پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۳۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم ترمیم تیم اقتصادی دولت گفت: عملکرد تیم اقتصادی دولت قابل تحسین است.

شعارسال: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری در نمایشگاه مطبوعات گفت: دولت بنا دارد متناسب با گشایش های اقتصادی، یارانه مطبوعات را افزایش دهد.

نوبخت در خصوص ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی ادامه داد: تاکنون ۹۸.۳ درصد از این اهداف محقق شده است.

وی افزود: تاکنون مجموعا ١٥هزار و ٦٥٥ واحد تولیدی بالغ بر ١٠هزار و ٧٨٩میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند که بخشی از این طریق ستاد تسهیلات بوده و بخشی دیگر مستقیما تسهیلات دریافت کردند.

سخنگوی دولت در خصوص تخصیص اعتبار برای طرح های عمرانی نیز گفت: برای سال جاری بنا بود ٣٧ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص داده شود که بر اساس آخرین گزارش بالغ بر ١٥هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد که ١٠ هزار و٥٠٠ میلیارد از طریق اوراق و اسناد و ٤٥٠٠میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره افزایش فساد اخلاقی و اقتصادی در کشور گفت: وظیفه دولت است که با فساد برخورد کند، شاید این کشف و برخورد با فساد قسمتی مرتبط با آن نگاه های نظارتی است که این اتفاقات کشف می شود و بخش دیگر هم طبیعی است ما نباید انتظار داشته باشیم هر موردی که حتی اثبات هم نشده است اعلام شود.

وی ادامه داد: نفس این نوع رخدادها بسیار نگران‌کننده است که باید رفع شود منتها کشف و برخورد با آنها همه نقطه های مثبت است و همه همت دولت برخورد با مفاسد اخلاقی و اقتصادی است.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره مواضع دولت نسبت به مطبوعات و رسانه ها با توجه به ایجاد شبهه نسبت به اظهارات رئیس جمهور در حمایت از رسانه ها گفت: مواضع دولت را با صراحت و شفافیت پیرو بیانات رئیس جمهوری تکرار می کنم. دولت نسبت به آزادی بیان، نظر، نقد و انتقاد در چارچوب قانون معتقد است.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت نسبت به آن عده ای که در یک حاشیه امن قرار بگیرند و هتاکی بکنند و تهمت بزنند و از قانون فراتر عمل کنند و برای خودشان یک حفاظتی را متصور شوند معترض است.

وی اضافه کرد: انتقاد و اعتراضی که داریم نسبت به این مجموعه ها است و گرنه اعتقاد دولت به آزادی قلم، اندیشه و نظر است که عموم مطبوعات رعایت می کنند و اگر لازم شد آن مصادیقی که ما نسبت به تهمت ها و قانون‌شکنی ها معترض بودیم را بیان کنیم آن وقت مشخص می شود که قطعا جامعه مطبوعاتی ما مبرا از این مسائل است.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره مواضع دولت نسبت به اختلاس صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: بعد از اینکه این اخبار منتشر شد، کارگروه ویژه ای به عنوان دستگاه نظارتی این امور را پیگیری کرده است که در آینده نزدیک گزارش مبسوطی که در این مجموعه اتفاق افتاده است را ارائه خواهم کرد.

*عملکرد اقتصادی دولت قابل تحسین است

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که بهتر نبود در تیم اقتصادی دولت هم ترمیمی انجام شود؟ گفت: عملکرد تیم اقتصادی دولت قابل تحسین است و آنچه در حوزه ستاد اقتصادی دولت اتفاق افتاد مبتنی بر شاخص‌هایی بوده که قابل ارزیابی است به ویژه در شرایط خاصی که کشورهای نفت‌خیز منطقه غیر از کشورهایی که مانند ایران یک پیشینه تحریم را هم تحمل نکردند اما با این افت شدید قیمت نفت شاهد هستید که امروز کشورهای ثروتمند نفتی مجبور به استقراض ارزی شدند. در این زمینه عربستان مجبور شد به بیش از ۶۷ میلیارد دلار از بازار ارز خارجی استقراض کند، حتی یارانه‌ها و حقوق کارکنان خود را ۱۵ درصد تغییر دهد اما در این اوضاع شاخص‌های اقتصادی ما به خوبی در حال انجام است.

نوبخت با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور که همه نگران آن بودند بحث تورم است، گفت: روند تورم کاهنده است، رونق اقتصادی در سال ۹۲ منفی ۷ درصد بود اما اکنون به بالای ۴.۴ درصد رسیده است و در بازار ارز هم ثبات نسبی وجود دارد. طبق اعلام مجامع جهانی، ایران در بین کشورهای نفت‌خیز باثبات‌ترین اقتصاد را دارد. این آمار خود به خود به وجود نیامده بلکه بر اساس برنامه‌ریزی بوده است، هر چند که باید در زمینه رفاه اقتصادی خانواده‌ها گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

نوبخت در پاسخ به اینکه دولت در واگذاری سهام و خصوصی سازی چه برنامه ای دارد، گفت: اگر به مفهوم واگذاری سهام و مالکیت شرکت‌های دولتی باشد اقدامات به مرحله پایانی رسیده است و قبل از دولت یازدهم عمده واگذاری ها صورت گرفته است.

وی افزود: هرچند کیفیت واگذاری ها جای توجه دارد، ولی متاسفانه آنچه صورت گرفته تنها ۱۳.۵ درصد واگذاری ها به بخش خصوصی انجام شده است و عمده واگذاری ها هم رد دیون بوده است و در واقع می توان گفت که واگذاری ها به صورت «خصولتی» واگذار گردیده است.

سخنگوی دولت اظهارداشت: در حال حاضر واحدهای زیادی باقی نمانده است و در حال حاضر سازمان خصوصی سازی که در دولت یازدهم تشکیل شد تلاش کرد تا واگذاری ها به بخش خصوصی باشد و تحت عنوان رد دیون نباشد، ولی در گذشته ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از این واحدها فروخته شده است.

نوبخت در پاسخ به اینکه دولت در اجرای تعهدات برجام ازغربی ها رضایت دارد یا خیر، گفت: هیچگاه نباید از میزان توقعات و مطالبات نسبت به طرف های خارجی بکاهیم واز همه ظرفیت‌های برجام باید استفاده کنیم.

*باید به فضای قبل از تحریم ها برگردیم

وی افزود: باید به فضایی که دقیقا قبل از تحریم داشتیم برگردیم و از طرفی برخی بانکها با موانع مواجه هستند و نگرانی هایی مطرح است ولی دولت تلاش دارد طرف‌های خارجی را موظف کند تا نه تنها به تعهدات برجام عمل کنند، بلکه علامت منفی هم به بنگاه های اقتصادی ندهند که نگرانی برای ورود به عرصه اقتصادی ایران به وجود آورند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در حال حاضر نسبت به سال گذشته اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است، از جمله اینکه قبل از اجرای برجام کشور تنها می توانست یک میلیون بشکه نفت بفروشد که در حال حاضر و براساس گزارش وزیر نفت این رقم به بیش از ۲ میلیون و۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است و درآمد آن وارد خزانه کشور می شود.

نوبخت در پاسخ به اینکه دولت چه برنامه ای برای تجمیع بیمه ها دارد؟ گفت: این یکی از سیاست های کلی است که مقرر است نظام مناسبی از طریق هماهنگی میان وزارتخانه های بهداشت و درمان و تعاون و کارو رفاه اجتماعی ایجاد شود و به زودی جمع بندی این جلسات اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه گفته شده ایران از طریق یک شرکت لیزینگ اقدام به خرید ۱۷ فروند هواپیما خواهد کرد، گفت: این اقدام تنها از طریق یک لیزینگ نیست، بلکه چندین شرکت شرایط خود را اعلام کرده‌اند و بر اساس نرخ سود و تملک و نوع اقساط جمهوری اسلامی ایران است که انتخاب خواهد کرد و کارها در حال انجام است که در صورت قطعی شدن، خبر اولین ورود هواپیما به فرودگاه مهرآباد یا امام خمینی (ره) را اعلام خواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به اینکه رئیس جمهوری جلسه ای را با فراکسیون امید داشته است و در این جلسه انتقاداتی نسبت به سیاست های اقتصادی دولت بیان گردیده است و در زمینه تغییر وزرا نیز مباحثی مطرح شده است؛ آیا دولت بنای تغییرات در بخش اقتصادی دارد؟ گفت: همه سیاست های اقتصادی دولت در ستاد اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد و در هفته دو بار این جلسات با حضور رئیس جمهوری و مسئولین مرتبط با حوزه اقتصادی برگزار می شود.

*از مورد شکایت دولت از نمایندگان مجلس اطلاعی ندارم

نوبخت در پاسخ به اینکه شنیده شده دولت از برخی نمایندگان شکایت کرده است، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم و سئوال کرده و اعلام خواهم کرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه مشکل گرانی از عمده دغدغه های مردم است و رئیس قوه قضاییه نیز نسبت به اظهارات رئیس جمهوری در روز افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات موضع گیری هایی کرده اند؛ دولت چه برنامه ای دارد، گفت: رئیس جمهوری همواره جلسات پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه دارند و غیر از آن نیز جلساتی را با مجریان رسانه ملی برای ارائه گزارشات انجام می‌دهند.

*روحانی به انتقاد مطبوعات معتقد است، اما در چارچوب قانون

سخنگوی دولت افزود: زمانی که رئیس جمهوری برای برنامه ای دعوت می شوند امکان دارد در آن جلسه ظرفیت پرسش و پاسخ وجود نداشته باشد به همین خاطر در برخی زمانها امکان پرسش و پاسخ فراهم نمی شود.

نوبخت با بیان اینکه «رئیس جمهوری معتقد به آزادی رسانه ها و مطبوعات و بیان وقلم است» گفت: روحانی معتقد است که مطبوعات باید انتقاد نیز بکنند ولی همه این اقدامات باید در چارچوب قانونی صورت گیرد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: حال اگر رسانه ای از چارچوب خارج شد در حالی که نمی بایست تهمتی را بزند و هتاکی کند و یا از موازین قانونی موضوعی را مطرح کند و یا امری را در ذهن جامعه به ناحق ترویج کند دولت باید در این مسیر روشنگری کند و به محاکم قانونی ارجاع کند.

وی افزود: دولت یازدهم از آغاز فعالیت کمیته ای تشکیل داد و بسیاری از دعاوی مطرح از سوی دولت قبل نسبت به رسانه ها را پس گرفت.

*تلاش دولت بر هماهنگی بیشتر با مراجع است

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه گفته می شود دولت در خصوص تعیین وزراء پیشنهادی از مراجع نیز نظرخواهی کرده است، گفت: شاید سوال شما نسبت به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد که باید بگویم برای دولت نظر مراجع مطاع است.

نوبخت ادامه داد: دولت تلاش دارد بیشترین هماهنگی را با علمای بزرگ داشته باشد و همواره از سوی دولت و اعضای هیات وزیران افرادی با مراجع و آیات عظام ملاقات هایی را دارند و مطالب ارزشمند آنان را استماع می کنند.

وی افزود: این تغییرات هیچگاه از شایستگی های وزرای قبلی نخواهد کاست و امیدواریم وزرای جدید که به جمع دولت پیوستند با یک هماهنگی شرایط موثری را برای فعالیت هر چه بیشتر فراهم کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه در گزارش صندوق بین المللی پول چشم اندازی را که برای ایران ترسیم کرده در سال ۲۰۲۱ بیشترین سهم درآمد غیر نفتی را نسبت به کشورهای خاورمیانه در نظر گرفته است؛ دولت برای این موضوع چه برنامه ای دارد، گفت: چند هفته قبل گزارشی از سوی این صندوق اعلام گردید که برای ایران رشد ۴.۵ درصدی را پیش بینی کرده بود.

نوبخت تصریح کرد: در این گزارش کاهش نرخ تورم و فعالیت های در عرصه سرمایه گذاری بر پایه فعالیت های اقتصادی بلند مدت ترسیم شده بود که دولت تلاش دارد با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت به رغم محدودیت ها، منابع مالی را مدیرت کند و بهترین دستاورد را در بخش اقتصادی داشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 18 آبان 1395، کدمطلب: 3819005 ،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین