پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۳۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲
در حالیکه بر اساس آيين‌نامه ساماندهی پوشش فراگير خدمات فوريت های پزشكی پيش بيمارستانی كشور، زمان رسيدن بر بالين بيماران در شهرها كمتر از٨ دقيقه و در جاده‌ها باید كمتر از١۵ دقيقه باشد، گاها دیر رسیدن آمبولانس مرگ مصدومان جاده ای را رقم می زند.

شعارسال: حوادث درون شهری، روستایی و جاده ای در شهرستان راز و جرگلان گاها به گونه ای رخ می دهد که رسیدن اورژانس ١١۵ بر بالین مصدومان بیش از نیم ساعت به طول می انجامد و این امر موجب مرگ بیمار می شود.

اجتماع افرادی از اهالی محل در محل حادثه نیز دردی را دوا نمی کند؛ جا بجا کردن مصدوم به هر شکلی شاید منجر به پیامدهای ناگواری شود که قابل جبران نیست، به ویژه اینکه افراد حتی کمترین اطلاعی از نحوه امداد رسانی به بیماران و مصدومان را ندارند.

در مناطق محروم و به ویژه در مناطق روستایی وجود خودروهای اورژانس باید به گونه ای طراحی و برنامه ریزی شود که به دلیل کمبود آمبولانس و یا در ماموریت بودن یک خودروی اورژانس؛ جان مصدوم دیگری در حوادث روز مره در معرض خطر قرار نگیرد.

به راستی مسئولیت مرگ افراد در صورت تاخیر آمبولانس به عهده چه کسی است؛ آیا می توان به صرف نبودن امکانات مورد نیاز در یک منطقه، شاهد جان باختن مصدومان در حوادث درون شهری، روستایی و راهها بود.

 چند ماه قبل در بلوار مختومقلی حسن آباد یک راکب موتور با یک دستگاه خودروی مزدا تصادف کرد، در این حادثه راکب موتور بخاطر نداشتن کلاه ایمنی و ضربه سر، جان خود را از دست داد.

محمد نوروزی یکی از اهالی این روستا که نظارگر این حادثه بوده است می گوید: وقتی این تصادف اتفاق افتاد جمع زیادی از اهالی دورآن جمع شده و با اورژانس نیز چندین بار تماس گرفتیم؛ اما هرچه منتظر شدیم از رسیدن اورژانس به محل حادثه خبری نشد؛ از طرفی به دلیل وضعیت مصدوم که دهان وی پر از خون شده بود می ترسیدیم که با جابجایی او امکان دارد وضعیتش بدتر شود.

نوروزی ادامه می دهد: با گذشت بیش ازنیم ساعت و تماس های مکرر از اورژانس خبری نشد؛ در نهایت مجبور شدیم که مصدوم را پشت نیسان گذاشته و او را به مطب دکتر غیادی برسانیم؛ اما تا زمان رسیدن مصدوم نزد پزشک، راکب موتور سیکلت جان باخته بود.

وی افزود: شاید اگر اورژانس به موقع به محل حادثه می رسید این مصدوم زنده می ماند؛ اما متاسفانه اورژانس بعد از گذشت نیم ساعت از انتقال مصدوم به مطب دکتر، یعنی پس از گذشت قریب به یک ساعت از زمان وقوع حادثه، به محل مطب رسید.

اراز پدرام نیز یکی دیگر از اهالی جرگلان می گوید: در فصل زمستان بخاطر نبود جاده مناسب و برف روبی نشدن آن و همچنین لغزندگی جاده؛ میزان تصادفات افزایش می یابد و بعضا این حوادث به مصدوم شدن و یا فوت حادثه دیدگان منجر می شود.

وی افزود: چند روز گذشته در بین روستای باغلق و گنبدلی شاهد تصادفی بودیم که یکی از رانندگان دو خودرو به شدت زخمی شده بود، بلافاصله با اورژانس ١١۵تماس گرفتیم، اما هرچه منتظر ماندیم، اورژانس نیامد.

پدرام می گوید: در بین بخش مرکزی و بخش جرگلان پایگاه اورژانس گز قرار دارد که مسیر آن تا گنبدلی ١۰ دقیقه است، اما متاسفانه بعد از یک ساعت در محل حادثه حاضر شد.

وی با اعلام نارضایتی اهالی از اورژانس ١١۵ در این منطقه تصریح کرد: مسلما با این نحوه حضور اورژانس در محل حادثه؛ احتمال از بین رفتن مصدومین، به خطر افتادن جان آنان و یا افزایش شدت مصدومیت مواجه خواهیم بود؛ بنابراین از مسئولین اورژانس تقاضا می کنیم که به موقع در صحنه تصادفات حاضر شوند.

در همین حال سرپرست مرکز بهداشت ودرمان شهرستان رازوجرگلان نیز با قبول کمبود پایگاه اورژانس در این شهرستان، از احداث دو پایگاه اورژانس جدید در بخش جرگلان خبر داد و گفت: این بخش ٣۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیشترین جمعیت شهرستان را به خود اختصاص داده و به دلیل گسترده بودن منطقه و لزوم توجه بیشتر در اولویت شبکه بهداشت قرار دارد.

امین امیری گفت: در سال ٩۶ در دو روستای یکه سعود و دهستان حصارچه، پایگاه اورژانس١١۵ احداث خواهد شد که البته احداث آن نیاز به مجوز از وزراتخانه دارد.

وی افزود: در حال حاضر مجوز احداث پایگاه دهستان حصارچه گرفته شده و برای یکه سعود نیز در حال پیگیری هستیم.

امیری درباره مشکلات مطرح شده نیز گفت: نیم ساعت دیر رسیدن برای آمبولانس زمان زیادی است؛ که اگر اورژانس دیر به محل حادثه رسیده باشد حتما موضوع بررسی خواهد شد.

سرپرست مرکز بهداشت و درمان شهرستان راز و جرگلان تاکید کرد: البته این مشکل بیشتر به دلیل اعزام هایی است که به صورت همزمان در سطح منطقه انجام می شود و احتمال دیر رسیدن اوررژانس در این مناطق نیز شاید به همین دلیل بوده که خودروی اورژانس نتوانسته است به موقع در محل حادثه حاضر شود.

وی گفت: سالانه یک هزار ٢٢۰ مورد ماموریت اورژانسی در شهرستان وجود دارد که تنها برای ٩٩٢مورد آن مسافتی بالغ بر ٢٧۰ هزار کیلومتر برای اعزام مصدومان به بیمارستانها، راه پیموده شده است.

امیری اضافه کرد: در حال حاضر شهرستان رازو جرگلان دارای سه پایگاه اورژانس درغلامان، قوش تپه و گز است که پایگاه گز دو بخش مرکزی و بخش جرگلان را پوشش می دهد که متاسفانه اورژانس ١١۵ مستقر در این پایگاه جوابگوی دو بخش نیست.

وی همچنین گفت: سرپرستی مرکز بهداشت و درمان دوسال است که در این شهرستان ایجاد و با پیگیری های انجام شده طی این مدت، چهار دستگاه آمبولانس با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و صد میلیون مان خریداری و به مراکز حصارچه، گز، یکه سعود و غلامان تحویل شده است.

امیری افزود: در سال جاری نیز مرکز بهداشت دهستان راستقان به بهره برداری خواهد رسید که با افتتاح این مرکز چندین کلاته و روستا از جمله روستاهای تکه قوز، سوخسو رحیمی، سوخسو انقلاب و بش دره با جمعیتی بالغ بر چهار هزار نفر تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: این روستاها فاصله زیادی با تنها مرکز بهداشت و درمان غلامان دارند.

امیری گفت: رازو جرگلان با جمعیت ۶۰هزار نفری دارای ٧ مرکز بهداشت، پنج آمبولانس، سه پایگاه اورژانس و۴۰ خانه بهداشت است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نسیم امروز، تاریخ انتشار: 16بهمن1395، کدخبر: 804941: WWW.nasimeemrooz.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شما
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
وزارت بهداشت اعلام کرده که در صورت اعطای بودجه میتونه کادر پزشکی مناسب رو در اختیار بذاره و بعد از این وظیفه شهرداری هاست که زمین و امکانات رو در اختیار وزارت بهداشت قرار بدن تا با هم به افزایش سطح بعداشت مملکت کمک کنن
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین