شعار سال: شهر را تبلیغات ۲۰۰ روز خدمت شهرداری تهران پر کرده است. از فضاهای تبلیغاتی بزرگی که دربزرگراههای تهران وجود دارد تا بیلبوردهای کوچکی که در خیابانهای خلوت نصب شده است. فضای تبلیغاتی بالای ایستگاههای اتوبوس تا تبلیغات روی عرشه پلهای عابر پیاده.
تبلیغاتی که برخی فعالیتهای روزمره و ادامه فعالیتهای شهرداری تهران است مانند پاسخگویی به شکایت و درخواستهای مردم تا حمایت از زنان سرپرست خانواده که درگذشته نیز توسط برخی از زیر مجموعههای شهرداری انجام میشد. تا جمع آوری چند هزار معتاد متجاهر که توسط پلیس انجام شده و هنوز مسئولیتهای تعریف شده در قرارگاه اجتماعی برای شهرداری تهران که نگهداری و هویت بخشی وبرگشت به خانوادهها بخشی از این معتادان آغاز نشده است.
یکی ازثمرات فعالیت ۲۰۰ روزه تفاوت قیمت ۴۰ درصدی محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره باروسطح شهر است که این روند در همه دورههای شهرداری بوده است.
یکی از فعالیتهایی که در این تصاویر نقش بسته است ایجاد بوستان جدید جنگلی هزار و ۲۵۰ هکتاری که بسیاری از تهرانیها از وجود چنین بوستان جنگلی وسیعی بی خبر بودند.
جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران درخصوص مکان این بوستان جدید ۱۲۵۰ هکتاری به اکوایران میگوید:چطور به خاطر ندارید آقای رییس جمهور آن را افتتاح کرد این که در هر منطقه چقدر بوستان جنگلی وجود دارد به تفکیک مشخص است.
درجست و جویی کوتاه به روز ۱۵ اسفند ماه میرسیم که علیرضا زاکانی شهردار تهران به همراه سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به مناسبت روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی با حضور در ارتفاعات شمال شرق تهران نهال کاشتند.
اگر رقم نهالهای کاشته شده درکمربند سبز تهران را که هرسال به عنوان کارنامه کاری در حوزه فضای سبز را جمع بزنیم به همان عدد بوستان جنگلی تازه تهران میرسیم. رقمی که هر ساله تکرار میشود.
شهردار تهران هم به تازگی شفافتر درباره این بوستان جنگلی تازه تهران توضیح داده و گفته است: سال گذشته اضافه کردن ۱۲۵۰ هکتار به فضای سبز پیرامونی را از آبانماه شروع کردیم که در روز درختکاری افتتاح شد و امسال نیز افزایش ۱۵۰۰ هکتار فضای سبز برای اطراف تهران را در کنار توجه به رونق و توسعه بوستانههای درون شهری مدنظر داریم؛ در این راستا توافق با جنگ افزار سازی را با وزارت دفاع دنبال کردیم که ۱۱ هکتار در خیابان پیروزی تبدیل به فضای سبز عمومی میشود؛ این فضا تا سه ماه آینده تحویل شهرداری میشود تا رونق فضای سبز و توجه به هوای پاک در تهران را پیگیری کنیم.
![سند خوردن رسانهای یک دهه فعالیت شهرداری تهران به نام آقای زاکانی؟ غصب، غلو یا عملکرد؟ سند خوردن رسانهای یک دهه فعالیت شهرداری تهران به نام آقای زاکانی؟ غصب، غلو یا عملکرد؟](/files/fa/news/1401/3/17/1133410_530.jpg)
یکی دیگر از فعالیتهایی که شهرداری تهران مدعی شده است در این ۲۰۰ روز انجام داده است ایجاد ۳۲ میدان میوه و تره بار است. میادینی که مشخص نبود در کدام نقاط تهران است. ابهامی که در نخستین نشست خبری شهردار تهران مطرح شد و شهردار تهران در خصوص شفاف سازی زیست ۳۱ بازارچه ساخته شده در تهران و در ایام ۲۰۰ روزه مدیریت شهری جدید گفت: تا زمان مدیریت ما ۲۶۳ میدان تره بار فعال شده بود که ظرف چهار سال گذشته تنها ۲۴ مورد از این بازارها فعال شده بودند. طراحی ما این بود که تا پایان سال ۱۴۰۰، ۳۱ بازارچه را اضافه کنیم که این اقدام انجام شد و نقش این بازارچهها در ایام عید نیز به ویژه در افزایش ظرفیت عرضه گوشت مرغ و گوشت قرمز مشاهده شد. امسال نیز ۱۰۰ بازارچه و سال آینده نیز ۱۰۰ بازارچه دیگر اضافه خواهد شد تا در مجموع برای سال ۱۴۰۲، ۵۰۰ بازارچه در اختیار شهروندان ایرانی قرار بگیرد. بازارچههایی که ۴۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه محصولات را انجام میدهند. همچنین لیست بازارچههایی که در دوره مدیریت جدید به بهره برداری رسیده منتشر خواهد شد.
لیست مورد اشاره شهردار تهران منتشر نشد، اما به نظر میآید بازارچههای مورد نظر شهردار تهران همان غرفههای کوچکی هستند که در برخی از ایستگاههای مترو ایجاد شده و برخی از مسافران مترو عکس این غرفههای خالی را در فضای مجازی منتشر کرده و اعلام کرده اند که برخی از این غرفهها درپارکینگهای دوچرخه قرار گرفته است.
معاون خدمات شهری شهردار تهران درخصوص این گلایه شهروندان هم توضیح میدهد: این طوری نبوده و ما مکان را انتخاب نکردیم و بازارچههایی که در ایستگاههای مترو قرار دادیم برای تنظیم بازار ایجاد شده برخی کالاها در این غرفهها به طور مستقیم عرضه شدند و ما هیچ پولی بابت آن نگرفتیم ودر جهت تنظیم بازار بود. به طورمثال در ماه رمضان عرضه خرما داشتیم، بیشتر به دنبال این هستیم که کالاهایی را در آنجا ارائه دهیم که در بازار یک تنش وجود دارد تا بتوانیم تنش بازار را تنظیم کنیم در خصوص مکان این غرفهها هم ما انتخاب کننده نبودیم و مترو به ما پیشنهاد داد و اگر محل پارک دوچرخهها باشد حتما اصلاح میکنیم.
![سند خوردن رسانهای یک دهه فعالیت شهرداری تهران به نام آقای زاکانی؟ غصب، غلو یا عملکرد؟ سند خوردن رسانهای یک دهه فعالیت شهرداری تهران به نام آقای زاکانی؟ غصب، غلو یا عملکرد؟](/files/fa/news/1401/3/17/1133411_334.jpg)
یکی دیگر ازبیلبوردهای تبلیغاتی ورود ۶۷۵ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل و ترافیک بوده است. شهردار تهران گفته ۵۰۰ اتوبوس اورهال شده و ۱۷۵ اتوبوس را به ناوگان اضافه کرده است. این درحالی است که سید جعفرتشکری هاشمی در تذکری به شهردار تهران گفته بود که در ابتدای دوره مدیریت شهری ۲ هزار و ۲۰۰ اتوبوس فعال در شهر داشتیم که این تعداد به ۱۵۰۰ اتوبوس رسیده است.
از ۱۷۵ اتوبوس جدیدی که شهردار تهران درلیست عملکرد خود آورده ۱۱۰ اتوبوس حاصل تلاشهای مدیریت شهری گذشته است که مهدی چمران نیز به آن اشاره کرد و ۶۵ اتوبوس باقی مانده نیز که آبان ماه قرار بود به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود هنوز محقق نشده است.
بهره برداری ۳ ایستگاه متروکه تنها ساخت آن در دوره گذشته مدیریت شهری به پایان رسیده بود.
قضاوت شهروندان نیز در خصوص کارنامه ۲۰۰ روزه شهردار تهران هم قابل توجه است. یکی از کاربران توییتر نوشته است: «پارک جنگلی چیتگر که از بزرگترین و معروفترین پارکهای جنگلی ایران است، فقط ٩۵٠ هکتار مساحت دارد و... متأسفانه اینروزها، در حالی که مردم درگیر مشکلات اقتصادی تحمیلی فراوان هستند، بیلبوردهای شهر با هزینههای میلیاردی، پر شده از این تمجید از عملکرد شهرداری.»
سینا اصلانی، یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نوشته است که «آخه مسئله اینجاست که خیلی از اون چیزایی که پزشو داره میده کار خودش نیست، تو دور قبلی همه کاراش انجام شده و بهره برداریها به دوره ایشون رسیده است.»
کاربر دیگری هم نوشته است: «جالبه شهرداری تهران وظایف خودشو بنر تبلیغ کرده، میکنه توی چشامون»
در توییتی دیگر نوشته شده: «حتی نظافت کوچه و خیابان هم از وقتی ایشون شهردار شده دیگه مثل سابق نیست. بنر زده احداث ۱۲۵۰ هکتار فضای جنگلی در ۲۰۰ روز خدمت. کجا احداث شده؟»
۲۰۰ روز از فعالیتهای مدیریت شهری تهران گذشته است شهرداری مانند همیشه برخی از فعالیتهای روزمره خود مانند پاکیزگی شهر و... را انجام داده وبرخی ازتلاشهایی که در حوزههای مختلف ازجمله حوزه حمل و نقل کرده هنوز به نتیجه نرسیده است، اما به نظرمی رسد شهرداری برای ارائه کارنامه به شهروندان بیش از پیشرفت برنامه هایش شتاب دارد.
نورا حسینی
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصادنیوز، تاریخ انتشار:۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، کدخبر:۴۹۵۱۱۷، www.eghtesadnews.com