پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۲
تداوم حملات ارتش ترکیه افزایش اعتراضات کردنشینان سوریه و اتحاد بیشتر شبه نظامیان کرد با دولت مرکزی سوریه را به دنبال دارد.
شعارسال:عملیات شاخه زیتون در ژانویه سال جاری علیه سوریه صورت گرفت. آتش این عملیات روز به روز شعله ورتر می‌شود به گونه‌ای که طی روز‌های اخیر افزایش حملات هوایی ارتش ترکیه در خاک سوریه را شاهد بودیم.

حملات ترکیه در خاک عفرین به دنبال کشته شدن هفت سرباز ترک افزایش یافت. در جریان حمله یگان‌های کرد به یکی از تانک‌ها نیرو‌های ترک پنج نفر از نظامیان این ارتش کشته شدند. گفتنی است دو نیروی ترک نیز در دیگر بخش‌های عفرین به دست یگان‌های مدافع خلق کشته شدند.

در پی این اقدام شبه نظامیان کردف بن‌علی ییلدریم نخست‌وزیر ترکیه خطاب به شبه نظامیان کرد اعلام کرد که "دو برابر تقاص پس خواهند داد". نکته جالب آن جا است که حملات ارتش ترکیه به عفرین پس از گذشت چند دقیقه از سخنان ییلدریم افزایش یافت.

سران ترک بر این باورند که یگان‌های مدافع خلق با نیرو‌های پ. ک. ک. متحد هستند، بهانه‌ای که حتی خود ترک‌ها نیز می‌دانند که دروغ است. ترکیه نیرو‌های ی. پ. گ کرد را وابسته به چریک‌های کرد پ. ک. ک. می‌داند و آن‌ها را یک گروهک تروریستی می‌داند که حضور آن‌ها به بروز ناامنی‌هایی در منطقه منجر می‌شود.

اما تداوم حملات ارتش ترکیه به منطقه کردنشین سوریه سبب شد تا شبه نظامیان کرد در بیانیه‌ای که در آن کردها را عضوی از خانواده سوریه واحد خواند، خواستار حضور ارتش سوری برای مقابله با تجاوز ارتش ترکیه در منطقه عفرین شوند. بنابر این بیانیه دولت سوریه وظیفه داشت از کردها در برابر تجاوز دفاع کند که با حضور به موقع خود مسر جنگ عفرین را تعییر داد.

پیشروی‌های ارتش ترکیه در خاک سوریه در حالی انجام می‌شود که چندی پیش رجب طیب اردوغان طی اظهاراتی اعلام کرده بود که"ترکیه به اشغال قلمرو سوریه سعی نمی‌ورزد و عملیات عفرین جهت دفاع از منافع مردم بی‌گناه سوریه است، ولی مخالفین عملیات ما به فعالیت‌های تروریست‌ها چشم پوشی می‌کنند". ظاهرا رویایی احیای امپراطوری عثمانی دوباره به جان اردوغان افتاده و برای رسیدن به آن هر کاری می‌کند.


عملیات ترکیه در خاک سوریه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ از آنجایی که ایالات متحده آمریکا از شبه نظامیان کرد حمایت می‌کند شاید بتوان یکی از دلایل تجاوز ترکیه به خاک سوریه را برشمرد. درواقع آنکارا به دنبال انتقام جویی از واشنگتن است و به همین منظور در خاک عفرین حضور یافته است. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سال ۲۰۱۹ و دخالت در امور این کشور از علل دیگر حضور آنکارا در این منطقه است.

یکی دیگر از دلایل این امر را می‌توان در سال‌های گذشته جست‌وجو کرد. درست زمانی که کرد‌ها با عبور از رودخانه فرات در حال پیشروی در منطقه عفرین بودند، ترکیه طی عملیاتی تحت عنوان سپر فرات اهداف آن‌ها را ناکام گذاشت.

ترکیه در این عملیات درصدد این بود تا شهر منبج نیز پیشروی کند، اما با همراهی نکردن و مخالفت جدی ایالات متحده، روسیه و سوریه روبه رو شد. در این خصوص نیز این احتمال وجود دارد که از آنجایی که واشنگتن در این عملیات از همراهی آنکارا امتناع کرد و به حمایت از کرد‌ها شمال سوریه پرداخت، اکنون ترکیه به خاک عفرین تجاوز کرده است.

اما آنچه که این روز‌ها بیش از همه توجه همگان را به خود جلب می‌کند پاسخ به این سوال "آیا اهداف ترکیه در خاک سوریه محقق می‌شود یا خیر؟

کشور‌های درگیر این جنگ به هیچ وجه خواستار تحقق اهداف اردوغان در عفرین نیستند و به مرور زمان با حمایت از سوریه، از هیچ گونه مخالفت در برابر ترکیه دریغ نکرده اند.

بدون شک یکی از راه‌های پایان بخشیدن به سیطره ترک‌ها بر سوریه اتحاد بیشتر شبه نظامیان کرد با دولت مرکزی سوریه است. اکنون ارتش سوریه نیز وارد میدان شده، ارتشی که تا پیش از این شاید توجهی به مواضع کردنشیان خود نمی‌کرد، امروز با دریافت بیانیه‌ و برای حفظ وحدت ایجادشده بین سوریه واحد بلافاصله در منطقه حضور یافت و چندین حمله زمینی به ارتش ترکیه کرد.

اما باید بدانیم تصرف عفرین تنها هدف و آروزی ترکیه نبوده و نیست. اکنون ترکیه با ورود ارتش خود به خاک غرب شهرک الحاضر بیشتر درصدد این است تا علاوه بر عفرین، حلب و ادلب را نیز به کنترل خود درآورد که قطعا نشدنی است. آینده‌ای چندان روشنی برای دخالت ترکیه در عفرین وجود ندارد، به دلیل اینکه سایر دولت‌ها نیز نگاه مثبتی نسبت به عملکرد این کشور ندارند.

در همین راستا مجتبی امانی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه با هدف تامین امنیت سرزمین خود، اظهار کرد: به طور کلی دخالت‌های خارجی زمانی که با موافقت حکومت مرکزی و رضایت مردم یک کشور همراه نباشد با شکست مواجه می‌شود، و این اشتباهی است که ترکیه در قبال کرد‌های سوریه مرتکب شده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: ترکیه برای ورود به شمال سوریه دستاویز‌هایی را مطرح و سعی کرد رفتار خود را در دفاع از سرزمین خود جلوه دهد، تا از فشار‌های بین الملی بکاهد.

وی ادامه داد: بر اساس آنچه که تا کنون اتفاق افتاده به نظر نمی‌رسد آنکار از این منطقه با پیروزی خارج شود، زیرا وجود سایر بازیگران موجب پیچیدگی بحران سوریه شده است.

دولتمردان ترکیه در چند سال اخیر و به خصوص بعد از آغاز جنگ تروریستی نیابتی سوریه ماهیت خود را نشان دادند.  اردوغان و دارودسته‌اش رویای احیای دوباره امپراطوری عثمانی را درسر می‌پرورانند و برای دست‌یابی به این خیال خام دست به هرکاری می‌زنند. اما مستقیم‌ترین راه برای رسیدن به این هدف، تسلط بر عراق و سوریه است.

در کلام آخر باید عنوان کرد که تداوم حملات ارتش ترکیه افزایش اعتراضات کردنشینان سوریه را به دنبال داشت و سبب می‌شود تا در روز‌های اخیر اتحاد بیشتر شبه نظامیان کرد با ارتش سوری را شاهد باشیم به همین منظور این مسئله باعث می‌شود تا در نهایت دولت سوریه بر ارتش ترکیه فائق آید.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 24 بهمن 1396، کدخبر: ۶۴۲۹۰۸۱، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین