پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
ژاپن تنهاکشور جهان است که از دشمنی حداکثری با آمریکا به دوستی حداکثری با این کشوررسید و الگویی از رفتار برای اجتناب از خطر و استفاده از آشتی برای پیشرفت اقتصادی به جهان معرفی کرد. پس از ژاپن ویتنام نیز همین راه را رفت و حالا کره شمالی در خط شروع این راه قراردارد.
شعارسال: این کشورهای جنوب شرق آسیا البته چین را هم درردیف خود قرارداده و می گویند چین نیزچین نیز پس از آشتی با آمریکا و غرب بود که در جاده رشد اقتصادی بالا و مستمر قرارگرفت و دریک دوره 30 ساله به دومین اقتصاد جهان تبدیل شد.. اگرچه مناسبات ایران و امریکا با مناسبات ژاپن و امریکا تفاوت دارد و ایران و آمریکا هرگز مثل ژاپن و آمریکا هرگز به صورت رودررو و در ابعاد کلان باهم نجنگیده اند اما خصومت ادامه دار ایران وآمریکا نیز یک پدیده نادر است. با این هم و اکنون درشرایطی که نخست وزیر ژاپن درراه ایران است این پرسش پیش آمده است که آیا نخست وزیر سومین اقتصاددنیا و یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران پیشنهاد تازه ای برای ایران دارد تا از وضعیت تحریمی فعلی دورشود؟ آیا باید شاهد عرضه مدل ژاپنی برای حرکت درمسیر دراز آشتی باشیم؟

سفر حتمی شد

به گزارش خبر گزاری ها نخست وزیرژاپن تصمیم خود برای ورود به ایران را گرفته است واین تصمیم پس از دیدار با ترامپ رییس جمهور امریکا قطعی شده است. تلویزیون ملی ژاپن می‌گوید، مقام‌های دولت آن کشور در مراحل نهایی برنامه‌ریزی سفر شینزو آبه به تهران و دیدار با رهبران جمهوری اسلامی قرار دارند.کانال بین‌المللی شبکه ان‌اچ‌کی شامگاه ششم خرداد ماه به نقل از مقام‌های رسمی دولت ژاپن گزارش داده این سفر قرار است در میانه ماه ژوئن، دو هفته دیگر، انجام شود.آن‌طور که ان‌اچ‌کی می‌گوید شینزو آبه در تهران با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.واپسین باری که یکی از نخست‌وزیران ژاپن به ایران سفر کرد به‌سال ۱۹۷۸ باز می‌گردد. تنها اندکی پیش از انقلاب بهمن ۵۷، تاکئو فوکودا، به تهران رفته بود. البته در سال‌های گذشته مقام‌های ارشد دو کشور دیدارهایی در ژاپن و دیگر کشورها داشته‌اند.سفر شینزو آبه از آن سو که احتمال دارد او حامل پیامی از رئیس‌جمهوری آمریکا باشد و یا قصد میانجی‌گری بین تهران و واشینگتن را داشته باشد نیز اهمیت پیدا کرده‌است.این سفر احتمالی در اوج یکی از تازه‌ترین تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده، در حالی انجام می‌شود که آمریکا کلیت صادرات نفت ایران را هدف تحریم قرار داده و برای مقابله با آنچه «تهدیدها و تحرکات تازه» تهران توصیف کرده، توان نظامی‌اش در غرب آسیا را افزایش داده‌است.مقام‌های ایران «تهدیدها و تحرکات تازه» را رد کرده و گفته‌اند قصد ندارند آغازگر جنگی با آمریکا باشند، اما اگر چنین جنگی در گیرد، «واشینگتن آن را تمام نخواهد کرد».در این بین و در حالی‌که تهدیدهای لفظی دو طرف زمانی در حال اوج گرفتن بود، دونالد ترامپ، درسفر اخیر خود به ژاپن، تلویحا از اقدامات نخست‌وزیر آن کشور و برقراری ارتباط با مقام‌های ارشد ایران حمایت کرد.

دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت «معتقد هستم ایران می‌خواهد گفت‌وگو کند، و اگر آن‌ها خواستار گفت‌وگو باشند، ما هم خواستار آن هستیم». او افزوده بود «می‌دانم که نخست‌وزیر [ژاپن، شینزو آبه] در واقع روابط خیلی نزدیکی با ایران دارد… هیچ کسی، به‌خصوص خود من، نمی‌خواهد شاهد وقوع اتفاق‌های ناگوار باشد».پیش از این و پس از شکل‌گیری توافق اتمی بین تهران، دولت باراک اوباما و پنج قدرت جهانی دیگر، نیز گزارش‌هایی از سفر احتمال ابه به تهران منتشر شده بود، هرچند این سفر صورت نگرفت و دولت ترامپ نیز به‌کلی از توافق اتمی خارج شد.گزارش‌های مربوط به تمایل نخست‌وزیر ژاپن برای میانجی‌گری بین تهران و واشینگتن تازگی ندارد، اما گفته شده بود او پس از «مشورت با ترامپ» تصمیم نهایی خود را خواهد گرفت.در اظهارات فعلی مقام‌های جمهوری اسلامی تمایلی به گفت‌وگو با دولت آمریکا دیده نمی‌شود. رهبر جمهوری اسلامی که در واقع تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد سیاست‌های کلانی مانند مذاکره با آمریکا است، چندی پیش چنین گفت‌وگویی را «سم مضاعف» توصیف کرده بود.محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز گذشته گفته بود «اقدامات و نه حرف‌های دونالد ترامپ» نشان خواهد داد هدف او چیست. هرچند آقای ظریف توضیحی در مورد این «اقدامات» نداده و مشخص نیست آیا منظور همچنان بازگشت آمریکا به «برجام» یا مجموعه‌ای از اقدامات دیگر است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه گفته بود «ایران شانس این را دارد که کشوری بزرگ باشد. با همین رهبری. ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم و این را صریح می‌گوییم». او گفته بود خواسته‌اش «ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی» است. پیش از این مایک پومپئو، وزیر خارجه دولت او، ۱۲ شرط فراگیر را برای مذاکره و دستیابی به توافق جدید با ایران تعیین کرده بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 7 خرداد 1398 ، کدخبر: 444212 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین