پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۰۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
معاون وزارت بهداشت: معلمان و رانندگان سرویس مدارس مرداد‌ماه واکسینه می‌شوند.
شعارسال: بعد از گذشت ۱۷ ماه از ورود کرونا به کشور و سپری شدن یک سال تحصیلی بدون حضور دانش‌آموزان در مراکز آموزشی، حالا از ستاد ملی مقابله با کرونا خبر‌هایی مبنی بر بازگشایی مدارس و کلاس‌های آموزشی از مهرماه به گوش می‌رسد، اما رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است تا ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه نشوند نباید کلاس‌ها با ظرفیت کامل برگزار شود؛ کلاس‌هایی که با فراگیر شدن کرونا در کشور جای خود را به آموزش غیرحضوری در بستر شبکه شاد دادند. با وجود آنکه در این مدت آموزش‌ها در بستر فضای مجازی ادامه پیدا کرد، اما بسیاری از کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که دانش‌آموزان با افت تحصیلی در مقاطع مختلف رو‌به‌رو شده‌اند. این شرایط برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به واسطه قرار‌گیری در موقعیت یادگیری داده‌های اولیه علمی و شکل‌گیری ذهنیت علم‌آموز حادتر گزارش شده است، چرا که در این دوره آموزش حضوری تاثیر بسزایی در کیفیت آموزشی دارد.

در همین رابطه معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کمتر از ۵ درصد مبتلایان کرونا در دنیا مربوط به سنین زیر ۱۸ سال است، گفت: معلمان و رانندگان سرویس مدارس مردادماه واکسینه می‌شوند و مدارس نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازگشایی خواهند شد. دکتر علیرضا رئیسی روز گذشته در ارتباط مجازی با نشست قطبی کمیسیون ورزش و سلامت (قطب یک) مجلس دانش‌آموزی، درباره موضوع «سلامت دانش‌آموزان» اظهار کرد: هیچ آموزشی جای معلم را نمی‌گیرد. آموزش‌و‌پرورش فقط آموزش نیست، پرورش باید حضوری باشد و نیاز است به سمت بازگشایی مدارس برویم. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه کمتر از ۵درصد مبتلایان کرونا در دنیا مربوط به سنین زیر ۱۸سال است، گفت: افراد زیر ۱۸سال اگر به کرونا مبتلا شوند به سرعت بهبود می‌یابند. بر اساس مطالعات نیز احتمال انتقال کرونا از دانش‌آموز به دانش‌آموز بسیار کم است. وی اظهار کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کنکور پارسال و امسال شرکت کردند و مشکلی از نظر کرونا نداشتند. رئیسی با اشاره به اینکه پیش‌بینی یونسکو این است که با وجود کرونا و تعطیلی مدارس، تعداد بازماندگان از تحصیل و کودکان کار بیشتر می‌شود و تعطیلی مدارس دانش‌آموزان را از نظر سلامت روحی- روانی دچار آسیب می‌کند، ادامه داد: مجموعه‌ای از اقدامات برای بازگشایی مدارس وجود دارد. با توجه به عدم وجود واکسن برای دانش‌آموزان زیر ۱۸سال، معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مرداد واکسینه خواهند شد. وی در پایان بر مناسب‌سازی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی فضا‌های آموزشی تأکید کرد.

 تا ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه نشوند مدارس نباید با ظرفیت کامل باز شود

با وجودی که معاون وزیر بهداشت از احتمال بازگشایی مدارس در اول مهر خبر می‌دهد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است تا ۷۰ درصد جمعیت جامعه واکسینه نشوند بازگاشیی مدارس مخاطره‌آمیز است. علیرضا منادی‌سفیدان در گفتگو با روزنامه «وطن‌امروز» گفت: بازگشایی کامل مدارس تا واکسینه شدن ۷۰ درصد جمعیت کل کشور اشتباه است، اما با توجه به وعده واکسیناسیون ۷۰ درصدی افراد جامعه تا آذرماه به نظر می‌رسد مدارس در مهرماه به صورت محدود و با شرایط خاص باز شود. وی در گفتگو با روزنامه «وطن‌امروز» در واکنش به اظهارات رئیسی، معاون وزیر بهداشت درباره بازگشایی مدارس در مهرماه گفت: هر چند آموزش حضوری برای دانش‌آموزان ضروری است، اما تا زمانی که همه معلمان، رانندگان سرویس دانش‌آموزان، کارکنان آموزش‌و‌پرورش و مدارس واکسینه نشوند نباید ریسک کرد و در مدارس را به روی دانش‌آموزان گشود. منادی‌سفیدان به تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس در بیشتر مناطق کشور و احتمال سرایت سریع بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: برای حفظ سلامت جامعه به نظر می‌رسد ابتدا باید واکسیناسیون عمومی در سطح وسیعی از جمعیت انجام و در صورت بازگشایی مدارس محدودیت ایجاد شود. وی خاطرنشان کرد: چنانچه ستاد ملی مقابله با کرونا دستور بازگشایی مدارس در مهرماه را صادر کند، علاوه بر واکسیناسیون معلمان و افراد مرتبط در بدنه آموزش‌و‌پرورش و... در مدارس باید نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، البته حضور همگانی محصلان در کلاس‌های درس اقدامی نادرست است، بلکه باید ۴۰ درصد دانش‌آموزان تا قبل از آذرماه و پس از واکسیناسیون ۷۰ درصدی جمعیت کشور در مدارس حضور یابند. همچنین مدارس نباید در شهر‌های با وضعیت قرمز باز باشد.
 
 
آیا مدارس، آمادۀ بازگشایی می‌شوند؟
 

افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونا در هفته گذشته
 
هر چند اظهاراتی ازسوی مسؤولان درباره بازگشایی مدارس مطرح است، اما این روز‌ها ویروس جهش یافته هندی در کشور جولان می‌دهد.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در هفته گذشته تعداد مراجعه‌های سرپایی کرونا مثبت در کشور حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و همچنین شاهد افزایش ۱۷ درصدی در موارد مثبت بستری به علت کرونا و افزایش ۱۰ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم. سیماسادات لاری درباره آخرین وضعیت بیماری «کووید‌-۱۹» در کشور گفت: میانگین بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور ۱۳-۱۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است و استان‌های ایلام، یزد، کرمان، مازندران و بوشهر به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور بودند. وی ادامه داد: همچنین میانگین بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری حدود ۱۳-۱۲ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است و استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، یزد و بوشهر دارای بیشترین میزان موارد مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا هستند. معاون وزیر بهداشت گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور با حد مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد و استان‌های یزد و هرمزگان دارای پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند. بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، لاری اظهار کرد: ویروس جهش‌یافته نوع دلتا سرعت تکثیر و شیوع بالاتری نسبت به جهش‌های قبلی ویروس کرونا دارد و با توجه به شیوع گسترده آن در بسیاری از نقاط کشور، لزوم پایبندی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و در صورت تداوم روند کاهشی عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی، شرایط بیماری در کشور به مراتب سخت‌تر خواهد شد. سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: از همه مردم عزیز کشورمان می‌خواهیم که حتی در صورت تزریق واکسن کرونا نیز موارد بهداشتی مانند استفاده از ماسک و عدم حضور در محل‌های سربسته و پرتجمع را رعایت کنند. وی همچنین گفت: امیدواریم در روز‌های آتی با رسیدن محموله‌های جدید واکسن کرونا، فرآیند واکسیناسیون «کووید-۱۹» سرعت بیشتری بگیرد.

طی ۲۴ ساعت ۲۰۸۲۹ بیمار جدید کرونایی شناسایی شدند و ۱۸۲ نفر جان باختند
عبور تعداد جان باختگان کرونا از مرز ۸۶ هزار نفر

آمار مبتلایان و جان‌باختگان به بیماری «کووید‌-۱۹» در کشور دیروز نسبت به روز‌های قبل روند افزایشی به خود گرفت. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی یک شبانه‌روز (ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه) ۲۰ هزار و ۸۲۹ بیمار جدید «کووید‌-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۸۲ تن نیز در همین بازه زمانی جان خود را از دست دادند.
بر این اساس از ظهر روز یکشنبه تا ظهر دیروز ۲۱ تیرماه بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۸۲۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید‌-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۲۸۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. متاسفانه در این مدت، ۱۸۲ بیمار «کووید‌-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۸۶ هزار و ۴۱ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۳ میلیون و ۴۱ هزار و ۵۴۱ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۷۹۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید‌-۱۹» هم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد بیماری قرار دارند. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۵۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۱۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۷ هزار و ۲۵۷ دوز رسیده است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خبر داد
آغاز واکسیناسیون سنین ۶۸ سال به بالا
 

افراد بالای ۶۵ سال می‌توانند در سامانه نوبت‌دهی واکسن کرونا ثبت‌نام کنند. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با اشاره به ثبت‌نام واکسیناسیون سنین ۶۵ سال به بالا گفت: سامانه به گونه‌ای طراحی شده که افراد بالای ۶۵ سال می‌توانند ثبت‌نام کنند، اما به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که تلقیح واکسن فعلا برای ۶۸ تا ۷۰ سال انجام شود؛ بنابراین از مردم می‌خواهیم بدون دریافت پیامک و نوبت‌دهی مراجعه نکنند. دکتر علیرضا زالی دیروز در جمع خبرنگاران، درباره واکسیناسیون افرا ۶۸ سال به بالا گفت: امروز روز اعلام واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ تا ۷۰ سال بود که با اعلام معاونت بهداشت وزارتخانه آغاز شد. همان‌گونه که اعلام شد گروه سنی که اکنون فراخوان شدند از ۶۸ تا ۷۰ سال هستند که در مجموع نحوه حضور مردم بر اساس ثبت‌نام در سامانه salamat.gov.ir و نوبت‌دهی و دریافت پیامک است. زالی ادامه داد: البته جای عذرخواهی از مردم به دلیل ازدحام‌های اخیر است و بخش زیادی از این مشکل به دلیل کاستی واکسن بود و درخواست ما از وزارت بهداشت این است که با تامین مکفی واکسن، شرایط برای دانشگاه‌ها به گونه‌ای باشد که بخوبی به وظایف خود عمل کنند. وی درباره شرایط فعلی کرونا در تهران نیز بیان کرد: آخرین آمار نشان می‌دهد با فرآیند رو به رشد در شاخص‌ها مواجه هستیم. روز یکشنبه بالغ بر ۱۴ هزار و ۸۰۰ مراجعه در حوزه سرپایی داشتیم و ۱۱۵۰ مورد جدید بستری کردیم و ۹۰۰ ترخیصی داشتیم و با این حساب مجموع بیماران بستری تهران به ۶۶۱۰ بیمار رسیده است که نسبت به روز‌های قبل افزایش داشته است.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰، کد خبر:۲۳۵۷۶۱، vatanemrooz.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین