پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۴۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: اعمال قانون دررابطه با دستفروشان نمی‌تواند همراه با خشونت باشد و باید کاملا براساس قاعده باشد و درعین حال افکار و احساسات عمومی‌ را نباید خدشه‌دار کند.

شعارسال:رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: اعمال قانون دررابطه با دستفروشان نمی‌تواند همراه با خشونت باشد و باید کاملا براساس قاعده باشد و درعین حال افکار و احساسات عمومی‌ را نباید خدشه‌دار کند.

محمدجواد حق شناس (رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران)  درباره ساماندهی دستفروشان گفت: ما اصلا بحث برخورد با دستفروشان را نداریم و فقط بحث ساماندهی آنان را داریم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: ممکن است برخی مواقع حقوق شهر توسط دستفروشی مورد صدمه قرار گیرد که اصطلاح دقیق تر آن سد معبر است. سدمعبر بخشی از حقوق شهروندان را که به عنوان عابر پیاده از معابر رد می‌شوند از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه ما در شهر دو نوع گذر داریم، اظهار داشت: یکی گذری است که برای سواره‌ها تعریف شده و دیگری گذری است که مربوط به پیاده‌ها است. متاسفانه به واسطه فرهنگی که ما داریم حقوق پیاده‌ها سلب می‌شود و شاهد هستیم که سواره‌ها به حریم آنها تجاوز می‌کنند؛ مثلا خودروها در پیاده‌روها پارک می‌کنند، موتورسیکلت‌ها بی‌محابا از پیاده‌روها گذر می‌کنند و گاری‌ها و چرخ‌دستی‌ها هم در برخی از مناطق تجاری حاکم بلامنازع پیاده‌روها هستند. یک آسیب دیگر که به ساحت پیاده‌روها وارد می‌شود، پهن کردن بساط دستفروشان است.

حق شناس با بیان اینکه باید دید به موضوع دستفروشان از کدام سو نگاه می‌کنیم، گفت: دستفروشان حق امرار معاش دارند و به دلیل بیکاری با مشکل مواجهند و ما هم حق امرارمعاش آنان را رد نمی‌کنیم؛ ولی از سوی دیگر مردم هم حق آسایش و امنیت دارند. اگر در پیاده‌رو بساط پهن شده باشد افراد مجبورند برای تردد وارد خیابان شوند و آنگاه امنیت پیاده‌ها سلب می‌شود.

وی با اشاره به بحث خطوط عابر پیاده گفت: زمانی که پیاده وارد حریم خیابان شده و بر روی خط عابر قرار می‌گیرد این سواره است که باید به او احترام بگذارد و در عین حال اگر پیاده برای عبور از خیابان از خط عابر استفاده نکند و آسیب ببیند دیگر حق با او نیست. بنابراین این احترام دو سویه است که می‌تواند هم شهر را به آرامش برساند و هم نظم را حاکم کند.

رییس کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای شهر تهران در ادامه گفت: اگر یک پلیس خودرویی که از چراغ قرمز عبور می‌کند متوقف و به پارکینگ هدایت کند آیا این یک برخورد ناهنجار محسوب می‌شود؟ موضوع دستفروشان هم شبیه به همین است. بحث این است که آیا ما پیاده‌روها را محل کسب دستفروشان می‌دانیم یا محل عبور عابر پیاده؟

حق شناس ادامه داد: وقتی افراد سرقفلی یک مغازه را می‌خرند و مشغول فعالیت می‌شوند، بخشی از درآمد خود را صرف پرداخت عوارض و مالیات می‌کنند که شهر بهتر اداره شود و هزینه آب، برق و گاز را پرداخت می‌کنند؛ ضمن اینکه مزاحمتی هم برای عابران ایجاد نمی‌کنند و اگر جنس قلابی ارایه کنند یا مسمومیتی برای افراد پیش آید قابل پیگیری و تعقیب است. اما زمانی که دستفروشان فعالیت می‌کنند نه هزینه عوارض و مالیات پرداخت می‌شود و نه در صورت آسیب مصرف کننده قابلیت پیگیری وجود دارد.

وی تاکید کرد: ما در مساله دستفروشی باید به یک تعادل برسیم. قطعا اعمال قانون نمی‌تواند همراه با خشونت باشد و باید کاملا براساس قاعده باشد و درعین حال افکار و احساسات عمومی‌را خدشه‌دار نکند.

حق شناس در پاسخ به این سوال که آیا قرار است دستفروشان جمع‌آوری شوند یا ساماندهی، گفت: ممکن است جمع‌آوری دستفروشان در یک جا معادل ساماندهی باشد و در جای دیگر معنای آن تفاوت داشته باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه معابر اصلی و چشم شهر را محلی برای حضور دستفروشان کنیم، درست نیست؛ ضمن اینکه به نظر می‌رسد دستفروشان بعضا کارگران مغازه‌هایی هستند که روبروی آنها بساط گسترده شده و کاملا از آنان حمایت می‌شود. این افراد صبح که می‌آیند اجناس را از مغازه تحویل می‌گیرند و در خیابان‌ها بساط می‌کنند و عصر اجناس را به مغازه داران تحویل می‌دهند؛ بنابراین مثل کارگران و کارکنان مغازه‌داران رفتار می‌کنند و فکر می‌کنم این تعریف دقیقی از دستفروشی نیست. القاعده این یک ناهنجاری شهری است و ما باید به سمت ساماندهی آن پیش برویم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار10 اسفند 97، کدخبر: 733982، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
0
0
کسی که دستفروشی میکنه کار ابرومند با سرمایه اندک انجام میده که شرمنده و اویزون کسی نباشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین