پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۹۴۶۶۴
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
اگر لوگوی بعضی از نشریات دانشجویی را حذف کنیم، با نگاهی به شناسنامه و مطالب این نشریات، نه یک نشریه منتشرشده در جمهوری اسلامی که ارگان اپوزیسیون را خواهیم دید.تعدادی از نشریات دانشجویی با تریبون دادن به محکومان فتنه ۸۸ و سعی در تطهیر چهره سران فتنه جولانگاهی برای فتنه‌گران شده‌اند. این نشریات با سوءاستفاده از فضای آزاداندیشی و بستر ایجاد شده در نشریات دانشجویی به تریبونی برای اعلام مواضع و ارائه نظرات ساختارشکنانه تبدیل شدند و با خط‌دهی‌هایی که قطعاً ریشه در خارج از دانشگاه دارد، ذهن دانشجویان تازه‌وارد به محیط دانشگاه را که جویای حقیقت هستند آلوده می‌کنند.

شعار سال: نشریات دانشجویی فرصتی برای کسب تجربه دانشجویان و مجالی برای بیان نظرات این قشر است؛ اما همیشه از این بستر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استفاده صحیحی نمی‌شود و گاه به تریبونی برای معاندان نظام جمهوری اسلامی تبدیل می‌شود.

تعدادی از نشریات دانشجویی با تریبون دادن به محکومان فتنه ۸۸ و سعی در تطهیر چهره سران فتنه جولانگاهی برای فتنه‌گران شده‌اند. این نشریات با سوءاستفاده از فضای آزاداندیشی و بستر ایجاد شده در نشریات دانشجویی به تریبونی برای اعلام مواضع و ارائه نظرات ساختارشکنانه تبدیل شدند و با خط‌دهی‌هایی که قطعاً ریشه در خارج از دانشگاه دارد، ذهن دانشجویان تازه‌وارد به محیط دانشگاه را که جویای حقیقت هستند آلوده می‌کنند.

پرداختن گسترده به مواضع سران نهضت آزادی که هیچ‌وقت آموزه‌های اسلامی واقعی و انقلابی‌گری را قبول نداشتند به‌همراه انتشار نظرات بازداشت‌شدگان فتنه ۸۸ گوشه‌ای از تلاش عاملان نحله‌های ورشکسته برای تطهیر چهره اربابان خود است که در دانشگاه شریف این بار از آستین یک نشریه دانشجویی آن هم به نام یک تشکل بیرون آمده است.

نشریاتی که آدرس غلط می‌دهند!

بعضی از نشریات دانشجویی با استفاده از کلیدواژه‌هایی همچون «انتخابات آزاد»، آدرس غلطی نسبت به مطالبات و دغدغه‌های جنبش دانشجویی و همچنین آدرس غلطی به دشمنان انقلاب اسلامی که مترصد بهانه‌ای برای عقده‌گشایی هستند، می‌دهند. استفاده از نمادهای غربی، انتخاب عکس‌هایی به‌عنوان روی جلد که هم‌خوانی با ارزش‌های انقلابی و اسلامی نداشته، به‌نوعی همراهی با مخالفان حجاب محسوب می‌شود. در این بخش آدرس دیگری از سوی این نشریه دانشجویی داده می‌شود که تلاش‌های تعدادی از افراد خارج‌نشین را برای کم‌رنگ کردن ارزش حجاب را مؤثر نشان می‌دهد.

برخی نشریات دانشگاهی به لحاظ مالی از بیرون تغذیه می‌شوند

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی کشور در این باره به خبرنگار آنا گفت: در چند سال اخیر چند طیف سیاسی خاص در شورای مرکزی نظارت بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور داشتند و شواهد نشان می‌دهد از بیرون دانشگاه برخی بنیاد‌های خاص به لحاظ مالی تغذیه‌شده و کمک‌های مالی در اختیارشان قرار می‌گیرد و لاجرم چاره‌ای جز حمایت ندارند.

محمدرضا محمدی بیان کرد: برخی از افراد در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از همان بنیادهای خاص در حوزه‌های فرهنگی این وزارتخانه در دولت اول روحانی که اختیارات داشتند به‌صورت مشترک و هماهنگ اقدام به صدور مجوز برای برخی از نشریات کردند که در این جریان چاپ عکس متخلفین انتخابات سال ۸۸ و پرداختن به موضوعات آن موضوع‌ها هیچ موردی ندارد و در نظر این‌ها دفاع از اتفاقات فتنه ۸۸ مانعی ندارد که تمام این مسائل را یک وحدت رویه می‌دانند و باید در تمامی دانشگاه‌های کشور اجرا شود.

این فعال دانشجویی اظهار کرد: این روش استفاده از سیستم قانونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برخلاف قوانین خود جمهوری اسلامی ایران است. به عبارتی آنچه را که ما در اداره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم دیدیم در تناقض آشکار با تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی است و این عدم برخورد‌ها و آزادی عملی که وجود دارد حاصل این است که عده‌ای از یک سری جریانات سیاسی توانستند قدرت را در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دست بگیرند.

امروز بهانه حاکمیت قانون است و فردا عدم صلاحیت دادگاه

مدیرمسئول نشریه هم‌شاگردی در گفتگو با آنا گفت: در این چهل سال، انقلاب اسلامی ایران فضایی را فراهم کرده است که در تمامی حوزه‌ها و به‌خصوص مطبوعات کشوری و نشریات دانشگاهی آزاداندیشی و آزادی بیان کاملاً قابل‌مشاهده است.

محمد زادمهر افزود: اینکه یک نشریه دانشجویی در چند صفحه بتواند از حصر فتنه‌گران و زیر سؤال بردن قانون حاکمیت، صحبت کند همان آزادی بیان است اما آزادی بیان به معنای هرج و مرج و دروغ گفتن نیست و آن‌ها تفاوتی به این مسئله‌ای قائل نیستند.

وی ادامه داد: فعالان حوزه فرهنگی در بخش نشریات دانشگاهی بایستی اول بررسی کنند که علت و دلیل حصر چیست و اساساً نظر شورای عالی امنیت ملی دراین‌باره چه بوده و در مورد حصر چه نظری دارند؟ متأسفانه قسمتی از آن حادثه را منتشر می‌کنند که مربوط به خودشان است و دیگر جوانب و بخش‌های دیگر جریان برایشان هیچ اهمیتی ندارد.

مدیرمسئول نشریه هم‌شاگردی تصریح کرد: آیا با دادگاهی شدن عوامل جریان ۸۸ این‌ها حکم دادگاه را خواهند پذیرفت و یا بهانه‌ها برای عدم صلاحیت دادگاه و عدم صلاحیت قاضی را سر خواهند داد؟ این در حالی است که دستورات شوراهای قانونی مملکت را قبول ندارند که در سال ۸۸ نیز نظر شورای نگهبان را قبول نمی‌کردند. چراکه امروز بهانه حاکمیت قانون است و فردا بهانه صلاحیت قاضی و دادگاه خواهد بود که صرفاً این بهانه‌ها برای گمراه کردن اذهان عمومی است.

با کم‌کاری‌ها برخورد شود

پویا سلیمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در مورد انتشار برخی نشریات در دانشگاه صنعتی شریف در جهت تطهیر برخی سران فتنه، گفت: مطالب منتشرشده توسط برخی انجمن‌های دانشگاهی و به‌طور کل بررسی محتوایی نشریات دانشگاه، بر عهده هیئت نظارت بر نشریات دانشگاهی است و کم‌کاری‌های این مجموعه نیازمند برخورد مناسب و قاطع توسط معاونت فرهنگی دانشگاه و سایر نهادهای مربوط است.

مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: مجموعه وزارت علوم و معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف، باید دقت نظر بیشتری نسبت به اجرایی شدن و یا نشدن قوانین در هیئت نظارت بر نشریات دانشگاه داشته باشد.

ضعف نظارت یا چراغ سبز مسئولان به تخلف

واکنش منفعلانه مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها به تخلفات آشکار صورت گرفته در انتشار نشریات دانشجویی این موضوع را مطرح می‌کند که آیا نظارت و سیستم نظارتی در دانشگاه‌ها ضعف دارد یا اینکه این سکوت در مقابل ساختارشکنی‌ها با چراغ سبز (سبز هم از نوع فتنه‌ای و هم از نوع مجوز عبور) مسئولان نظارتی دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت می‌گیرد.

زنجیره بی‌تدبیری‌های مدیریت فرهنگی در دانشگاه‌ها یکی پس از دیگری آشکار شده و علاوه بر رقص مختلط، برپایی نمایشگاه‌هایی منافی عفت و نمایش‌های مد به‌سبک غربی؛ نشریات دانشجویی نیز از قافله عقب نمانده است. باید منتظر ماند و دید عکس‌العمل مسئولین مربوطه نسبت به چنین ساختارشکنی‌ها چه خواهد بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی تاریخ انتشار 19 اسفند 97، کد خبر: 366910، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین