پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
«سیدهاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی حزب الله در آستانه سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به تبیین ویژگی ها و پیامدهای انقلاب پرداخت و گفت که حزب الله به خود افتخار می کند که ثمره این انقلاب است.

شعارسال: صفی الدین افزود که انقلاب اسلامی به رغم همه مشکلات و بحران ها به بسیاری از اهداف خود دست یافته و در این زمینه موفق بوده است. به گفته وی کشوری را در سراسر جهان سراغ نداریم که به اندازه جمهوری اسلامی از تایید مردمی بهره مند باشد.

صفی الدین افزود: حضور و نفوذ ایران در منطقه ناشی از قدرت فکری و محتوای انقلاب است و تنها یک حضور فیزیکی نیست.

رئیس شورای اجرایی حزب الله درباره رابطه این حزب با ایران نیز گفت که این حزب با الهام از انقلاب اسلامی شکل گرفت اما در عین ارتباط و نزدیکی با ایران، مستقل است و متقابلا ایران نیز در امورات این حزب و لبنان دخالت نمی کند.

صفی الدین از پروژه دشمن سازی جدید در منطقه سخن گفت که تلاش می کند ایران را به جای رژیم صهیونیستی به عنوان تهدید اصلی در منطقه جا بزند.

وی درباره وضعیت حضور نیروهای حزب الله در سوریه نیز اشاره کرد که در صورت تحقق اهداف، حزب الله نیروهایش را از سوریه خارج خواهد کرد اما به گفته وی این زمان هنوز فرانرسیده است.

معاون اجرایی حزب الله همچنین به تحریم های تازه آمریکا علیه این حزب اشاره کرد و گفت که این تحریم ها قطعا مشکلاتی را بوجود خواهد آورد اما حزب الله اقداماتی را برای مقابله با آن اتخاذ خواهد کرد.

در ادامه متن کامل گفت و گوی رئیس شورای اجرایی حزب الله با ایرنا می آید:

*پس از گذشت 39 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و عبور از بحران های مختلف، آیا می توان گفت که انقلاب به اهداف خود دست یافته است؟

**صفی الدین: بله اهداف آن به شکل گسترده و خوبی محقق شده است. این انقلاب در مقایسه با حجم چالش ها و دشواری هایی که از لحظه اول آن را احاطه کرد، موفقیت بسیار بزرگی به دست آورد. این انقلاب دارای ابعاد مختلف دینی، مردمی، و تغییردهنده بود. از نظر دینی اثبات کرد که می شود بر مبنای قرآن کریم، سنت و سیره اهل بیت(ع) حکومت تشکیل داد.

جمهوری اسلامی در حوزه دینی رویکردی اعتدالی داشته است. نمی خواهم بگویم که از خطا مبراست اما ثابت کرد که شایستگی دارد. در جمهوری اسلامی قانون حاکم است و دست به دست شدن قدرت وجود دارد. ایران در منطقه و اطراف خود تنها کشوری است که در آن گردش قدرت و انتخابات وجود دارد.

پس از افول هیمنه غرب بر ایران و خروج ایالات متحده آمریکا، حکومتی روی کار آمد که ثابت کرد منتسب به اسلام ناب محمدی است و آنچه آن را راهبری می کند اسلام اصیل محمدی است و ولی فقیه چهره ای از این اسلام است.

بُعد دوم انقلاب ایران مردمی بودن آن است. این انقلاب بر مردم تکیه دارد و مردم همیشه حاضر هستند و به این انقلاب و برنامه هایش اعتقاد دارند. کشوری را در سراسر جهان سراغ ندارم که به اندازه جمهوری اسلامی از تایید مردمی بهره مند باشد. این تایید در خلال جنگ تحمیلی خود را نشان داد. جنگی که ملت ایران بیش از 200 هزار شهید و هزاران جانباز و اسیر در آن تقدیم کرد و در آن تعداد زیادی از شهرها و تاسیسات ویران شد. در آن جنگ سلاح همه جهان در برابر ایران قرار گرفت، اما ملت استوار ایستاد. بعد از جنگ هم ایرانیان توانستند به بنای علمی، اقتصادی و معرفتی دست پیدا کنند.

بنای مدرن اقتصادی و صنعتی و پیشرفت علمی که خودِ جوانان و فرزندان نسل اول یا نسل دوم این انقلاب، بدان رسیدند، نتیجه ولایتمداری و فهمی است که از نسل اول و دوم به نسل سوم نیز سرایت کرد. در همه امور، مردم هستند که موضع را تعیین می کنند. همانطور که پیداست سالهاست که تلاش هایی از سوی کشورهای غربی و منطقه برای ضربه زدن به ایران انجام می شود. از پول، سلاح و ابزارهای ترور بهره می جویند و سپس تحرک هایی صورت می گیرد اما شکست آن خیلی زود مشخص می شود.

در سال 1388 رهبر که سخنرانی کرد مسئله حل شد، اما در فتنه اخیر رهبر مداخله ای نکرد و مردم خودشان موضع قاطع گرفتند. رسانه ها شروع به گمراه ساختن کردند و صحبت از ده ها هزار تظاهرکننده به میان آوردند. در روز دوم یکی از رسانه ها به حضور 40 میلیون نفر در خیابان ها اشاره داشت. اطلاعات ما حاکی از آن است که تعداد تظاهرکنندگان از سی تا چهل هزار نفر تجاوز نمی کرد؛ آن هم در کشوری که 80 میلیون نفر جمعیت دارد.

(از طرفی) تظاهرات روز قدس و روز پیروزی انقلاب وجود دارد که نسبت شرکت کنندگان در آن بسیار بالاست. همچنین مشارکت بالا در انتخابات، همه اینها نشانه های رضایت مردم از نظام است.

این به معنی نبود مشکلات و بحران ها در داخل ایران نیست. بیشتر کشورهای جهان از بحران های شدید مالی رنج می برند و حکومت ها مسئولند تا راه حل بیابند. چیزی که ما می توانیم بر آن تاکید کنیم این است که همه تجربه ها ثابت می کند انقلاب ایران بر مردم تکیه دارد.

بُعد سوم انقلاب تغییر دهندگی آن است. انقلاب، شعارهایی را که از روز نخست سر می داد، حفظ کرد. شعار مرگ بر آمریکا و آمریکا دشمن است، به وضوح نشان می دهد که ایران از زمان امام خمینی قدس سره تا زمان امام خامنه ای حفظه الله پایبند به آن بوده است و در این راه حرکت می کند.

*رابطه میان جمهوری اسلامی و فلسطین رابطه ای ویژه است، اما در جهان عرب نظراتی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران از مساله فلسطین برای رسیدن به منافع خود استفاده می کند. نظر شما چیست؟

**صفی الدین: ما از همه موضع گیری هایی که در زمینه دفاع از فلسطین صورت گرفته قدردانی می کنیم اما آیا کشوری عربی یا اسلامی وجود دارد که از مسأله فلسطین همانند جمهوری اسلامی حمایت کرده باشد؟

ایران توانست سبک سیاسی جدیدی را در منطقه به اجرا درآورد و توانست از نظر سیاسی گسترش یابد یعنی گسترش فکری، فرهنگی و نه فیزیکی. چرا که از روز نخست شعار فلسطین و قدس را سر داد. امروز مقاومت از نظر تعداد و امکانات در منطقه رشد کرده است که نشان می دهد از برکات سیاست درست و صحیح است. گزینه مذاکرات و اسلو شکست خورده و گزینه های جمهوری اسلامی ایران پیروز شده و به پیش رفته است. همچنین موضعی که جمهوری اسلامی اتخاذ کرد، نیروهای مردمی شیعی، سنی و عربی آن را دنبال کردند و برای آن بسیج شدند که این بر صحت و درستی این موضع تاکید دارد.

*اشاره کردید که انقلاب ایران دینی بود و ریشه های آن بر گرفته از مکتب شیعه است. برخی با اشاره به همین ویژگی مسئولیت درگیری بوجود آمده شیعه و سنی در منطقه را متوجه جمهوری اسلامی می دانند و علاوه بر آن ایران را مسئول تولد اسلام افراطی و رادیکال می دانند. نظر شما چیست؟

**صفی الدین: باید امور را از نظر علل و عواقب به درستی درک کنیم. انقلاب ایران دینی است و اکثریت مردم آن مذهب شیعه دارند، اما دعوت می کنم برخی به گردش در ایران بروند و از مناطق اهل سنت بازدید کنند تا ببینند که برخورد آنها با جمهوری اسلامی چگونه است. پدیده افراط گرایی تکفیری یکی از پرچم هایی است که ضد جمهوری اسلامی برافراشته شد و یکی پس از دیگری ساقط گردید.

آیا در ابتدا از پرچم صدام حسین به نیابت از نظام های عربی استفاده نشد؟ سپس پرچم ناآرامی ها و فتنه ها در داخل ایران و پس از آن فشار و تحریم های اقتصادی. همه این پرچم ها ساقط گردید و بر قدرت ایران افزوده شد. پس از این شکست، عربستان سعودی و بعضی از کشورهای خلیجی، پرچم افراطی گری مذهبی را بلند کردند. اما در نتیجه طرفی که متضرر شد وهابیت سعودی بود که با برجا گذاشتن ویرانی و خون های ریخته شده، مورد نفرین جهان اسلام واقع گردید.

طبیعتا با شروع اتفاقات سوریه، حالتی از آشفتگی به وجود آمد و در عراق نیز مشکلات مذهبی پدیدار شد. اما می توانیم بگوییم که این مرحله به پایان خود نزدیک شده است و به همراه آن مرحله ای از توطئه ی بزرگ تمام می شود.

*شما فکر می کنید مشکل نزاع سنی و شیعه در منطقه تمام شده است؟ آیا این اغراق نیست؟

**صفی الدین: هیچ مشکلی بین سنی و شیعه وجود ندارد. از سوی علمای اهل سنت و همچنین تعداد فراوانی از ملت های منطقه، نگاهی مثبت به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و اگر آنها را رها کنند تا با آزادی سخن بگویند، همه ما در مورد ایران صحبت های مثبتی در جهان عرب خواهیم شنید. ملت ها به سمت موضعی درست در حرکت هستند، اما برخی از حاکمان عرب فتنه انگیزی می کنند. آنها به استفاده از حربه قرار دادن عربیت در مقابل فارس ها متوسل می شوند، با علم به اینکه در ایران آنکس که حکمرانی می کند اسلام است.

عربستان سعودی از پُشت به عربیت خنجر می زند و امروز بر سر کوتاه آمدن از مساله فلسطین زد و بند می کند و رهبر چنین معاملاتی است. این کوتاهی و قصور در قبال فلسطین از سوی عربستان سعودی دیگر نیازی به شواهد ندارد.

*آیا در نتیجه این عملکرد خطری متوجه مسأله فلسطین است؟

**صفی الدین: هرگز. من معتقدم دنیای جدیدی در حال شکل گیری است و ما در مرحله گذار به سطح آگاهی و درک هستیم. ساخته های سیاسی و مصنوعی، باطل، ستم، نیرنگ، و وابستگی به اسرائیل و آمریکا، همه و همه یکی پس از دیگری در حال سقوط هستند. امروز آگاهی جدیدی در نزد ملت ها در حال شکل گرفتن است. خیلی از حاکمان ساقط شدند. صحنه امروز سیاه نیست و راهش را به سوی سپیده دم طی می کند. من بر این باور هستم که ما در مرحله پیش از شفق(غروب) هستیم و برای موفقیت به صبر نیاز داریم.

امروز همه می دانند که ایران از سوی کسانی که از ملت های خود احساس ترس می کنند، تحت ستم قرار گرفت و همچنان به او ظلم می شود. این مساله روز به روز بیشتر مورد تایید واقع می شود که معیار ارزیابی هر کشوری در منطقه، فلسطین و قدس می باشد. همه فشارهایی که به ایران وارد شد به خاطر موضعش در قبال آرمان فلسطین است.

سرخوردگی اوباما به این دلیل بود که نتوانست کاری کند تا ایران به حمایت از مقاومت فلسطینی پایبند نباشد و ترامپ نیز از همین نقطه خشمگین است. همه این رفتارها نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در شعارها و روش های خود فقط رویکرد مذهبی ندارد بلکه کشوری است قدرتمند و توانا.

* شما بر چه اساسی نتیجه می گیرید که وضعیت منطقه سیر مثبتی را طی می کند؟

**صفی الدین: اگر وارد اتحادیه عرب بشویم و از حاضران بپرسیم آیا شما قانع شده اید که ایران دشمن جهان عرب است؟ آنها پاسخ می دهند که نه. متاسفانه نوعی دشمن سازی بوجود آمده که از دشمن اصلی یعنی رژیم صهیونیستی صرف نظر شود. این بندی اساسی در «معامله قرن» است. تلاش هایی برنامه ریزی شده برای انجام کارهایی در راستای عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی صورت می گیرد.

آنچه در منطقه رخ داد این بود که قدرت محور مقاومت و منطق آن، آشکار و ثابت شد و همچنین برخی از مسائل از جمله استفاده از پول علیه محور مقاومت، دیگر تاثیرگذاری خود را از دست داده است.

*آیا می توان گفت که توازن قدرت در منطقه به نفع محور مقاومت تحت رهبری ایران تغییر کرد؟

**صفی الدین: نمی توان حقیقت توازن قدرت های منطقه را دست کم گرفت. ایران با متحدان و محور مقاومت قدرتمند است و این قدرت بر اساس واقعیت هاست و نه خیال. ایران کشوری بزرگ است که تمدن و فرهنگ خود را دارد و از خوش شانسی آن برخی رژیم های عربی پیرامونش فاقد دیدگاه و متانت سیاسی و فکری و سرگرم امور دیگری هستند. درحالی که جمهوری اسلامی ایران، قدرت اقتصادی و علمی بسیار بزرگی را ساخته است و این از عوامل اصلی قدرتش است.

* حزب الله خود را محصول انقلاب اسلامی ایران می داند. رابطه میان حزب الله و جمهوری اسلامی ایران را چگونه تفسیر می کنید؟

**صفی الدین: حزب الله بر اساس تفکر اصیل اسلامی که امام خمینی درباره آن صحبت کرد، تاسیس شد. ما معتقدیم آن چیزی که امام آورد، نه نسخه جدیدی از اسلام، بلکه نسخه ای روشن از اسلام بود. حزب الله به این تفکر تعلق داشت و تجربه خود را در لبنان پیاده کرد و دستاوردهای بزرگی بدست آورد. تجربه حزب الله از جهت اهتمام به بُنیه و ساختار فرهنگی، بسیجی و سیاسی اش در نوع خود بی نظیر است. این مساله حزب الله را با اعتماد کامل به نیروی مردمی در برابر اشغالگری و طرح های استعماری و استکباری قرار می دهد.

این امر در زمانی که بیشتر جنبش های مقاومت و انقلاب ها ناکام مانده اند، به حزب الله ویژگی بزرگی داده است. حزب الله در آن زمان به عکس جریان غالب حرکت کرد و به سبب ایستادگی اش پیروز شد و خود به جریانی تبدیل شد که در لبنان و منطقه حرکتی نو آغاز کرد و این موفقیت بی سابقه بود. ما افتخار می کنیم که از ثمرات انقلاب اسلامی هستیم.

*شما در مورد وضعیت منطقه بسیار خوش بین هستید. این خوش بینی بر چه اساسی است؟

**صفی الدین: بله من خوش بین هستم. این در حالی است که تلاش های زیادی از سوی رسانه های وابسته برای انحراف ذهن ها وجود دارد. یکی از معانی استقلال و قدرت که در خلال تجربه مقاومت آن را آموختیم این است که قدرتی که به کارش ایمان دارد، از هیاهوی رسانه ای نمی هراسد. ما با امپراتوری رسانه ای طرف هستیم و صدای آن بسیار بلند است و شنیده می شود و امواج آن در خدمت اهدافی معین و در راس همه پاک کردن دستاوردهای مقاومت است. ما بر اساس واقعیت و تجربه و نه صرفا نظریه صحبت می کنیم. واقعیت و وضعیت مقاومت امروز صدها بار بهتر از سال 1982 است. آن روز گفتیم که پیروز خواهیم شد و علی رغم همه بوق های تبلیغاتی که راه افتاد و تا مرحله اسلو و بعد از اسلو ادامه پیدا کرد، ما پیروز شدیم. امروز با معامله قرن، صداهای سعودی که بر می خیزد، نشانه ضعف آنهاست چرا که موضوع فلسطین و قدس قوی تر از این بوق هاست.

* برخی معتقدند حزب الله از ایران پیروی می کند و در تصمیم گیری، استقلال ندارد. نظر شما چیست؟

**صفی الدین: این سخنی قدیمی است که در اثر تجربه مندرس شده است. حزب الله، حزبی لبنانی است و در تصمیمها، گزینه ها، اولویت ها، تجربه ها و نبردهایش مستقل است.

از جمهوری اسلامی ایران کمک و حمایت می آید و این را انکار نمی کنیم. این مساله برای خود جمهوری اسلامی مایه افتخار است؛ چرا که وقتی اصحاب حق را حمایت می کند، بر ثبات و هویت خود تاکید می کند. برای ما هم باعث افتخار است چرا که به کمک هایی دست می یابیم که در تحقق یافتن آرزوی ملت های منطقه سهیم است.

اما این مساله که ایران از حمایت ها استفاده کند چه عیبی دارد؟ ایران قلب محور مقاومت است؛ اگر حزب الله، سوریه، فلسطین، عراق و یمن به پیروزی برسند قلب مقاومت می تپد. پس این حق آن(ایران) است که از این حق استفاده کند و ما افتخار می کنیم که برای کسی که از ما حمایت می کند مفید هستیم.

ایران نه در مسائل داخلی لبنان و نه در هیچ یک از پرونده های ما و هیچ یک از نبردهایمان ضد دشمن صهیونیستی دخالتی نکرده است. ما از جانب جمهوری اسلامی هیچ فرمان یا تصمیمی دریافت نکرده ایم. طبیعتا ما و ایران بر سر موضوعات بحث می کنیم و در عین حال تحت هدایت رهنمون های امام خامنه ای هستیم. اما حزب الله در نقش و وضعیت تماما مستقل است.

* چرا تجربه حزب الله، با گروه های دیگر در منطقه ما تکرار نمی شود؟

**صفی الدین: تجربه حزب الله در حال تکامل و پیشرفت است و از سوی تعدادی از گروه ها در منطقه با استقبال روبرو شده است. طبیعتا امور متفاوت است، ولی نشانه های زیادی وجود دارد که ثابت می کند قدرت محور مقاومت افزایش یافته است. مثلا در فلسطین تعداد نیروهای مقاومت به شکل زیادی افزوده شده است.

حزب الله تجربه ای منحصر به فرد و متفاوت است و این به دلایل موضوعیِ مرتبط با حزب الله و تاریخ آن است. اما هیچ مانعی وجود ندارد که این تجربه باز هم تکرار شود و آنچه (حزب الله) به آن رسید استثناء نیست، بلکه قاعده است و این تجربه ممکن است بهتر از آنچه که نزد ماست تکرار شود.

*آیا حزب الله به زودی از سوریه خارج می شود؟

**صفی الدین: حزب الله زمانی که تصمیم به ورود به سوریه گرفت، اهدافش را به شکل دقیق مشخص کرد و تا زمانی که این اهداف به شکل کامل محقق نشده باشد، طبیعی است که خارج نمی شویم.

*کی این اهداف محقق می شود؟

**صفی الدین: نمی توانیم پیش گویی کنیم. زمانی که اهداف ما محقق شد، دیگر بهانه ای برای حضور در سوریه نداریم. حزب الله در سوریه دست به مجاهدت های بزرگی زد و خون های بسیاری تقدیم کرد و ما امروز در مرحله پایانی جنگ سوریه هستیم. در این مرحله مسئولیت بزرگتر و سنگین تر می شود. سوریه از تهدیدهایی که آن را احاطه کرده بود خارج شد. این تهدیدها، وحدت، یکپارچگی و عرصه سیاسی و نیروهایش را هدف قرار داده بود. تهدیدها به پایان رسید و سوریه نیاز به تثبیت دستاوردها دارد و این از اهمیت خود دستاورد نمی کاهد.

*ایرنا: در برخی از گزارش ها آمده که حزب الله از تعداد نیروهایش در سوریه کاسته است. آیا این درست است؟

**صفی الدین: نمی گویم کاسته یا افزوده است. در طی سال های گذشته این تعداد براساس نیازهای جبهه کم و زیاد شده است. ماهیت کار این است که حزب الله در سوریه نقشی حیاتی و اساسی دارد و باید تا تحقق اهدافمان این نقش را به بهترین شکل ایفا کنیم.

*دبیرکل حزب الله به تازگی درباره تلاش هایی برای عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی هشدار داد. چرا این موضوع را به طور خاص در چنین زمانی مطرح کردید؟

**صفی الدین: در گذشته مساله، شعارهایی بود که توسط برخی مطرح می شد که خواهان عادی سازی روابط و همزیستی با دشمن صهیونیستی بودند، اما امروز ما شاهد مرحله ای هستیم که عادی سازی به هدف عربستان سعودی و متحدانش تبدیل شده است.

در این زمینه پول هایی پرداخت می شود و همه ابزارها برای محقق کردن هدف عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی به کار افتاده است. به نظر یکی از اهداف معامله قرن این است که عربستان سعودی منطقه عربی را به سمت روابط طبیعی با رژیم صهیونیستی بکشاند. سعودی ها از ابزارهای خود در لبنان، مصر و عراق، خواسته اند تا در راستای این هدف مستقیم کار کنند چرا که بر روی آن توافق صورت گرفته است. این تحول مساله عادی سازی را وارد مسیری جدی و جدید کرده است و عربستان سعودی اجرایی کردن این هدف را عهده دار شده است. بنابراین ما دیدیم یک نوع موج بزرگ وقیحانه ای راه افتاد تا عربستان سعودی در این ماموریت، ظاهری تنها نداشته باشد.

*برداشتی وجود دارد که می گوید توازن قدرت در موضوع عادی سازی روابط به نفع مقاومت نیست.

**صفی الدین: مقابله فرهنگی نیاز به مکانیزم های متفاوتی با اقدام نظامی دارد. همچنین (این مقابله) به ابزارهای خاص رسانه ای، فرهنگی و سخنرانی تعریف شده و واضح نیاز دارد. آنچه مطلوب است بالابردن سطح هشدار است. ما در حزب الله زمانی که احساس کردیم که خطر در حال بزرگ شدن است، صدایمان را بالا بردیم. برخی اقدامات از پوشش سیاسی برخوردار می شود. پس هشدار با زبان تند و شدید و قراردادن اقدامات احتیاطی بیش از پیش الزامی است تا از ورود به حالت های خواسته یا ناخواسته (در عادی سازی) جلوگیری شود.

* این پیکار سخت است یا آسان؟

**صفی الدین: در میدانی مانند لبنان که برخی در پشت پرونده های مذهبی پنهان می شوند، پیکار آسانی نیست و کارها پیچیده به نظر می رسد، اما در جهان عرب کار ساده تر است. بسیاری از مسائل مربوط به عادی سازی انجام شده، اما رسانه ها اشاره ای به آن نداشتند.

* نبرد فشار بر حزب الله متوقف نشده است و آخرین فصل آن فشارهای اقتصادی است که این روزها شاهد صفحات جدیدی از آن هستیم. آیا نگران نیستید که این روند بر پایگاه مقاومت تاثیر بگذارد؟

**صفی الدین: آنچه حاصل شده تازگی ندارد و ما آماده ایم و هراسی نداریم. حزب الله از سال های دور در ذیل فهرست های تروریستی است و اکنون سختگیری می کنند و بر نام های افراد، جمعیت ها و موسسات موجود در این لیست ها می افزایند. ما هراسی نداریم چرا که می دانیم توانایی ایستادگی و صبر را داریم و دارای فکر و عقیده ایم. از نظر سطح آمادگی، اقداماتی از طرف ما وجود دارد ولی نسبی است. آمریکایی ها بر وضعیت مالی و اقتصادی سیطره دارند و کشورهای بزرگی همچون روسیه و ایران را تحریم و محاصره کرده اند. پر واضح است که مقابله ای از این نوع نه آسان است و نه از راه های مرسوم امکان پذیر است.

*اما هدف این تحریم ها، پایگاه مردمی مقاومت و متحدان آن است، آیا شما از ایستادگی آنها نیز اطمینان دارید؟

**صفی الدین: ما مطمئنیم که طرح سرنگونی مقاومت به پایان رسیده است. توقع نداریم که آمریکا بایستد و نظاره گر باشد، اما از خوش شانسی ما اوضاع آمریکا به هم ریخته است و تصمیم سیاسی در آن از انسجام برخوردار نیست، اگر نه فشارها بسیار شدیدتر بود.

حتما این فشارها شدت زیادی دارند که ما می دانیم، اما بستر مقاومت و پایگاه مردمی آن را اشخاصی تشکیل می دهند که دارای عقیده و دیدگاهی هستند که با تجربه ی ایستادگی شان ثابت کرده اند. همانطور متحدان ما نیز تجربه خود را پس داده اند و کسانی نیستند که گزینه هایشان به سهولت تغییر کند و از آن برگردند.

مردم ما و پایگاه مردمی ما رشد کرده است و فرهنگ ما ریشه دوانده است و نمی توان بین مقاومت و پایگاه مردمی آن جدایی قائل شد. این دو یک چیز واحد هستند. ما با تمام قوا برای کمک به آنها و دفاع از ایشان با امکاناتی که در اختیار داریم، می کوشیم.

* از گفته های شما این نتیجه گرفته می شود که انتظار شکست این فشارها را دارید؟

**صفی الدین: ایالات متحده آمریکا با قدرت به بانک های لبنانی فشار می آورد و سیاستمدارانی وجود دارند که به شکل تحقیر آمیزی مطیع آنها هستند. اما با این حال اهداف خبیثانه و بی رحمانه آنها قابل دستیابی نیست. دلیل آن نیز کمیته تحقیق آمریکایی است که چند روز پیش به اینجا آمد. اصرار زیادی از سوی آنها وجود داشت تا با آنچه که نقض تحریم ها از سوی حزب الله می نامیدند مقابله شود؛ موضوعی که آنها را برای پیشبرد پرونده های مالی شان ناامید کرده است.

* آیا این تحریم را نقض کرده اید؟

**صفی الدین: من درباره این موضوع اظهار نظر مثبت یا منفی نخواهم کرد. چیزی که من می خواهم بگویم این است که تمرکز آمریکایی ها روی ایده نقض تحریم ها از سوی حزب الله ثابت کرده است که آنها احساس شکست می کنند.

* اخیرا ملاحظه شد که متحدان حزب الله مواضعی را بیان کرده اند که برخی آنها را مخالف مواضع حزب الله می دانند به ویژه در مورد مساله مقابله با دشمن صهیونیستی. آیا تغییری در مواضع این متحدان می بینید؟

**صفی الدین: حزب الله انتظار ندارد که متحدانش همان اعتقادات او را داشته باشند و با برخی متحدانمان بر سر موضوعی اتفاق نظر داریم و بر موضوعی دیگر اختلاف پیدا می کنیم. اما اصل مقابله با دشمن صهیونیستی و مقاومت در برابر آن هیچ جای بحثی ندارد. ما هیچ متحدی نداریم که به گزینه مقاومت و طرح آن باور نداشته باشد. برخی شبهه شان درباره بعضی از واژه ها است. اما این مساله به معنای آن نیست که متحد نیستند یا به مجموعه دیگر پیوسته اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن 1396 ، کدخبر: 82823326، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین