پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
ضرورت حضور بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی در حوزه معادن برای تحقق رشد 8 درصدی در اقتصاد نیازمند پوشش ریسک سرمایه گذاری توسط دولت در این بخش است.

شعارسال: با توجه به اینکه ریسک سرمایه‌گذاری در معادن فراوان است، دولت امروز به‌عنوان پشتیبان اصلی معادن به این حوزه ورود پیداکرده است و در راستای سیاست‌های سازمان، در جهت جذب مشارکت بخش خصوصی با شرکت‌های مختلف جلسات متعدد برگزارشده و با فراهم ساختن امکان بازدید از محدوده‌های فوق نسبت به تشویق نسبت به تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اقدام نموده است و به همین منظور اولین فراخوان واگذاری محدوده به بخش خصوصی در سال 94 و در طلای نیکوئیه قزوین صورت پذیرفته است.

مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی باید بیش‌ازپیش در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: در آستانه برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال 95 هستیم و طبق تأکید رهبری و رئیس‌جمهوری در مورد اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی، بر این باور هستیم تا به اهداف 1404 یعنی قدرت نخست اقتصادی در منطقه دست‌یابیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این موضوع، نیازمند دستیابی به رشد اقتصادی 8درصدی به‌صورت مداوم هستیم اما متأسفانه در چند سال گذشته نه‌تنها رشد اقتصادی مثبتی را تجربه نکردیم بلکه با رشد نرخ منفی مواجه شدیم.

معاون وزیرصنعت، با اشاره به اینکه معادن یکی از نقاط قوت کشور در بخش‌های اقتصادی است، گفت: با راه‌اندازی در یک واحد معدنی حداقل 3واحد اقتصادی دارای ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود و چرخه رشد ارزش‌افزوده به رشد دست پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: برای مثال اگر واحد سنگ‌آهن احداث شود به‌موازات آن در آن نقطه معدن ابتدا رفع محرومیت، اشتغال‌زایی به وجود می‌آید و در چرخه ایجاد ارزش‌افزوده آن ابتدا سنگ‌آهن به کنسانتره و گندله، سپس به فولاد و شمش و در انتها نیز به نورد و بیلت تبدیل می‌شود تا ازاین‌پس به دیگر کارخانه‌ها نظیر خودروسازان و صنایع ساختمانی و ... برود.

کرباسیان به سودآوری در بخش زغال‌سنگ اشاره داشت و تصریح کرد: درگذشته تنها بحث حرارتی این سنگ‌ها در دنیا مطرح بود اما امروز در طبس پالایشگاهی را برای استخراج و بهره‌برداری مواد شیمیایی از این مواد در حال احداث است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره بحث اکتشافات افزود: در طی 80سال گذشته در حوزه معادن حدود 100هزار کیلومترمربع کار اکتشافی به عمل تبدیل‌شده است اما برای ادامه راه‌کار اکتشاف 250هزار کیلومترمربع آغازشده است که برخی از این حوزه‌ها تا به امروز جواب نیز داده است ؛ 25 پهنه در 20استان کار اکتشافی آغازشده است و حدود 300نقطه امیدبخش معدنی پیداشده است.

وی با اشاره به معدن سنگان و توانایی‌های این معدن گفت: در این معدن حدود 12هزار کیلومترمربع کار ژئوفیزیک هوایی با کمک بخش خصوصی انجام پذیرفته است که حدود 76 محدوده پیش‌بینی‌شده است ضمن اینکه در این معدن بیشتر به دنبال سنگ‌آهن بودیم که در تحقیقات مشخص شد که این معادن دارای مواد روی نیز است.

کرباسیان ادامه داد: همچنین در مرز ایران و افغانستان نیز به وسعت 20کیلومترمربع کار کارشناسی انجام‌شده و به خاطر ایجاد امنیت اقتصادی در مرزها، به‌سرعت این پهنه نیز در دستور کار قرارگرفته است البته با طرف افغانی نیز صحبت شده است تا 20کیلومتر آن‌سوی مرز نیز موردمطالعه قرار بگیرد.

معاون وزیر صنعت درباره دیگر نقاط امیدبخش جدید معدنی نیز گفت: 76 محدوده امیدبخش در پهنه سنگان خراسان رضوی، 28 محدود در نوار مرزی سیستان و بلوچستان، 121 محدوده در سراوان استان سیستان و بلوچستان، 16محدوده در نوار مرزی خراسان جنوبی، 100 محدوده در پهنه آباده جازموریان، 60 محدوده در پهنه مرکز ایران و 10 محدوده در استان اردبیل شناسایی‌شده است.

وی همچنین در خصوص معادن تعطیل‌شده نیز اشاره‌ای داشت و خاطرنشان کرد: در سال 94 تعداد از پروژه‌هایی که متوقف‌شده بودند راه‌اندازی شود و شورآبه دریاچه نمک، پتاس خورآبه بیابانک، قطران زرند و 2برابر شدن اسکله بندرعباس جزو این طرح‌ها بوده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه با اشاره به مشارکت بخش خصوصی با این سازمان نیز گفت: مشارکت با بخش خصوصی در دستور کار قرارگرفته است و فعالیت با این فعالان با 7طرح فولادی و طرح‌های سنگان و گل گهر فاز 6 و 7 واگذار شد ضمن آنکه معادن زغال‌سنگ در طبس نیز در حال واگذاری است ؛ از سوی دیگر فسفات در یزد نیز اعلام آمادگی شده است که سرمایه‌گذاری برای توسعه و بهره‌برداری آن و معدن زغال‌سنگ خُم رود نیز در دستور کار واگذارشده است.

کرباسیان درباره مواد معدنی استخراج‌شده در کشور نیز اشاره‌ای داشت و اذعان کرد: تاکنون 68 نوع ماده معدنی در ایران کشف و استخراج‌شده است که بعضی از این مواد در بحث عناصر خاص قرارگرفته‌اند و در آینده رونمایی از چند محصول جدید در دستور کار قرار می‌گیرد که مورد مصرف آن در هواپیما و محصولات پیشرفته است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره پروژه مهدی‌آباد اشاره‌ای داشت و توضیح داد: این پروژه که در سال‌های گذشته متوقف‌شده بود به سرمایه‌گذاران ایرانی و استرالیایی‌ها شانسی داده‌شده بوده که سرمایه‌گذاران عمانی سهم استرالیایی‌ها را خریدند اما به علت آنکه در کار این سرمایه‌گذاران اختلاف روی داد و در عمل موفق نبودند، مزایده بین‌المللی را در قالب 2 کنسرسیوم برگزار کردیم که 3شرکت سوییسی، ایرانی و ایرانی-چینی اعلام شفاهی کردند که در این مبحث حضور پیدا می‌کنند.

معاون وزیر صمت درباره معادن تیتانیوم و سودآوری فراوان آن اظهار کرد: متأسفانه بخش خصوصی توان ورود به این مسئله را نداشت و مجبور خود سازمان باید در این خصوص اقدام کند و اگر در جذب سرمایه‌گذار خارج هم ناموفق باشیم با تأمین 350میلیارد تومانی اوراق مشارکت سعی در تأمین سرمایه داریم تا کار این معادن نیز آغاز شود.

وی درباره وضعیت فولاد کشور نیز گفت: یکی از حوزه‌های اساسی کشور 7طرح فولادی، طرح جامع فولاد و افق 1404 است، اما با کاهش قیمت جهانی فولاد عده‌ای در این نظرند که توجیه سرمایه‌گذاری در این بخش وجود ندارد اما اگر قرار است که اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار دهیم باید خودکفا باشیم زیرا زغال‌سنگ و گاز کافی را برای انجام پروژه‌های فولادی در کشور داریم.

کرباسیان با اشاره به اینکه رکود صادرات فولاد زده می‌شود تأکید کرد: امسال رکورد 3میلیون تن فولاد زده می‌شود و برای رسیدن به نرخ 8درصدی ضرورت دارد که 250میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری خارجی جذب شود و تنها 2مسیر تأمین مالی بین‌المللی یا سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در پیش رو داریم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج، تاریخ انتشار: 19بهمن1394، کدخبر: 20620: www.mojnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین