شده تابلویی برای اطلاع رسانی نصب کنند، از این رو لازم است برای اطلاع شهروندان نیز چنین تابلوهایی نصب شود.

* نوسازی یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی روستایی

وی درباره نوسازی واحدهای روستایی نیز اظهار کرد: بعد از زلزله بم تاکنون بیش از یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی در روستاها نوسازی شده است و این رقم هر ساله روند رو به رشدی دارد به طوری که در سال گذشته بیش از 250 هزارواحد مسکونی توسط بنیاد مسکن در روستاها نوسازی شده است.

اکبرپور ایمنی واحدهای مسکونی در روستاها را بالاتر از شهرها توصیف کرد و افزود: نگرانی بیشتر ما بابت ایمنی واحدهای مسکونی در کلان شهرهایی چون تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و ... است چرا که در این شهرها هم حاشیه نشینی وجود دارد هم ساخت و سازهای غیر اصولی و هم بافت فرسوده. شهرداری فکری به حال ساخت و ساز روی گسل‌ها کند.

اکبرپور با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تصمیم بر این شده تا دولت در شهرهایی مانند تهران به ایمنی بیشتر بافت‌های فرسوده ورود کند خاطر نشان کرد: در این برنامه دولت نیز درباره ایمن سازی بافت‌های فرسوده وارد خواهد شد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا اقدامات شهرداری تهران در ایمن سازی بافت‌های فرسوده راضی کننده نبوده که دولت قصد ورود به آن را دارد؟ گفت:‌ در حوزه ایمنی و مدیریت بحران با هیچ سازمان و نهادی تعارف نداریم. اولویت اصلی و تنها اولویت ما حفظ ایمنی و جان شهروندان است. بنابراین از نظر ما نیز شهرداری باید در هماهنگی با وزارت راه، مسکن و شهرسازی فکری به حال ساخت و سازهای روی گسل کرده و اقدام به شناسایی مشکلات کند.

به گفته اکبرپور، شهر تهران به قدری برای سازمان مدیریت بحران با اهمیت است که در تشکیلات بحران جلسه شورای هماهنگی این شهر همراستا با دیگر استانداران قرار گرفته و ریاست آن با شهردار تهران است.

به گزارش ایسنا، نخستین رویداد جامع مدیریت بحران با هدف ایمنی و آمادگی در برابر حوادث همزمان با هفته مدیریت بحران در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. این همایش صبح فردا با حضور برخی از مقامات در هتل المپیک تهران رسما افتتاح می‌شود و تا پنج دیماه در همین محل ادامه خواهد داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا ، تاریخ انتشار سه شنبه 01 آذر 1394 ، کد مطلب : 94100100486 : www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین