شعار سال : موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وابسته به وزارت صنعت با بیش از ۸ ماه کار مستمر و صرف بیش از ۴ هزار نفر ساعت کار کارشناسی و اخذ نظرات کارشناسی از تمامی دستگاههای عضو شورای عالی صادرات و با تاکید بر اسناد بالادستی کشور، نقشه راه توسعه صادرات کشور را تدوین نمود.
این سند توسط حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرا به دستگاهها و سازمانهای ذی ربط ابلاغ شد.سند یاد شده با هدف افزایش هماهنگی و همکاری بین دستگاههای مرتبط در توسعه صادرات، دستیابی به سبد صادراتی متنوع و پیچیده کالا و خدمات و همچنین رشد مستمر آن، افزایش سهم ایران در تجارت جهانی کالا و خدمات، بهبود تراز تجاری کشور و تقویت برند ایران در سطح جهانی تدوین شده است.
بررسی وضع موجود و آسیبشناسی
بر اساس گزارش موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، سند نقشه راه توسعه صادرات کشور با تشکیل کمیته کارشناسی و پس از رایزنی با خبرگان و برگزاری جلسات کارشناسی و طی فرایند تهیه گزارش پشتیبان از جمله بررسی وضع موجود و آسیبشناسی توسعهصادرات کشور طی سالهای گذشته و اعمال نظرات شورای عالی صادرات و خبرگان این حوزه تدوین شده است.
در سند نقشه راه توسعهصادرات، کشور علاوه بر آسیبشناسی صادرات کشور، نقاط قوت و فرصتها، الزامات تحقق توسعهصادرات و چارچوب مفهومی برای تعیین سیاستهای مختلف اثرگذار بر توسعه صادرات مورد بررسی قرار گرفته و بر ضرورت تعیین متولیان امر در هر یک از سطوح سیاستی و تعیین اهم وظایف و انتظارات از آنها تاکید شده است.
همچنین در این سند، افزایش تابآوری اقتصاد در مقابله با آثار ناشی از تحریم، حمایت از تولید رقابت پذیر صادراتی، توسعهصادرات خدمات فنی، مهندسی و گردشگری، بهره وری بیشتر از ظرفیتهای مناطق آزاد و بازارچههای مرزی در راستای توسعه صادرات، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
توسعه صادرات صنایع پاییندستی
از دیگر مواردی که در سند نقشه راه توسعه صادرات کشور تاکید شده است، میتوان به توسعه صادرات صنایع پاییندستی و تبدیلی و اجتناب از خام فروشی و تشویق صادرات کالای ساخته شده به جای صادرات مواد اولیه، ایجاد و گسترش خوشههای صادراتی، چابک سازی فرایندهای صادراتی و ارتقای نظامات پشتیبان صادرات اشاره کرد.در این سند بر تحقق اهداف نقشه راه توسعه صادرات در سطوح کلان، کارکردی، عمومی و همچنین الزام اجرای نقشه راه نیز تاکید شده است.
وظایف سازمان توسعه تجارت ایران
در پایان این گزارش آمده است که نقشه راه توسعه صادرات، ترسیمکننده نمای کلی بازیگران دخیل در این حوزه و نهادهای مرتبط با آنهاست که میتواند موجبات هماهنگی بیشتر آنها را در حوزههای چشم انداز، اهداف و رویکردهای مشخص فراهم کند.همچنین سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان فرمانده اصلی تجارت خارجی کشور، موظف است ضمن تدوین سیاستها و برنامههای کارکردی و عمودی با همکاری دستگاههای دیگر، نسبت به رصد، پایش و پیگیری برنامههای ارائه شده برای سازمانها و نهادهای ذی مدخل در توسعه صادرات اقدام کرده و گزارش عملکرد آن را در جلسات شورای عالی صادرات ارائه کند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری صنایع پرس، تاریخ انتشار: 5 تیر 1399، کد خبر : sanayepress.com/1399/04/04