پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۷۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
در برخی مناطق از جمله منطقه شباب و مهدی‌آباد شاهد استفاده از چوب درختان بلوطی هستیم که برای پخت کباب قطع و تبدیل به ذغال می‌شوند که این روند نابودی درختان را تشدید کرده است.

شعارسال: در برخی مناطق از جمله منطقه شباب و مهدی‌آباد شاهد استفاده از چوب درختان بلوطی هستیم که برای پخت کباب قطع و تبدیل به ذغال می‌شوند که این روند نابودی درختان را تشدید کرده است.

 جنگل‌ها از مهمترین منابع طبیعی حیات‌بخش در جهان محسوب می‌شوند که به دلیل تاثیراتی که در پاکسازی هوا و زیبایی طبیعت دارند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

هر چند جنگل‌ها جزو منابع طبیعی پایدار محسوب می‌شوند، اما بدون تردید در صورت بی‌توجهی و قطع درختان این منابع پایدار در معرض نابودی قرار می‌گیرند که در نهایت نابودی انسان‌ها را به همراه خواهد داشت.

مشکل قطع درختان بلوط در استان ایلام مسئله‌ی تازه‌ای نیست و به دلیل وجود جنگل‌های عظیم بلوط در این استان، در برخی مناطق از جمله منطقه شباب و مهدی آباد شاهد استفاده از چوب درختان بلوطی هستیم که برای پخت کباب قطع و تبدیل به ذغال می‌شوند! این روند در حالی ثابت است که اخیرا ترورهای بیولوژیکی نیز به کمک پدیده‌ی نابودی آمده و آفات، خشکسالی و آتش‌سوزی نیز روند تخریب را تشدید کرده است.

مسوولان معتقدند که در این زمینه نظارت‌های کافی وجود دارد و قطع و تهیه ذغال از طریق قطع درختان بلوط انجام نمی‌شود اما جنگل‌های این مناطق که با یک نگاه گذرا می‌توان به نابودی درختان آنها پی برد نشان از خلاف واقع بودن گفته این مسوولان است.

نابودی درختان بلوط

محمد غیابی یکی از ساکنین منطقه شباب در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: متاسفانه درختان بلوط بسیاری در این منطقه جهت تهیه ذغال قطع و نابود شده‌اند و ادامه این روند خسارات جبران ناپذیری را به طبیعت منطقه وارد می‌کند.

وی افزود: متاسفانه هیچکدام از کبابی‌های این منطقه اقدام به گازکشی و استفاده از گاز برای پخت کباب استفاده نمی‌کنند و همین امر سبب شده همچنان از ذغال برای پخت کباب استفاده شود.

عدم استفاده از کباب‌پزهای گازی

مجتبی کمری یکی از صاحبان کبابی منطقه مهدی آباد نیز در این باره گفت: مردم استان علاقه بسیار زیادی به استفاده از گوشت تازه و کباب روی ذغال دارند و همین امر سبب شده پخت کباب توسط کبابی‌ها روی ذغال انجام شود.

وی با بیان اینکه پخت کباب روی کباب پزهای گازی طرفدار ندارد و همین امر سبب شده تنها از زغال استفاده شود، افزود: کبابی‌ها بیشتر زغال مورد نیاز خود را از زغال فروشان سیار تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: بی‌شک برای جلوگیری از قطع درختان به منظور تهیه زغال باید خسارت تهیه زغال به طبعیت برای شهروندان بیان شود و از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری به این معضل پرداخته شود.

عدم درخواست واحدهای کبابی جهت گازکشی

بر اساس گفته چشمه چاهی روابط عمومی شرکت گاز استان ایلام مناطق شباب و مهدی آباد از گاز برخوردارند اما صاحبان کبابی‌ها اقدامی برای گازکشی واحدهای کبابی خود انجام نمی‌دهند.

وی افزود: در صورتی که صاحبان کبابی‌ها جهت گاز کشی واحدهای خود درخواست دهند عملیات گازکشی به سرعت انجام می‌شود.

جلوگیری از قطع درختان

سرهنگ غلامرضا فتحی مسوول یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: برای جلوگیری از قطع درختان اکیپ‌های بازرسی و مراقبت در مناطق مختلف استان و همچنین مناطق مذکور فعال‌اند و بی‌شک با افرادی که نسبت به قطع درختان اقدام کنند برخورد قانونی می‌شود.

وی ادامه داد: اکثر افرادی که اقدام به تهیه ذغال می‌کنند تنه درختان خشک شده را می‌سوزانند و از مردم درخواست می‌شود در صورت مشاهده قطع درختان توسط سودجویان موارد را گزارش دهند تا با آنها برخورد قانونی شود.

جای سوال است اگر نظارت کافی در خصوص قطع درختان انجام می‌شود پس این همه زغال و هیزم که در سطح استان روزانه برای پخت کباب توسط کبابی‌ها و خود مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد از کجا تامین می‌شود؟ آیا همه این ذغال و هیزم‌ها تنه خشکیده درختان است؟


شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار:2 تیر 1398،کدخبر:13980402000127 www.farsnews.com،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین