در گزارشی که به تازگی در خصوص اطلاعات مدیران شهرداری تهیه شده است ضمن تقدیر از این اقدام شجاعانه اعلام شده است که این بررسی های حقایق ناخوشایندی را مشخص میکند .
بر اساس این گزارش، لیست منتشر شده مربوط به مدیران انتصابی شهرداری است که امورات آنها توسط اداره کل کارگزینی و ارزشیابی مدیران رتق و فتق می شود و اطلاعات برخی مدیران رتبه۱۴ هم در آن دیده میشود که این مدیران، مدیر ارشد شهرداری محسوب نمیشوند و نام انتخاب شده برای این لیست اصلا مناسب نیست.
دراین لیست اطلاعات ۵۳۳ مدیر شهرداری در اختیار شهروندان قرار گرفته است. اطلاعات ۹ معاون شهردار، ۳۲ مشاور، ۶۸ مدیر مرتبه۱۶، ۲۶۳ مدیر مرتبه۱۵، ۱۶۰ مدیر مرتبه۱۴ و رییس مرکز مطالعات شهرداری که هم ردهی معاونان شهردار است،در این لیست دیده میشود.
سازمانها و شرکتها حیات خلوت دوستان و آشنایان !
اولین ضعف این لیست، نبود اطلاعات تمام مدیران شهرداری در آن است. بر اساس آخرین اطلاعات سازمان تفصیلی شهرداری تهران(مصوب سال۹۵)، این سازمان دارای ۱۵۳۰۱ پست مصوب است. بر همین اساس، ۱۱۳۳ مدیر مرتبه۱۴، ۳۹۹ مدیر۱۵ و ۱۳۹ مدیر۱۶ در شهرداری تهران مشغول کار هستند.
همچنین تعداد ۲۰ سازمان و ۳۴ شرکت مستقل در مجموعه شهرداری تهران وجود دارند که برآورد میشود حداقل تعداد ۵۴ پست همتراز ۱۶، ۲۱۶ پست همتراز ۱۵ و ۵۴۰ پست همتراز ۱۴ در آنها وجود داشته باشد. این شرکتها و سازمانهای مستقل، جاهایی هستند که اتفاقا سهم زیادی در گردش مالی شهرداری دارند و حجم عمدهای از تخلفات در آنجا انجام میشود و به نوعی حیات خلوت شهرداری محسوب میشوند.
این سازمانها و شرکتها قوانین استخدامی سادهتری دارند و می توانند محل تجمع ژنهای خوب و دوستان و آشنایان نیز باشند! پس در خوش بینانهترین حالت، تعداد ۲۴۹۱ مدیر در شهرداری تهران فعالیت میکنند که تنها اطلاعات حدود ۲۱٪ آنها منتشر شده است. انتشار لیست تمامی مدیران شهرداری میتواند کمک بیشتری به فرآیند شفافیت کند.
میانگین سابقه کاری معاونان شهردار در شهرداری تهران تنها ۴ سال است. اگر معاون خدمات شهری با ۳۳ سال سابقه در شهرداری(چرا هنوز بازنشسته نشده؟ معلوم نیست!) را از این لیست حذف کنیم، میانگین سابقه معاونین به عدد شگفت انگیز ۰.۳۴ سال میرسد! یعنی کمتر از ۵ ماه سابقه کار در شهرداری!
از ۶۸ مدیر۱۶ این لیست، تعداد ۵ مدیر با سابقه خدمتی ۳۰ سال یا بیشتر در لیست بازنشستگی هستند! تعداد ۲۵ مدیر(۳۷٪ مدیران۱۶) نیز کمتر از ۵ سال سابقه خدمت در شهرداری را دارند(۲۲ نفر از آنها حتی یک سال نیز سابقه مدیریت در شهرداری تهران را ندارند!(.
تعداد ۲۰ مدیر۱۶ نیز بین ۵ تا ۲۰ سال سابقه در شهرداری دارند(در مجموع حدود ۶۶٪ مدیران ۱۶ کمتر از ۲۰ سال سابقه در شهرداری دارند). تنها ۱۳ مدیر۱۶(کمتر از ۲۰٪) بین ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه کار در شهرداری دارند. نظام طبقه بندی مشاغل شهرداری تهران ۱۶ رتبهای است. مدیر ۱۶ در شهرداری معادل یک سرهنگ تمام در ارتش است. چند سرهنگ ارتشی می شناسید که زیر ۲۵ سال سابقه خدمت در ارتش داشته باشد؟!
بیش از نیمی از مدیران پس از سال 84 وارد شهرداری شدند
تعداد ۲۷ مدیر۱۵(معادل سرهنگ۲ ارتش) تازه وارد هستند و کمتر از ۵ سال سابقه خدمت در شهرداری دارند! تعداد ۱۲ مدیر۱۵ نیز در شرف بازنشستگی هستند!حدود ۵۷٪ مدیران این لیست پس از سال ۸۴ وارد شهرداری شدهاند.
تعداد ۹۶ نفر از مدیران این لیست در دوره اصلاح طلبان وارد شهرداری شدهاند. با توجه به اینکه این لیست تنها شامل ۲۱٪ مدیران شهرداری است، با بستن یک تناسب ساده میتوان برآورد کرد که چند صد مدیر در دوره اصلاحات وارد شهرداری شدهاند.
بر اساس صحبتهای آقای شیخ، قرار بود استخدام جدیدی در شهرداری انجام نشود و تنها افراد محدودی که "نخبه" هستند به شهرداری تهران وارد شوند. در این لیست که منتشر شده است، افراد جذب شده دارای ویژگی یا نخبهگی خاصی نیستند! کمیته شفافیت میتواند با انتشار لیست افراد تازه جذب شده و دلیل جذب آنها، کمک بیشتری به فرآیند شفافیت کند.
بخشنامه انتصابات به اصلاح انتخاب ها ختم میشود
محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران درباره انتشار اطلاعات مدیران و عدم تناسب مدرک تحصیلی با فعالیتی که انجام می دهند به اسکان نيوز میگوید: ما در آغاز راه هستیم و در ادامه این روند به اصلاح ختم می شود .
او ادامه می دهد:اخیرا شهردار تهران «بخشنامهی انتصابات» را ابلاغ کرده که این خواسته و مطالبه شورای شهر تهران بود . اگر میگوییم شایستهسالاری، باید ترکیبی از صلاحیتهای عمومی یک مدیر، دانش یک مدیر، تجاربش، همینطور که میگویید ارتباط رشتهی تحصیلی و تجارب با کار جدیدش و سایر نکات و ملاحظات باشد.
اینها وقتی با هم ترکیب شود، آن وقت میتوان گفت این مدیر، برای این شرکت و برای این پست خوب است یا نیست. اینها باید خودبهخود اتفاق بیفتد؛ یعنی ما کمکم باید برویم به جایی برسیم و ببینیم تحصیلات بالاتر، مرتبطتر و تجربهی بالاتر و ظرفیت بالاتر، در یک مدیر جمع شده باشد.
تهیه بانک مدیران شهری
میرلوحی انتشار این اطلاعات را در جهت تقویت نظارت عمومی می داند و می گوید: یکی از نتایج این نوع فعالیت، این است که اطلاعات شما، دیگر محدود به پیرامون خودتان نیست. شیوه رایج به گونهای است که آقای شهردار با همه مشغلهای که دارد، در این دست موارد، افراد محدودی را میتواند در ذهن خود ترسیم کند و بعد هم قیدهایی چون عجله، فوریت، مضیقه زمان و اینکه "این پست خالی است" و "اسناد منتظر امضا مانده" پیش میآید؛ ولی وقتی شما یک بانک اطلاعات از همهی شایستگان داشته باشید و در این ابعاد دستتان پر باشد، وقتی قرار است برای یک پست، دست به انتخاب بزنید، میبینید که خود سیستم 10 نیروی مناسب به شما پیشنهاد میکند و شما فقط درباره این فهرست به یک بررسی و تصمیم دست میزنید پس با وجود فرصت محدود، نتایج بهتری میگیرید.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز ،تاریخ انتشار 19مهر 97، کدمطلب: 14707، www.eskannews.com
ح.ن76