پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
تصمیم گیری های مرکز پیرامونی و انتقادناپذیری مدیریت وزارت نفت و شرکت پخش فراورده های نفتی در شنیدن صدای اقشار مختلف جامعه که بار تولید بر روی دوش آن ها است در سالی که «جهش تولید» نامگذاری شده است، خود چوبی لای چرخ تولید کشور به شمار می رود؛ شاید وقت آن رسیده است که شخص وزیر نفت در ماجرای مشکلات تامین سوخت عشایر و تولیدکنندگان کشور در سالی که تمرکز کشور بر روی تولیدات غیرنفتی و بی نیازی از نفت است، وارد شود تا جبرانی بر کم کاری های گذشته در این زمینه باشد.

شعار سال:روزهای اخیر تصاویری از اعتراض عشایر جرقویه به کمبود سهمیه نفت در شبکه های اجتماعی منتشر شد؛ پیگیری های زیادی برای حل این مشکل صورت گرفته اما متاسفانه بی ثمر بوده و نتیجه ای نداشته است و وزارت نفت راهکاری ارائه نداده است.
چند روز گذشته خبری مبنی بر اعتراض عشایر عرب منطقه جرقویه سفلی به مقدار ناکافی سهمیه نفت این قشر زحمت کش در شبکه های اجتماعی محلی منتشر شد؛ این خبر به دلیل جنس مطالبه گری خاص خود در سطح شبکه های اجتماعی بازنشر شد و واکنش فعالان شبکه های اجتماعی را به همراه داشت

عشایری که شعارشان «عشایریم بیداریم از فتنه گر بیزاریم است» و در عمل همه همت و تلاش و عملکردشان بیانگر ولایتمداری و عشق به نظام و تحقق منویات مقام معظم رهبری و پیاده کردن اقتصاد مقاومتی و رونق و جهش تولید است به علت بی توجهی برخی مسوولان در تامین سوخت مورد نیازشان مجبور به تجمع شوند و این اقدام مورد سوء استفاده برخی نیروهای معاند و ضد انقلاب قرار گیرد؟

هر چادر عشایر عرب جرقویه یک گام در استقلال اقتصادی

عشایر قشر مولد، سختکوش و زحمتکش که در سخت ترین شرایط با کمترین امکانات بهترین محصولات را تولید می کنند و هر چادر عشایری که در مرتع به پا می شود یک کارخانه است که با استفاده از تمام ظرفیت اعضای خانواده مشغول به فعالیت و تولید است و نقش به سزایی در استقلال اقتصادی و مواد غذایی دارد.

عشایر به یک مسیر دسترسی ساده خاکی که بیشتر خود با تردد مرتب ایجاد می کنند بسنده می نمایند و هزینه زیرسازی و اسفالت و جدول کاری و کانال دفع ابهای سطحی به دولت تحمیل نمی کنند.

نفتی که به زندگی عشایر عرب جرقویه گره خورده است

این قشر قانع و مولد برای تولید محصولات لبنی خود، پخت و پز و گرمایش نیاز مبرم به نفت سفید دارند اما متاسفانه سال به سال سخت گیری برای تحویل نفت بیشتر و میزان نفت اختصاصی به عشایر کمتر می شود.

عشایر در خارج شهر و روستا که هیچ گونه امکاناتی نیست استقرار دارد و با توجه به وضعیت زندگی و چرای دام ساعات دوشیدن شیر دام 10 صبح تا 5 عصر یعنی گرم ترین ساعات روز است و چنانچه چند دقیقه بعد از دوشیدن دام به علت نداشتن سوخت نتواند شیر را گرم و وارد چرخه تولید کند شیر خراب و فاسد شده و قابل استفاده برای تولید ماست، پنیر، روغن، کشک، قارا و… نمی باشد و علاوه بر محرومیت از تولید و فروش این محصولات به عنوان منبع درامد، جوابگوی مخارج چرا و تامین علوفه و پرداخت علف و دیگر هزینه های دام و وقت اعضای خانواده هم باید باشد.

مشکل دیگر عشایر تردد زیاد بین مکان تولید محصول و محل عرضه محصولات برای فروش و تامین مایحتاج است که با توجه به سهمیه بندی سوخت لازم است سهمیه ویژه ای نیز برای عشایر در نظر گرفته شود.

این پا و آن پا کردن مسئولان، به ضرر عشایر تمام خواهد شد

در سال های اخیر پیگیری های زیادی از طرف مدیرعامل و هیات مدیره شرکت تعاونی عشایری جرقویه، مدیریت امور عشایر استان، بخشداری جرقویه سفلی و شورای اسلامی نصراباد و حتی نمایندگان مردم شهرستان اصفهان در مجلس برای حل این مشکل صورت گرفته اما متاسفانه بی ثمر بوده و نتیجه ای نداشته است و برخی پیشنهاد های مطرح شده از جمله دادن درخواست اینترنتی و ثبت در سامانه نیز با توجه به شیوه زندگی عشایری و محرومیت از زیرساخت های لازم از جمله عدم دسترسی به امکانات مورد نیاز و عدم انتن دهی تلفن همراه در مراتع و… کار نشدنی است و با توجه به مشخص و محدود بودن تعداد عشایر تعیین و تحویل نفت مورد نیاز و همچنین تخصیص بنزین مورد نیاز خودروهای عشایر کار ساده و راحتی است اما این که چرا مسئولان مربوطه این همه کوتاهی می کنند تا صدای عشایر بلند شود و مجبور به تجمع شوند تا شبکه های معاند از ان بهره برداری سیاسی کنند؟!

مدیریت امور عشایر استان و شرکت تعاونی عشایری جرقویه فهرست عشایر و مشخصات انها را دارند و محل استقرار خانوارهای عشایری در مناطق ییلاقی و قشلاقی هم مشخص است و به راحتی می شود نفت را بین انها توزیع کرد. ضمن این که عشایر جرقویه در مرکز ایرانند و مرزنشین نیستند و لذا بیم قاچاق سوخت وجود ندارد.

پیگیری ها از بخشدار جرقویه سفلی/ سهمیه فعلی نفت، نیاز عشایر با دام شیرده را تأمین نمی‌کند

حسن جعفری هرندی ، با اشاره به اینکه تصمیم میزان سهمیه نفت به عشایر در وزارت خانه گرفته شده و نماینده عشایر نیز در آنجا حاضر بوده است، افزود: عشایر جرقویه معتقد هستند که دام های آنها برخلاف دام عشایر بختیاری و قشقایی، از نوع شیرده است و قطعا برای فراورده های شیری باید از میزان نفت بیشتری نسبت به عشایر دام های گوشتی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: طی تصمیم وزارت خانه، به هر خانوار عشایری 50 لیتر نفت در ماه تعلق می گیرد که به 600 لیتر در سال می رسد و برای دریافت این سهمیه باید در سامانه تجارت آسان ثبت نام کنند.

بخشدار جرقویه سفلی با اشاره به دریافت بخشی از سهمیه نفت عشایر، خاطرنشان کرد: با مکاتبات انجام شده با استانداری، فرمانداری و امور عشایر، سهیمه 120 هزار لیتر کل عشایر که سهمیه سال 99بوده است، توسط شرکت تعاونی جرقویه سفلی خریداری و جذب شد تا فعلا بر اساس همان سهمیه ماهانه 50 لیتر بین عشایر عزیزمان توزیع شود.

وی با اشاره به تجمع عشایر در مقابل بخشداری، ادامه داد: قبلاً ثبت نام در سامانه صورت نمی‌پذیرفت که عشایر این منطقه ثبت‌نام انجام دهند، اما این مشکل حل‌شده و اکنون عشایر معتقد هستند این میزان سهمیه برای آن‌ها کم است و امیداریم با پیگیری قانونی، عشایر عرب جرقویه که از اقشار زحمت کش هستند، به سهمیه کافی دست یابند.

تصمیم گیری های مرکز پیرامونی و انتقادناپذیری مدیریت وزارت نفت و شرکت پخش فراورده های نفتی در شنیدن صدای اقشار مختلف جامعه که بار تولید بر روی دوش آن ها است در سالی که «جهش تولید» نامگذاری شده است، خود چوبی لای چرخ تولید کشور به شمار می رود؛ شاید وقت آن رسیده است که شخص وزیر نفت در ماجرای مشکلات تامین سوخت عشایر و تولیدکنندگان کشور در سالی که تمرکز کشور بر روی تولیدات غیرنفتی و بی نیازی از نفت است، وارد شود تا جبرانی بر کم کاری های گذشته در این زمینه باشد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری صاحب نیوز،تاریخ انتشار:16اردیبهشت1399،کد خبر:1002730،sahebnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین