پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۴۱۸۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
با وجود اینکه قیمت نفت در واکنش به توافق اوپک و تولید کنندگان غیر عضو این سازمان برای کاهش عرضه نفت افزایش یافته، کند شدن تقاضا ممکن است مجددا قیمت ها را کاهش دهد.

شعار سال: با وجود اینکه قیمت نفت در واکنش به توافق اوپک و تولید کنندگان غیر عضو این سازمان برای کاهش عرضه نفت افزایش یافته، کند شدن تقاضا ممکن است مجددا قیمت ها را کاهش دهد.

برخی تحلیلگران معتقدند، میزان تقاضا برای نفت که پس از سال ها افت قیمت و اشتهای رو به افزایش آسیا، شاهد رشد مناسبی بوده، ممکن است در سال آینده میلادی با کندترین سرعت خود از سال 2014 رشد کند.

این اتفاق می تواند افزایش قابل توجه قیمت نفت را که پس از توافق برای کاهش تولید رخ داده، تحت الشعاع خود قرار دهد.

اقتصادهای نوظهوری مانند چین دیگر با آن سرعت گذشته در حال افزایش تقاضا برای نفت نیستند. تحلیگلران همچنین انتظار دارند افزایش نرخ بهره در آمریکا به تقاضای بازارهای نوظهور برای نفت تاثیر بگذارد. افزایش نرخ بهره همواره تاثیری منفی بر میزان مصرف در بازارهای نوظهور داشته است.

افزایش اخیر قیمت نفت نیز ممکن است خود عامل کاهش تقاضا شود، زیرا هرگونه مصرف اضافه بار مالی بیشتری بر دوش کشورهای مصرف کننده خواهد گذاشت.

راب تامل، تحلیلگر موسسه تورتویز کپیتال در این باره گفت: «در این دوران جدید نفتی، مهمترین آمار کلیدی ای که ما رصد می کنیم، میزان تقاضای جهانی برای نفت و واکنش آن به افزایش قیمت هاست.»

برخی تحلیلگران معتقدند اگر اعضای اوپک به توافق کاهش تولید پایبند بمانند، ممکن است قیمت نفت در سال آینده میلادی به حدود 60 دلار برسد، رقمی که از جولای 2015 تاکنون تجربه نشده است.

مصرف کنندگان که در طی بیش از 2 سال گذشته به قیمت های ارزان انرژی عادت کرده اند، کم کم ممکن است در جایگاه های عرضه سوخت در شهرها این افزایش قیمت ها را احساس کنند.

در آمریکا، متوسط قیمت بنزین ممکن است در سال آینده از گالنی 2 دللر فعلی حدود 20 تا 30 درصد افزایش یابد. به گفته پاتریک دیهان، تحلیلگر موسسه گس بادی، در برخی ایالت ها ممکن است قیمت هر گالون بنزین تا فصل تابستان به 3 دلار برسد.

حتی قبل از افزایش قیمت های اخیر، انتظار تحلیلگران از رشد تقاضا چندان خوشبینانه نبود. آژانس بین المللی انرژِ هفته گذشته اعلام کرد که تقاضای جهانی برای نفت در سال آینده میلادی 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که پایین تر از 1.4 میلیون بشکه سال جاری و 1.9 میلیو نبشکه سال 2015 است.

احتمالا بزرگترین نقش را در کاهش تقاضا چین ایفا خواهد کرد. این کشور در طی 2 سال گذشته مشغول استفاده از فرصت نفت ارزا و پر کردن حجم ذخایر نفتی داخلی خود بوده است. اکنون که ذخایر چین پر شده و قیمت ها نیز افزایش یافته، ممکن است میزان خرید چین کاهش یابد.

میچال میدان، تحلیلگر بازار نفت در موسسه انرژی اسپکتس برآورد می کند که چین امسال حدود 120 میلیون بشکه نفت ذخیره کرده باشد، رقمی که ممکن است در سال 2017 به 80 میلیون بشکه کاهش یابد.

فدرال رزرو ریسک دیگری برای تقاضای نفت به شمار می رود. بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته نرخ بهره را افزایش داد و انظتار می رود در سال آینده میلادی نیز چند نوبت نرخ بهره را بالا ببرد. بر اساس تحلیل بانک آمریکایی مریل لینچ،افزایش نرخ بهره در آمریکا معمولا خبری بد برای بازار نفت است. تقاضا برای نفت در بازارهای نوظهور، که یک عامل رشد برای مصرف جهانی به شمار می آید، در هنگام افزایش نرخ بهره کاهش می یابد.

اقتصادهای نوظهور در برابر افزایش نرخ بهره در آمریکا آسیب پذیرند زیرا هزینه های آنها برای تامین مالی بیشتر می شود و تقویت ارزش دلار نیز موجب گرانتر شدن بسیاری از واردات می شود. این شامل نفت نیز می شود که به دلار آمریکا ارزش گذاری می شود و بدین ترتیب نفت برای دارندگان سایر ارزها گرانتر می شود و این موجب کاهش تقاضا می گردد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنیم، تاریخ انتشار: 28 آذر 1395، کد مطلب: 1270708:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین