پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
خداوند در آیه ۱۱ سوره رعد می‌فرمایند، ... خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند (و از نیکی به بدی شتابند) .... وقتی که در موقعیت قضاوت بین حق و باطل، نظیر امام حسین و یزد، قرار گرفتیم، اشتباه است که فقط نگاه قطبی داشته باشیم و برچسب بد و خوب بزنیم. باید ببنیم که چه شد که یزید قدرت گرفت و یزید شد و چه شد امام تنها ماند و به شهادت رسید. یعنی توجه داشت و تمرکز بر نقش مردم برای یزید سازی و تنها شدن امام عصر. خداوند هم در آیه یازده سوره رعد، همین کار مردم را تلافی می‌کند و شرط ایجاد تغییر را، بوجود آمدن حرکت در خودشان می‌داند. امام جواد، امام نهم ما شیعیان هم در این خصوص عبارات جالبی دارند که در زمانه کنونی نامزد شدن ۸۰ نفر برای پست ریاست جمهوری، بدرد مردم و نامزد‌های هشتادگانه می‌خورد. امام می‌فرمانید که، به واسطه روسا، مردم هم اصلاح می‌شوند و هیچ چیز مثل بدعت، دین را از بین نمی‌برد.

شعارسال: درباره چگونگی شهادت پیشوای نهم شیعیان نظرات مختلفی وجود دارد. در برخی از منابع آمده است که معتصم به وسیله منشیِ یکی از وزیرانش او را مسموم کرد و به شهادت رساند. برخی معتقدند که معتصم به وسیله اُم‌الفَضل ایشان را مسموم کرد. به گزارش مسعودی تاریخ‌نگار قرن سوم قمری، معتصم و جعفر بن مأمون در اندیشه کشتن محمد بن علی (ع) بودند. چون جوادالائمه از ام‌الفضل فرزندی نداشت، پس از مرگ مأمون، جعفر خواهرش (ام‌الفضل) را تحریک کرد که محمد بن علی را مسموم کند. آن‌دو (با هم‌دستی معتصم) انگوری را به سم آغشته کردند و به امام خوراندند. ام‌الفضل پس از آن که امام را مسموم کرد، پشیمان شد. امام به او خبر داد که به بلایی دچار می‌شود که قابل‌درمان نباشد. درباره چگونگی شهادت حضرت جواد به دست ام‌الفضل گزارش‌های دیگری نیز وجود دارد.

به واسطه روسا، مردم هم اصلاح می‌شوند و هیچ چیز مثل بدعت ، دین را از بین نمی‌برد + قابل توجه شهروندان و ۸۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری

برخی از نصایح امام جواد (ع) بشرح زیر است:

امام جواد علیه السلام فرمود: سه چیز است که اگر در کسی باشد سبب خوشنودی خداست:

* زیاد استغفار کردن * و همنشینی خوب * زیاد صدقه دادن
و سه چیز است که هرکس دارا باشد پشیمان نمی‌شود: * پرهیز از عجله و شتاب * مشورت در کار‌ها * توکل بر خدا وقتی تصمیم به انجام کاری گرفت.
__________________

امام جواد علیه السلام فرمود:در خائن بودن شخص همین بس که امین خیانت کاران باشد، (کسی که امین خیانتکاران باشد، خود خائن است)

___________________

امام جواد علیه السلام: مَنْ عَمِلَ عَلی غَیْرِ عِلْمٍ ما یُفْسِدُ اَکْثَرَ مِمّا یُصْلِحْ.

امام جواد علیه السلام فرمود:هر کس بدون آگاهی کار کند، بیش از آنکه درست کند، خراب می‌کند.
____________________

امام جواد علیه السلام:نِعْمَهٌ لاتُشْکَرُ، کَسَیِّئَهٍ لاتُغْفَرُ؛ نعمتی که سپاسگزاری نشود، مانند گناهی است که آمرزیده نشود.

_____________________

امام جواد علیه السلام:اَلدّینُ عِزٌّوَالْعِلمُ کَنزٌوَالصَّمْتُ نُورٌوَغایَهُ الزُّهدِ ألوَرَعُوَلاهَدْمَ لِلدّینِ مِثْلُ الْبِدَعَوَلااَفسَدَ لِلرَّجُلِ مِنَ الط_َّمَعِ وَبِالرّاعی تَصْلِحُ الرَّعِی_َّهُ وَبِالدُّعاءِ تُصْرَفُ الْبَلِیَّهُ.

امام جواد علیه السلام فرمود:دین سرفرازی است، و دانش، گنج است، و سکوت نوری است، و نهایت زهد پاکدامنی است، و هیچ چیز مثل بدعت دین را از بین نمی‌برد، و هیچ چیز مثل طمع مرد را تباه نمی‌کند، و به واسطه رؤساء مردم هم اصلاح می‌شوند، و بلا به وسیله دعا بر طرف می‌گردد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: 15خرداد1403، کدخبر: 1816718، fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین