پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
دلواپس هستند و بايد براي اين وضعيت آنها حقي قائل شد، چرا كه ۸ سال دولت و سال‌ها اكثريت مجلس در اختيارشان بود، اما به يك‌باره در سال ۹۲ با انصراف عارف و پيروزي روحاني مواجه شدند و انتخابات مجلس در اسفند ۹۴ كه ليست اميد كرسي‌هاي تهران را از آن خود كرد، تير خلاص بر اقتدار بادكنكي دلواپسان زد.
شعارسال: حالا بسيار در تلاش هستند تا با ايجاد اختلاف ميان اعتداليون و اصلاح‌طلبان به روحاني هجمه ببرند. در سال ۹۲ عارف كانديداي جريان اصلاحات براي ورود به انتخابات رياست‌جمهوري بود و از آنجا كه طيف اصلاحات ۸ سال شاهد برخي كاستي‌هايي بود كه از ناحيه قوه مجريه زحماتي را براي مردم فراهم مي‌كرد، تصميم داشتند با معرفي عارف مسيري را در پيش بگيرند كه آرامش در تمام حوزه‌ها به ويژه حوزه اقتصادي بر كشور سايه بيندازد، اما در آن مقطع برخي پيشنهاد كردند كه اصلاحات با از خودگذشتگي از كانديدايي حمايت كند كه بتواند علاوه بر عبور از كانال بررسي صلاحيت‌ها به واسطه فراجناحي بودنش گامي در راستاي حل مشكلات كشور و هدايت آن به سمت پيشرفت بيشتر بردارد كه پس از بررسي‌هاي زياد، حمايت از روحاني در دستور كار قرار گرفت و عارف هم با تمكين از اين تصميم گام بزرگي در انتخاب روحاني برداشت. طي بيش از ۳ سال كه از حضور روحاني بر كرسي رياست‌جمهوري مي‌گذرد، اصلاح‌طلبان از تصميم سال ۹۲ خود بسيار راضي هستند، چون پس از سال‌ها شاهد نقش بستن لبخند واقعي بر لبان ملت هستند. اين رضايت با آنچه دلواپسان خواستار آن بودند، همخواني نداشت؛ پس بايد راهي مي‌يافتند تا رضايت مردم كمرنگ شود و از آنجايي كه در جريان خود دچار انشقاق بي‌سابقه شده بودند فرصتي براي يافتن راهكار جديد بر هم زدن وحدت اصلاحات و دولت نيافتند. بنابراين به روش‌هاي منسوخ شده مراجعه كردند. يكي از برنامه‌هاي اين دلواپسان القاي اختلاف ميان عارف و روحاني بود كه اوج آن در انتخاب رئيس مجلس رقم خورد، يعني آن زمان كه سعي كردند چنين القا كنند نقش مردان روحاني در رياست لاريجاني و حذف عارف بسيار پررنگ بوده است. عارف شخصيت دانشگاهي و علمي است. بنابراين بناي مقابله با دلواپسان را ندارد و بيشتر سعي مي‌كند در عملكردش پاسخ درخوري به آنها بدهد كه يك نمونه آن اظهاراتش در روز گذشته بود. او تاكيد كرد كه از خودش مي‌گذرد، اما خيال عبور از روحاني را ندارد.

* از خودم عبور مي‌كنم

ديروز تسنيم نوشت كه عارف درباره احتمال حضورش در انتخابات ۹۶ مي‌گويد: در هر سنگري لازم باشد خدمت مي‌كنم، اما در ۳۸ سال گذشته تلاش داشته‌ام از خودم عبور كنم. اين نماينده مجلس در پاسخ به اينكه «آيا شما در انتخابات آينده رياست‌جمهوري كانديدا مي‌شوید» تصريح كرد: مساله اصلا شخصي نيست، بارها گفتم اگر مي‌خواهيم منافع ملي و ارزش‌ها را دنبال كنيم، بايد از شخص عبور كنيم. سعي كردم در طول ۳۸ سال گذشته از خودم عبور كنم، هر جا وظيفه‌ام بوده انجام وظيفه كردم. براي انتخابات آينده بايد به صورت جدي به ميدان آمد و كمك كرد تا انتخابات پرشوري برگزار شود تا مردم به آينده و مطالبات خود اميدوار شوند. وي در همين زمينه افزود: همه دوستان و بنده در هر سنگري كه لازم باشد، خدمت مي‌كنند، بنده در حال حاضر در سنگر وكيلي مردم، خدمت مي‌كنم.

* از روحاني عبور نمي‌كنم

ديروز البته بار ديگر عارف به موضوع عبور از روحاني پرداخت. او در جمع خبرنگاران درباره شايعه بحث عبور از روحاني گفت: هر كس آن را مطرح كرده، خودش جواب دهد، اما ما در ادامه مسير سال ۹۲ خود نه تنها از روحاني بلكه از هيچيك از علاقه‌مندان به انقلاب عبور نخواهيم كرد. وي در پاسخ به سوالي كه نظر وي را درباره توهين به رئيس‌جمهور پرسيده بود، گفت: حرمت همه افراد را بايد رعايت كنيم. وي با تاكيد بر اينكه در حكومتي ارزشي و اسلامي كار مي‌كنيم، اظهار داشت: در عين حال در اين حكومت قانون حاكم است و اگر اين روند ادامه يابد وظيفه دادستاني است كه برخورد كند. رئيس فراكسيون اميد همچنين ديروز در پاسخ به اين پرسش كه ارزيابي شما از شروط برخي اصلاح‌طلبان براي حمايت از روحاني در انتخابات آينده چيست، گفت: ‌بهتر است از هر كسي كه اين موارد را مطرح كرده بپرسيد، اما بنده به عنوان رئيس فراكسيون اميد اين را مي‌گويم ما مسيري را كه ازسال ۹۲ شروع كرديم به جديت دنبال مي‌كنيم، در اين مسير نه تنها از روحاني بلكه از هيچ كدام از علاقه‌مندان به كشور و انقلاب عبور نخواهيم كرد.

* رفع حصر مطالبه مردم به ويژه نسل سوم و جوانان است

۲۳ مرداد بود كه عارف گفت:«رئيس‌جمهور محترم حل مساله حصر را فراموش نكرده‌اند و مي‌دانم دغدغه بسياري از دلسوزان هم رسيدگي به موضوع حصر است. به شرايط پيچيده كشور هم همگان آشنايي دارند و انشاءا... با‌سازو كار منطقي اين مساله حل شود.» ديروز بار ديگر رئيس فراكسيون اميد در پاسخ به پرسش ديگري درباره اظهارات اخير باهنر دبيركل خط امام و رهبري درباره اينكه پيغامي به افراد در حصر داده است كه اگر بعد از حصر ادامه فعاليت سياسي نداشته باشند مي‌توانند از حصر خارج شوند گفت: بنده اطلاعي در اين رابطه ندارم رفع حصر مطالبه مردم بويژه نسل سوم و جوانان است و جزو وعده‌هاي انتخاباتي رئيس‌جمهور است، اميدوارم اين مساله در فضاي صميمي خوبي حل شود تا ان‌شاء‌ا... ديگر حصر نباشد. عارف همچنين در پاسخ به پرسش ديگري درباره نتيجه جلسه فراكسيون اميد با شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان گفت: فراكسيون اميد بخشي از جريان اصلاحات و حاميان است. در همين راستا هيات رئيسه فراكسيون جلسه‌اي با هيات رئيسه شوراي عالي سياستگذاري براي هم انديشي و هم فكري برگزار كرد، چون شوراي عالي مي‌خواهد ساختارش را بازنگري كند كه بر اين اساس از فراكسيون خواسته شد اگر نظري در بازنگري و تجديد نظر در شرح وظايف دارد مطرح كند. وي درباره اينكه آيا اين جلسات در زمان انتخابات نيز ادامه پيدا مي‌كند، گفت: ما در حال آسيب‌شناسي درباره فعاليت‌ها و برنامه‌هاي شوراي سياستگذاري هستيم، اميدواريم ظرف هفته آينده چگونگي حضورمان در انتخابات ۹۶ مشخص شود. رئيس فراكسيون اميد همچنين درباره اينكه آيا به نظر شما برخي حركات موازي با شوراي سياستگذاري انجام نمي‌شود، گفت: اين حركات موازي نيست؛ هر تشكلي بايد فعاليت كند. طبق تجربه انتخابات مجلس در سال ۹۴ به محض تشكيل شوراي عالي سياستگذاري همه فعاليت‌ها در چارچوب اين شورا قرار گرفت و ان‌شاء‌ا... در انتخابات آينده نيز همين مسير باشد. عارف همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش در فراكسيون اميد گفت: عده‌اي طرح استيضاح را مطرح كردند. قرار است فراكسيون اميد دوشنبه جلسه‌اي با آقاي فاني داشته باشد تا در جريان فعاليت‌هايشان قرار گيرد. عارف در پايان گفت: اگر لازم باشد دولت با ترميم كابينه كار را دنبال مي‌كند كه هنوز نمي‌دانيم موضع رسمي دولت در اين زمينه چيست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه آرمان، صفحه 3، تاریخ انتشار: دوشنبه 25 مرداد 1395، شماره: 3111 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین