پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۷
ارک بلوط در آینده‌ای نزدیک در منطقه گردشگری «چغاسبز» شهر ایلام ایجاد می شود که در این پارک فضاهایی مثل راه‌اندازی یک «شهرک سلامت» برای توریسم درمانی نیز طراحی‌ شده است

شعارسال: استان ایلام در غربی‌ترین نقطه ایران یکی از مناطق کوهستانی به شمار می رود که به دلیل وجود صدها هزار هکتار درخت بلوط و زیبایی‌های منحصربه‌فرد طبیعی به عروس زاگرس شهرت دارد.

همین زیبایی‌های درختان بلوط در استان ایلام باعث شده جای‌جای استان از مناطق طبیعی و بکر پرشده باشد و از فاصله یک کیلومتری شهرها هم این درختان قابل‌دسترسی هستند، هرچند طی سالهای اخیر به علل مختلف از جمله خشک‌سالی ضربات سختی بر پیکره بلوط‌های استان واردشده است.

طبق آمار اعلام‌شده ۷۸ درصد از مساحت استان ایلام را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۶۴۱ هزار هکتار جنگل و یک هزار و ۱۴۶ هکتار مرتع و بیابان است، بیشتر جنگل‌های استان از درختان بلوط تشکیل‌شده است به‌طوری‌که درختان بلوط استان بیش از ۱۳۰ قرن قدمت تاریخی دارند و علاوه بر این درختان نسل کنونی بلوط در استان از قدمت پنج هزار و ۵۰۰ ساله برخوردار است.

اما به‌رغم این‌همه زیبایی‌ها طبیعی و وجود درختان بلوط متأسفانه طرح‌هایی متناسب برای رونق گردشگری و استفاده از این درختان اجرایی نشده و حتی بخش مهمی از مردم کشورمان حتی از این مزیت ایلام باخبر نیستند.

*منطقه منحصربه‌فرد «چغاسبز»

یکی از مهم‌ترین مناطق جنگلی استان ایلام که از وجود درختان بلوط تشکیل‌شده منطقه چغاسبز است. منطقه جنگلی چغاسبز یکی از فضاهای زیبا و دل‌نشین ایلام بوده و شرایط طبیعی مناسبی را جهت گذران اوقات فراغت فراهم آورده است.

در مجاورت این پارک جنگلی، جنگل انبوه انواع درختان میوه و گونه‌های گیاهی دیده می‌شود، این پارک جنگلی زیستگاه پرندگان کمیاب و زیبایی همچون بوتیمار نیز است.

وجود درختان بلوط در کنار این پارک باعث شده مسئولان استان ایلام برای رونق گردشگری، توسعه امکانات خدمات رفاهی و تفریحی در استان به فکر ایجاد یک پارک بلوط در منطقه چغاسبز باشند.و این در شرایطی است که ایجاد چنین پارکی البته با امکانات و زیرساخت‌های مناسب می تواند کمک شایانی در جهت رونق گردشگری در کل استان باشد.

*ایجاد پارک بلوط در چغاسبز ظرف سه ماه آینده

محمدرضا مروارید استاندار ایلام دراین‌ارتباط گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مسئولان ارشد استان ایلام توسعه امکانات رفاهی و تفریحی در سطح استان است که همین مسئله باعث شده است با رایزنی‌ها مختلف و جذب سرمایه‌گذار، یک پارک بلوط در فازهای مختلف در منطقه چغاسبز ایلام طراحی شود.

وی بیان داشت: جانمایی ۱۰۰ آلاچیق، شش زمین ورزشی، پیست دوچرخه‌سواری کوهستان به طول ۹،۵ کیلومتر، فرهنگ‌سرای روباز، سیستم آب‌نما برای دو طرف جاده، احداث مسیر پیاده‌روی، ایستگاه سلامت و هلال‌احمر، باغ گل‌ها، پرندگان، حیات‌وحش و چهار ایستگاه اتوبوس برای جابجایی مردم را از امکاناتی اعلام کرد که در ساخت این طرح پیش‌بینی‌شده است.

مروارید با اشاره به اینکه این طرح در سه فاز اجرایی می‌شود، گفت: این طرح در فاز اول در ۶۰ هکتار اجرایی می‌شود که برای توسعه گردشگری در استان کمک شایانی خواهد کرد.

استاندار ایلام بابیان اینکه مطالعات احداث تله کابین نیز در این منطقه در حال انجام است، گفت: باید از این منبع خدادادی و موهبت الهی که در مرکز استان وجود دارد به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کنیم.

وی تصریح کرد: بوستان جنگلی بلوط (چغاسبز) چهار هزار و ۱۷۰ هکتار مساحت دارد و دارای ۶۰ گونه متنوع گیاهی، ۱۲ بوته‌ای و انواع درخت و درختچه به دو شکل طبیعی و دست کاشت است.

وی افزود: ایده ایجاد بوستان جنگلی در مرکز استان در طول سال های گذشته همواره مورد توجه مسئولان بوده و در جریان بازدید اخیر وزیر کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی قول های مساعدی مبنی بر تکمیل زیرساخت های این منطقه داده شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری یکی از اساسی ترین نیازهای استان ایلام است، افزود: امیدواریم با کمک دستگاه های اجرایی، با رویکرد مدیریت جهادی و در چارچوب اقتصادی مقاومتی این طرح را با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن اجرایی کنیم.

*ایجاد شهرک سلامت در طرح پارک بلوط ایلام

اما زیبایی‌ها و آب‌وهوای چهارفصل منطقه چغاسبز ایلام باعث شده سرمایه‌گذاران به فکر طراحی شهرک سلامت در دل طرح پارک بلوط باشند که قطعاً در توسعه توریسم درمانی و جذب گردشگر خارجی برای استان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

علیرضا خنفری سرمایه‌گذار طرح شهرک سلامت ایلام نیز در این‌ خصوص گفت: استان ایلام با توجه به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، طبیعت بکر و خواص درمانی و هوای پاک استعداد تبدیل‌شدن به قطب گردشگری، اکو توریسم و توریسم درمانی را دارد لذا باید در این راستا گام‌های مثبتی برداشته شود.

وی بابیان اینکه طرح شهرک سلامت در چهار فاز اجرایی می‌شود، گفت: فاز اول این طرح مربوط به بیمارانی است که از عراق وارد کشور برای اعمال جراحی و.....می‌شوند که درواقع این شهرک محلی برای دوران نقاهت و استراحت بیماران می‌شود.

خنفری اظهار داشت: به‌طور مثال یک فرد عراقی برای جراحی قلب وارد تهران می‌شود و این فرد بعد از جراحی نیازمند استراحت در محیطی آرام و آب هوایی مناسب است، بنابراین این بیمار با اقدامات از قبل پیش‌بینی‌شده به شهرک سلامت در ایلام برای گذراندن دوران نقاهت منتقل می‌شود.

سرمایه‌گذار این طرح اظهار داشت: شهرک سلامت به دلیل خوش آب‌وهوا بودن منطقه چغاسبز ایلام برای بیماران طراحی‌شده است و بهترین فرصت برای توریسم درمانی است.

خنفری بابیان اینکه این طرح به‌زودی در استان ایلام اجرایی می‌شود، گفت: همه امکانات و اعتبارات لازم و همکاری مسئولان استان برای اجرای این طرح مهیا بوده و علاوه بر توسعه گردشگری و توریسم درمانی، کمک بزرگی به استان در جهت اشتغال و درآمدزایی مردم نیز هست.

وی افزود: علاوه بر فاز اول، قرار است فازهای بعدی شامل ساخت مجتمع پزشکان استان، ایجاد پارک حیات‌وحش و البته یک هتل پنج ستاره نیز اجرایی شود.

خنفری تصریح کرد: قطعاً با اجرای این فازها شاهد توسعه گردشگری، اشتغال، درآمدزایی، توریسم درمانی و.....در استان زیبا و پرظرفیت ایلام خواهیم بود.

گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان ایلام با مشکلات مهمی مانند عدم سرمایه‌گذاری و نبود امکانات مواجه است و دراین‌بین آثار چشم‌نواز گردشگری استان در انتظار توجه ویژه مسئولان و حضور سرمایه‌گذاران هستند، علاوه بر این نبود امکانات تفریحی و رفاهی همیشه یکی از دغدغه‌ای مهم مردم شهر ایلام بوده که امیدواریم با اجرای این طرح‌ها بخش مهمی از مشکلات در استان جبران شود.

وجود مناطق گردشگری در کنار شهر ایلام علاوه بر تحقق موارد بالا در کاهش آسیب‌های اجتماعی که همواره یکی از معضلات استان بوده مؤثر است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 9دی1394، کدخبر: 3012561: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین