پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۵۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
سردار رحیمی رییس پلیس تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا برای مامورانی که در گشت امنیت اجتماعی و اخلاقی فعالیت می‌کنند کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود، گفت: ده‌ها کارگاه آموزشی در سطح اساتید مجرب برای ماموران برگزار شده و در ارتباط با انجام ماموریت‌شان و قوانین جاری در اجرای درست ماموریت‌شان و همچنین در رابطه با برخورد مناسب با مردم و...به آن‌ها آموزش داده می‌شود. این در حالی است که برخی از منتقدان با طرح ضعف کلی نظام های آموزش ضمن خدمت در کلیه دستگاه های دولتی کشور و فرمایشی بودن دوره ها در غالب موارد ( و احتمالا با شدت بیشتر در سازمان های نظامی) و همچنین تحلیل رفتار کلیشه ای و بعضا مترصد تهاجم در نیروهای گشت ارشاد ، این ادعای سردار رحیمی را بیتشر شبیه نوعی غلو سازمانی و تعارفات کلی، تفسیر می کنند. برای روشن شدن حقیقت، از سردار رحیمی تقاضا می گردد که لیست دروس یا دوره های گزرانده شده توسط نیروهای عملیاتی گشت ارشاد( ساعت و صلاحیت های مدرس انتخابی) به همراه شیوه آزمون یا ارزیابی کارکنان را اطلاع رسانی عمومی کنند.

شعار سال :سردار حسین رحیمی رییس پلیس تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا برای مامورانی که در گشت امنیت اجتماعی و اخلاقی فعالیت می‌کنند کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود، گفت ،به ماموران خانم و آقا در پلیس امنیت اجتماعی اخلاقی در ارتباط با انجام ماموریت‌شان، قوانین جاری و همچنین در رابطه با برخورد مناسب و… آموزش داده می‌شود.

سردار رحیمی درباره سطح و میزان آموزش نیروهای گشت ارشاد غلو نمی کند؟

وی در پاسخ به این سوال که روزانه چه تعداد افراد به مقر گشت ارشاد منتقل می‌شوند و یا سقف معینی برای انتقال افراد به مقر پلیس امنیت اجتماعی اخلاقی وجود دارد، بیان داشت: ۹۰ درصد کسانی که با پلیس امنیت اخلاقی برخورد دارند و شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند به گونه‌ای است که با تذکرات پلیس در محل رعایت کرده و به دستور پلیس گوش می‌دهند. حدود ۹ درصد از این افراد به داخل ون‌های گشت‌های امنیت اخلاقی منتقل شده و در آنجا با تذکراتی که داده می‌شود، محل را ترک می‌کنند. تنها یک درصد از این افراد که وضعیت مناسبی ندارند برابر قانون به پلیس امنیت اخلاقی ارجاع داده می‌شوند. سردار رحیمی می دانند چقدر از این یک درصد انتقالی ناشی از لج و لجبازی بین پلیس و شهروند خاطی است؟ توصیه می کنیم بررسی بفرمائید . شواهد ظاهری چندان علائم خوبی را نشان نمی دهند.

رییس پلیس تهران بزرگ تصریح کرد: در پلیس امنیت اخلاقی بجای این که با این افراد برخورد قانونی شده و برای‌شان پرونده‌سازی شود و به مراجع قضایی معرفی شوند در همان سالن پلیس امنیت اخلاقی به صورت منظم و با امکانات لازم توجیه شده و به آن‌ها آموزش داده می‌شود و اگر لباس نامناسبی داشته‌باشند خانواده برای آن‌ها لباس مناسب آورده و با لباس مناسب از آنجا خارج می‌شوند. همه ماموران در این سالن که کلاس‌های توجیهی برگزار می‌شود، خانم هستند و هیچ پلیس آقایی در آنجا حضور ندارد. سردار بفرمایند که موضوع توجیه چیست ؟ چه گروه کارشناسی دینی- انتظامی- تربیتی آن را تدوین نموده و چقدر اثرگذار است؟ 

سردار رحیمی درباره سطح و میزان آموزش نیروهای گشت ارشاد غلو نمی کند؟

سردار رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا برای مامورانی که در گشت امنیت اجتماعی و اخلاقی فعالیت می‌کنند کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود، گفت: ده‌ها کارگاه آموزشی در سطح اساتید مجرب برای ماموران برگزار شده و در ارتباط با انجام ماموریت‌شان و قوانین جاری در اجرای درست ماموریت‌شان و همچنین در رابطه با برخورد مناسب با مردم و... به آن‌ها آموزش داده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: آموزش مستمر ماموران خانم و آقا در پلیس امنیت اجتماعی اخلاقی جزئی از برنامه‌های همیشگی آن‌ها است.

سردار رحیمی درباره سطح و میزان آموزش نیروهای گشت ارشاد غلو نمی کند؟

برخی از منتقدان با طرح ضعف کلی نظام‌های آموزش ضمن خدمت در کلیه دستگاه‌های دولتی کشور و فرمایشی بودن دوره‌ها در غالب موارد (و احتمالا با شدت بیشتر در سازمان‌های نظامی) و همچنین تحلیل رفتار کلیشه‌ای و بعضا مترصد تهاجم در نیرو‌های گشت ارشاد، این ادعای سردار رحیمی را بیتشر شبیه نوعی غلو سازمانی و تعارفات کلی، تفسیر می‌کنند. برای روشن شدن حقیقت، از سردار رحیمی تقاضا می‌گردد که لیست دروس یا دوره‌های گزرانده شده توسط نیرو‌های عملیاتی گشت ارشاد (ساعت و صلاحیت‌های مدرس انتخابی) به همراه شیوه آزمون یا ارزیابی کارکنان را اطلاع رسانی عمومی کنند.

سردار رحیمی درباره برخی اخبار مبنی بر بکارگیری نیرو‌های بسیج در گشت‌های ارشاد گفت: تمام این افراد از نیرو‌های پلیس هستند.

لازم به توضیح است که پلیس انتظامی،متاسفانه تجارب برخی از طرح های خاص را نیز داشته که عموما هم باشکست مواجه شده اند. برخی از این طرح های خاص عبارتند از:

*** طرح برخورد با واردات و فروش لباس های غیرمتعارف : حدود یک دهه قبل در آغاز رسمی طرح ارتقای امنیت اجتماعی، برخورد با واردات، تولید و فروش لباس های نامتعارف با طراحی های غربی، یکی از اولویت های جدی با این لباس ها، حواشی زیادی خلق کردند. چرا که پیش از آن نیروی انتظامی تنها مجری قانون بود و اجازه وضع قوانین را نداشت اما از آنجایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار مجلس اجازه قانون گذاری را به دست آورد، اختیار برخورد قانونی و وضع قوانین مرتبط با لباس را به نیروی انتظامی واگذار کرد تا تعیین همه حد و مرزها، برعهده پلیس قرار بگیرد و گشت های امنیت اخلاقی، صاحب قدرت بیشتری برای برخوردهای جدی با متخلفانی که خودشان تعیین می کنند داشته باشند.

*** طرح برخورد با مهمانی‌های مختلط : «هر نوع مهمانی مختلط جرم است». این جمله رییس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ در سال ۱۳۸۹، به همه حرف حدیث‌ها در مورد برخورد پلیس با مهمانی‌ها خاتمه داد تا مشخص شود که علیرغم همه تکذیب ها، پلیس امنیت اجازه وارد شدن به مهمانی‌ها و برخورد با افراد حاضر در این مجالس را دارد. ظرف مدتی کوتاه در همان سال، پنجه مهمانی در شمال شهر تهران با دخالت مستقیم پلیس و دستگیری حاضران به پایان رسیدند و حالا دیگر یک تماس ساده با پلیس و فاش کردن محل برگزاری مهمانی کافی بود تا خبر دستگیری تعداد زیادی از جوان‌ها به گوش برسد.

*** طرح برخورد با بدحجابی در فرودگاه ها : دامنه برخورد با بدحجابی، به فرودگاه‌های مختلف ایران هم کشیده شد و در همان ماه‌های آغازین این طرح در سال ۸۶، پلیس از جلوگیری از سفر ۵۰ زن و تشکیل پرونده برای آن‌ها در فرودگاه خبر داد. برخورد‌های فرودگاهی در سال‌های بعدی کمی نرم‌تر شدند، اما با تاکید دوباره رییس پلیس امنیت، این برخورد‌ها برای مدتی به صورت جدی تشدید شدند.

*** طرح برخورد با بدحجابی در کنسرت ها و نمایشگا ههای کتاب : استقرار ون‌های سفید و سبزرنگ گشت امنیت اخلاقی بیرون سالن‌های کنسرت و نمایشگاه‌های کتاب و مطبوعات، یکی از طرح‌های دیگر نیروی انتظامی بوده که در سال‌ها با جدیت زیادی پیگیری شد تا ، گروه زیادی از افرادی که برای تماشای کنسرت یا حضور در جشنواره کتاب و مطبوعات به محل برگزاری این برنامه‌ها می‌روند، به جای ون‌های ویژه جشنواره، سوار بر ون‌های گشت ارشاد محل را ترک کنند.

*** طرح مقابله با پوشش بد ونک( تئوری ونک) : یکی از طرح های منحصر به فرد پلیس امنیت اخلاقی که هشت سال قبل در میدان ونک آغاز شد و البته به سرانجام خاصی نرسید، ردیابی فروشگاه هایی بود که لباس های نامتعارف را در اختیار مردم قرار می دادند. براساس این طرح، پلیس امنیت، علاوه بر مواخذه بدحجاب ها و برخورد با آنها، نام فروشگاهی که لباس شان را از آنجا خریداری کرده بودند می پرسید و بلافاصله با لباس فروشی مورد نظر نیز برخورد می کردند. پرونده این بازجویی عجیب خیابانی در نهایت بدون نتیجه خاصی بسته شد.

*** طرح برخورد با بدحجابی در شرکت های خصوصی، کافه و رستوران :آبان ماه سال ۱۳۸۶، سردار رادان اعلام کرد که مبارزه پلیس برای برخورد با بدحجابی در شرکت های خصوصی، تالارها، کافی شاپ ها و رستوران ها به صورت جدی آغاز خواهدشد. بعد از اولین نشست مشترک پلیس با اصناف، تصمیم بر آن شد که مبارزه با انحطاط اخلاقی حتی به کافی نت ها کشیده شود و هیچ کافی نتی اجازه استفاده همزمان از یک سیستم را به یک دختر و یک پسر ندهد. یکی از دلایل عنوان شده نیروی انتظامی برای تقابل با گروه های مختلف حاضر در کافه ها و رستوران ها، برخورد با شیطان پرستی بود. بهانه ای که تا مدت ها برای برخورد با هر گروهی مورد استفاده قرار می گرفت.

*** طرح شعاری پلیس موبایل : «پلیس موبایل» پدیده تازه ای بود که روزنامه کارگزاران مرداد سال ۸۷ در گزارشی پرحرارت به آن اشاره کرد. این اتفاق هرگز مورد تایید خود ناجا قرار نرگفت. اما گزارش هایی از سطح جامعه وجود داشت که نشان می داد نیروی انتظامی فایل های تلفن همراه افراد مختلف را کنترل و در صورت تشخیص با آنها برخورد می کند.

*** طرح مقابله با عکاسی‌های هنجار شکن: از اولین روز‌های آغاز طرح ارتقای امنیت اخلاقی تا امروز، استودیو‌های عکاسی همواره یکی از مورد توجه‌ترین مکان‌ها برای نیرو‌های انتظامی بوده اند. در طول این سال‌ها عکاسی‌های زیادی مورد بازرسی قرار گرفتند و واحد‌هایی که با الگوبرداری از مدل‌های غربی اقدام به گرفتن عکس‌های فیس بوکی و مدلینگ می‌کردند برای مدتی پلمب شدند. برخورد با عکاسی‌های مختلف از سوی پلیس امنیت، هنوز هم با قاطعیت زیادی پیگیری می‌شود.

*** طرح گشت‌های بسیج : هر چند این طرح ارتباط مستقیمی با نیروی انتظامی و پلیس اخلاق و امنیت اخلاقی ندارد، اما بررسی آن خالی از لطف نیست. ایده گشت‌های بسیج در سال‌های اول بعد از انقلاب و بعد از شورش مسلحانه سازمان منافقین کلید خورد، اما در سال‌های گذشته نیز گروهی بار دیگر این گشت‌ها را در محله‌های مختلف پایتخت راه انداختند. این اتفاق به ویژه در سال ۸۷ با اعلام فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) به شکل جدی تری دنبال شد و گشت‌ها از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح مسوولیت ارتقای امنیت محله‌های مختلف تهران را برعهده گرفتند. موضوعی که به بحث میان حقوقدان‌ها منجر شد.
*** طرح مقابله با شلوار کوتاه، لباس چسبان، شال باریک : اواخر فروردین ۸۶، اداره کل مبارزه با مفاسد اجتماعی ناجا رسما مصادیق بدحجابی را معرفی کرد. از نگاه پلیس، شلوار کوتاه، مانتوی چسبان و بدن نما و شال های باریکی که موی سر را نمی پوشانند، در سه مرحله ارشادی، انتظامی و قضایی قرار بود با برخورد جدی رو به رو شوند. توجیه نیروی انتظامی برای آغاز گسترده این طرح، آمارهایی بود که از سطح داده می شود.
 
همه این مصادیق برخورد با فسق و فجور یک طرف ، تعطیلی این طرح ها و آزادی در راهپیمایی و صف های رای گیری، یکطرف ( برخورد چند استانداره توسط نیروی انتظامی) :

توقف برخورد با بدحجاب ها، تنها در روزهای خاصی از هر سال اعمال می شود تا افراد بدحجاب در طول آن روزها از مصونیت کاملی برخوردار باشند. روزهای قبل از راهپیمایی هایی مثل ۲۲ بهمن، یکی از همین روزها هستند. وقتی که تصاویر زیادی از خانم ها با حجاب های متفاوت با در درست داشتن بنرهایی علیه آمریکا دیده می شود و طبیعتا هیچ برخوردی با آنها از سوی پلیس امنیت صورت نمی گیرد.
در صف های رای گیری نیز هیچ مشکلی برای چهره های بدحجاب ایجاد نمی شود و آنها به عنوان رقم زنندگان حماسه سیاسی، در کنار صندوق های رای حضور پیدا می کنند و با تهدید سوار شدن پشت پنجره های مات ون های سفید و سبزرنگ نیز رو به رو نمی شوند.
 
قضاوت با خود سردار رحیمی ، سرداری که سابقه آشنایی بالغ بر 10 سال با وی داریم و او را از پلیس راهور می شناسیم. آیا وضعیت حاضر را تائید می کنند؟

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
0
0
این حجم عدم دانش رو کجای دلمون بذاریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین