پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
چهارمین همایش صنعت پخش کشور چندی پیش به‌کار خود پایان داد؛ همایشی که در 4 دوره گذشته از سال 93 به صورت سالانه در تهران برگزار شده است. در این همایش هدف اصلی شناسایی صنعت پخش به عموم مردم و مسوولان و ارائه راهکار برای بهبود نظام پخش کشور عنوان شده است.
شعارسال: چهارمین همایش صنعت پخش کشور چندی پیش به‌کار خود پایان داد؛ همایشی که در 4 دوره گذشته از سال 93 به صورت سالانه در تهران برگزار شده است. در این همایش هدف اصلی شناسایی صنعت پخش به عموم مردم و مسوولان و ارائه راهکار برای بهبود نظام پخش کشور عنوان شده است. به این بهانه سراغ «سهراب کارگر» دبیر چهارمین همایش صنعت پخش کشور و عضو هیات‌مدیره انجمن رفتیم تا از نقش اقتصاد مقاومتی در صنعت پخش ایران، چالش‌ها، نوآوری‌ها و دستاوردهای این صنعت مهم کشور بیشتر بدانیم.عضو هیات‌مدیره انجمن پخش ایران و خزانه‌دار این انجمن می‌گوید: نگهداری از کالا، سفارش‌گیری، ارسال و وصول کالا از وظایف صنعت پخش ایران است که شامل 100 درصد داروهای کشور و 85 درصد سکشن‌های آرایشی، بهداشتی، غذایی و شوینده‌ها می‌شود.

کارگر افزود: در این بین موضوع نگهداری از کالا بسیار دارای اهمیت است، چراکه بسیاری از تولیدکنندگان، انبار قابل‌توجه و حجیمی برای نگهداری ندارند. از آنجایی که شرکت‌های پخش بسیاری از کالاها را به‌صورت قطعی یا امانی خریداری می‌کنند تکنولوژی در این قسمت بسیار حساس است چراکه دارو و غذا کالاهای حساسی هستند و نگهداری از این مواد اقدامی تخصصی و بسیار دشوار است. ما برخی مواد لبنی را گاهی در مدت 5 تا 6 ساعت به سفارش‌دهنده می‌رسانیم، یا مواد دارویی بسیار مهم گاهی در کمتر از 2 ساعت به دست مشتری می‌رسد. وی ادامه داد: در زمینه نگهداری از مواد دارویی تمام انبارهای شرکت‌های پخش کشور استانداردهای اروپایی را کسب کرده‌اند؛ به عبارت دیگر تکنولوژی کشور در این حوزه بالا است و در زمینه نگهداری کالاها هیچ نگرانی وجود ندارد اما در توزیع کالا هنوز سنتی عمل می‌کنیم.

کارگر در این باره اظهار کرد: اکنون در دنیا به وسیله «هوش مصنوعی» کار سفارش‌گیری انجام می‌گیرد اما متاسفانه در برخی فروشگاه‌های ایران اگر صاحب مغازه در محل کسب حضور نداشته باشد اصولا ویزیتور نمی‌تواند سفارش را انجام دهد. با گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ و فروشگاه‌های لجستیکی که می‌توان هر لحظه از شبانه روز کالا را به صورت عمده تحویل داد، می‌توان به پیشبرد کار تحویل کالا، بهبود وضع سلامت کالا و کاهش قیمت تمام شده برای مشتری کمک کرد.کارگر همچنین در زمینه نقش اقتصاد مقاومتی در صنعت پخش کشور اظهار کرد: صنعت پخش گردش مالی بالای 80 هزار میلیارد تومانی دارد و بیش از 60 هزار نفر در آن مشغول به‌کار هستند. نکته دیگر اینکه در صنعت پخش حدود 70 درصد هزینه‌ها صرف حقوق و دستمزد به کارکنان می‌شود البته نباید از نظر دور داشت که 9 درصد GDP کشور در دست صنعت پخش است و همین موضوع باعث شده است تا در برنامه پنجم و ششم توسعه یکی از محورهای اصلی بهبود نظام توزیع کالا و خدمات باشد.

* فرصتی برای آگاهی

دبیر چهارمین همایش صنعت پخش ایران درباره اثرات این همایش توضیح داد: خوشبختانه اکنون جایگاه صنعت پخش برای بسیاری آشکار شده است که تصور می‌شود به‌دلیل برپایی چهار همایش صنعت پخش در کشور بوده است. در یک پنل 4 ساله از همایش اول تا همایش چهارم که امسال برگزار شد اهدافی تبیین کرده بودیم که به همه اهداف دست یافتیم.کارگر افزود: در همایش اول تعداد 45 مقاله به دست دبیرخانه همایش رسید که این مقالات در همایش چهارم به بیش از 170 مورد رسید. در همایش چهارم تصمیم بر این گرفته شد که به «آینده‌پژوهی و روش‌های کسب‌وکارهای نوین» پرداخته شود و به اصطلاح سناریویی برای سیستم خود بر اساس وضع موجود تدوین کنیم.

این عضو انجمن پخش ایران ادامه داد: خوشبختانه در این فرآیند 4 ساله و با مشخص شدن جایگاه صنعت پخش در جامعه توانستیم کارها را رو به جلو ببریم. البته در فرآیند 4 ساله بعدی این همایش قصد داریم به تحرک صنعت پخش و صادرات آن بپردازیم، چراکه می‌دانیم صنعت پخش در بسیاری از کشورهای اطراف و منطقه از کشورهای خلیج‌فارس گرفته تا کشورهای آسیای میانه چندان قدرتمند نیست و به اصطلاح فقیر است؛ در این حالت ما می‌توانیم با صادر کردن دانش فنی خود، به صادرات کالای کشورمان کمک کنیم. کارگر در پایان به توسعه هایپرمال‌ها اشاره و اظهار کرد: باید پذیرفت روند حرکتی جامعه در این راستا قرار دارد که مردم تمایل پیدا کرده‌اند مایحتاج خود را از هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنند، البته هنوز فروشگاه‌های کوچک به عنوان خریدهای دم دستی مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند اما اگر قرار باشد هایپرمارکت‌ها و مال‌ها همچنان مورد استقبال قرار گیرند باید کیفیت کالاهای خود را افزایش دهند و فراموش نکنند که از تخفیف‌های بیشتری بهره‌مند شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 27 شهریور 1396، کدخبر: 1116774، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین