پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۲
در روزهای اخیر شاهد زیر سوال بردن دستاوردهای غیر قابل انکار دولت در چهار سال و نیم گذشته به بهانه های غیر کارشناسی از سوی برخی رسانه ها و چهره های سیاسی هستیم. بر کسی پوشیده نیست عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم هم مانند هر دولت دیگری دارای نقدهایی است، اما انکار همه دستاوردهای دولت و ادعای اینکه هیچ کدام از وعده ها در این مدت محقق نشده به باور کارشناسان منصف بیشتر تخریب به حساب می آید تا نقد کارشناسی.

شعار سال: یکی از گزارههایی که این روزها در بسیاری از رسانهها به وفور مشاهد میشود این است که «دولت در چهار سال گذشته به هیچکدام از وعدههای خود عمل نکرده است.» و این رسانهها میکوشند این گزاره را با بهره گیری از تیترهای جنجالی و به کمک برخی اظهارات از سوی برخی افراد که عمدتا هم اغراض سیاسی دارند القا کنند. اما سوال مهمی که باید از این رسانهها و برخی منتقدان پرسید این است که در مورد کدام وعدهها و کدام هیچکدام سخن میگویند؟

وعدههای اقتصادی دولت یازدهم را میتوان به راحتی فهرست کرد و نگاهی دوباره انداختن به آنها به کمک آرشیوهای اینترنتی کار سختی نیست. کنترل تورم افسار گسیخته ۴۰ درصدی، عبور از رشد منفی هفت درصدی، نجات کشور از باتلاق تحریم، نجات صنایع از تعطیلی و بازگردان کشور بر مدار عقل و منطق و مسیر توسعه پایدار، ساماندهی نظام بحران زده بانکی و مالی و نجات صنعت کشاورزی و فهرستی بلند بالا از اقدامات اقتصادی دولت یازدهم و تداوم آن در دولت دوازدهم چیزی است که رای دهندگان را بر آن داشت بار دیگر به این تفکر و روش اعتماد کنند و کردند.

این دست مسائل را منتقدان ندیدهاند یا فراموش کردهاند که حرف از تحقق نیافتن «هیچکدام» از وعدههای دولت به میان میآورند. بر کسی پوشیده نیست که عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم هم طبیعتا اشکالات و نواقصی دارد و از سوی دیگر انتظارات پاسخ داده نشده و تلنبار شده از دوران فوران درآمدهای نفتی هم همچنان بر دوش این دولت سنگینی میکند اما سخن از تحقق نیافتن «هیچکدام» از وعدههای اقتصادی به میان آوردن دور از انصاف است.

ایراد وجود دارد اما کار بزرگ هم انجام شده است

مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این باره با بیان اینکه ایراداتی به عملکرد دولت مانند هر دولتی دیگر در هر گوشه دنیا وجود دارد و کسی منکر این نیست، به پایگاه اطلاع رسانی دولت میگوید: «یک نقد یا تحلیل زمانی کارشناسی و دقیق و منصفانه است که شرایط قبل، امکانات در اختیار، فوریتهای اقتصادی و اجتماعی، میزان همراهی برخی نهادهای فرادستی و بسیاری پارامترهای دیگر را در این نقد در نظر گرفت. دولت یازدهم در یک شرایط سخت و حاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور را تحویل گرفت و بنده به عنوان یک ناظر اقتصادی بر این اعتقاد هستم که با وجود برخی ایرادات بسیار خوب توانست از عهده خروج از این مشکلات بر آید. کنترل آن تورم خانمان سوز و رشد منفی فاجعه بار را نباید از یاد بردو»

وی با بیان اینکه دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم با بهره گیری از توان دیپلماسی سیاسی و انضباط مالی و توجه به بخشهای مولد موفق شد شرایط سخت را مدیریت کند، میافزاید: «در حال حاضر هم دولت نشان داده است در پی برخی اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور است. این کار البته مقاومتهایی در پی خواهد داشت و از سوی دیگر دولت از تگنای مالی هم رنج میبرد. بنابراین شایسته است در کنار نقد دلسوزانه با دولت همراهیهای سازنده هم صورت بگیرد و از تخریب دولت و تهییج جامعه جلوگیری به عمل آید چرا که تجربه تاریخی نشان داده است این مهم مانع مهمی برای توسعه پایدار در ایران بوده است

نجات اقتصاد

به باور کارشناسان دولت یازدهم و به دنبال آن دولت دوازدهم به درستی تمرکز خود روی مسائل اقتصادی قرار داد و خصوصا در بخشهای پولی و مالی که شاهد نوعی بحران بودیم، با انتخاب مسئولانی که مورد حمایت دانشگاه‏ها بوده و افراد خوشنامی در این زمینهها به شمار میرفتند، توانست مسیر اقتصاد کشور را از رفتن به سمت یک مسیر نامعلوم و یک پرتگاه خطرناک نجات دهد و دستاوردهای مهمی هم در این زمینه دارد که آمار و ارقام آن را تایید میکند. اما از همان ابتدا هم با سیلی از تخریبها مواجه بوده که مطلقا ریشه اقتصادی هم ندارد.

مرتضی افقه، کارشناس ارشد اقتصادی در این باره به اطلاعرسانی دولت میگوید: «با وجود همه نابسامانیهای اقتصادی که دولت در آغاز کار با آن دست به گریبان بود، موفق شد با اتخاذ سیاستهایی کارشناسی و منطقی به جنگ شاخصهایی برود که هر کدام در بدترین شرایط ممکن خود قرار داشتند. دولت یازدهم وقتی اقتصاد را تحویل گرفت، نرخ تورم نزدیک به ۴۰ درصد، رشد اقتصادی نزدیک به منفی هفت درصد، اوضاع مطالبات معوق بانکی به شدت بحرانی و بانکها در مرز ورشکستگی بودند

افقه با بیان اینکه کنترل تورم به قطعا یکی از مهم‏ترین دستاوردهای دولت یازدهم است که آثار مثبت آن تا سالهای سال در اقتصاد ایران برجا خواهد بود، گفت: کاهش ۳۰ درصدی نرخ تورم در شرایطی که وضعیت اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی به شدت تخریب شده و آشفته بود، یکی از مهمترین دستاوردهای این دولت است. همچنین تبدیل نرخ رشد اقتصادی از نزدیک منفی هفت درصد به بالای هفت درصد مثبت در سال جاری و ثبت رشد متوسط اقتصادی مثبت سه درصد در طول فعالیت خود را هیچ از کارشناسان حتی طرفداران دولت هم پیش بینی نمی‏کردند اما پایبندی دولت به تصمیمات کارشناسی این دستاوردهای مهم را ممکن ساخت.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که باعث شده بود تولید و صنعت کشورمان در مدار تعطیلی قرار بگیرد، بی انضباطی مالی بود و دولت یازدهم در همان آغاز کار با اصلاح این روند معیوب زمینه اختصاص بهینه منابع مالی را به بخش‌های تولیدی و صنعتی فراهم کرد. بر این اساس در قالب طرح رونق ۲۴ هزارو ۷۳۱واحد و طرح صنعتی موفق شدند بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رفع نقدینگی دریافت کنند. این در حالی است که در گذشته منابع مالی سرشار، صرف طرح‌های غیر کارشناسی مانند بنگاه‌های زودبازده و مسکن مهر شده بود و در نتیجه آن معوقات بانکی از پنج هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ به بالای ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ رسیده بود. این آمار و اطلاعات نشان دهنده جهت‌گیری درست و منطقی دولت یازدهم در حوزه حمایت از تولید و بازگرداندن آرامش و ثبات و امید به عرصه تولید کشور با اتخاذ تدابیر منطقی و کارشناسی است. در سال گذشته بیش از ۴۰۳۱ قرارداد سرمایه گذاری جدید در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ثبت شد که به نسبت سال ماقبل آن ۱۲ درصد به لحاظ آماری و ۱۹ درصد به لحاظ ارزش سرمایه گذاری رشد داشت. تورم شتابان، ‌رکود عميق اقتصادي، بازار متلاطم دارايي‌ها، مخدوش بودن جايگاه و اعتبار دستگاه‌هاي اجرائي و انتظارات بدبينانه در خصوص تحولات آتي اقتصادي، همگي وضعيت دشواري را براي اين دولت رقم زده بود. علاوه بر آن، دولت با يکي از شديدترين و همه‌جانبه‌ترين تحريم‌هاي بين‌المللي مواجه بود که قدرت عمل دستگاه‌هاي سياستي را محدود مي‌کرد.

افت شديد و دامنه‌دار قيمت جهاني نفت و کالاهاي مرتبط علاوه بر محدوديت توان توليد و صادرات اين حوزه،‌ سبب شد درآمدهاي ارزي کشور از اواسط سال ۱۳۹۳ به طور محسوسي رو به کاهش گذارد و مشکلات جديدي را در تامين مالي عمليات دولت ايجاد کند. با وجود کليه موانع مذکور،‌ دولت يازدهم با اتخاذ سياست‌هاي اصولي و هماهنگ توانست بر بخش قابل توجهي از مشکلات در سطح کلان اقتصادي غلبه کرده و دستاوردهاي قابل ملاحظه‌اي به دست آورد که بخش مهمی از این دستاوردهای هم معطوف به بخش‌های تولیدی وصنعتی است. در بخش کشاورزی در چند سال پی در پی شاهد خودکفایی در تولید گندم و حتی تلاش برای صادرات آن باشیم. در لایحه بودجه سال آینده هدفگذاریهای بسیار مهمی برای اشتغالزایی، رفع فقر، حراست از دستاورد کنترل تورم در کنار رشد اقتصادی و اصلاحات ساختاری انجام شده است. تخریب ها علیه دولت هم با توجه به عزم مسئولان نخواهد توانست مانع این روند شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی دولت، تاریخ 8 دی 96، کد مطلب: 303076: www.dolat.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین