پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
ویژه برنامه «تمنای وصل» به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطر شهدای مظلوم منا با شعار «حج ناتمام سهم تو، سنگ‌های ناتمام سهم من» در محل فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.در این مراسم عصر یکشنبه شماری از خانواده این شهیدان، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران نیز حضور داشتند.

شعار سالفاجعه منا دوم مهر 1394 برابر با دهم ذیحجه 1436 قمری همزمان با عید قربان و برپایی موسم حج در مراسم رمی جمرات به دلیل سوء مدیریت و بی کفایتی مسئولان سعودی در خیابان 204 و حوالی تقاطع آن با خیابان 223 در منطقه منا شهر مکه رخ داد.

براساس آمارهای اعلام شده این حادثه به جان باختن، کشته یا مفقود شدن حدود هفت هزار نفر از حجاج 39 کشور انجامید؛ در آن سال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج به عربستان عزیمت کرده بودند که بیش از 464 تن از آنان در فاجعه منا به شهادت رسیدند و از آن جمع تاکنون 11 پیکر که در قبرستان مکه به خاک سپرده شده ‌اند هنوز تعیین هویت نشده‌ است.

در مراسم سومین سالگرد فاجعه منا سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: ویژه برنامه تمنای وصل با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر زنده نگه داشتن یاد و خاطر شهدای منا و ادای دین به این شهدا برگزار شده است.

رئیس سابق سازمان حج و زیارت با اشاره به چگونگی مذاکره با نمایندگان عربستان سعودی برای بازگشت پیکر شهدای فاجعه منا به کشور اظهارداشت: فاجعه منا روز پنجشنبه دوم مهر سال 94 رخ داد و روز چهارشنبه هشتم مهر ساعت 11صبح در قالب هیاتی در جده با سعودی ‌ها برای بازگشت پیکرهای شهدا جلسه داشتیم که در این زمان تعدادی از شهدا شناسایی شده بودند و با توجه به اینکه تعداد آنان بیش از 6هزار نفر بود نمی خواستند ابعاد این فاجعه بعد جهانی پیدا کند.

وی گفت: مسئولان عربستانی در این جلسه ابتدا متکبرانه و با بداخلاقی سخن می گفتند و برای تحویل پیکرها به بهانه نداشن امکانات، تابوت و موافقت سایر کشورها با به خاک سپردن اجساد در قبرستان مکه مقاومت می‌ کردند.

اوحدی با اشاره به تاثیر و نفوذ کلام و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تغییر رویه عربستان با هیات ایرانی افزود: در حین مذاکره، فرمایشات رهبر معظم انقلاب در نوشهر (در محل سان دیدن از دانش آموختگان نیروی دریایی نوشهر) مبنی بر اینکه اگر در عربستان کوچکترین بی احترامی به پیکرهای مطهر ما شود برخورد می کنیم و برخورد ما خشن خواهد بود توسط رسانه ها منتشر شد و این پیام تغییر رویه هیات عربستانی را به دنبال داشت که ضمن ایجاد شرایط و امکانات، پنج هواپیما برای انتقال شهدای ایرانی به کشور اختصاص دادند و تنها اجازه خروج پیکرها به کشور ایران داده شد.

**پای درد دل خانواده این شهدا

مراسم سومین سالگرد شهدای منا با درد و دل برخی اعضای خانواده شهدای منا، اعتراض آنان نسبت به اقدامات عربستان سعودی در وقوع این فاجعه و نیز پیگیری مطالبات خانواده شهدای این فاجعه از طریق مراجع و نهادهای مسئول همراه بود.

سردار محسن میرانصاری قائم مقام سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران و پدر شهید حاج عمار میرانصاری از شهدای فاجعه منا نیز در این آیین با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر فراموش نشدن این فاجعه اظهارداشت: ایشان همچنین فرمودند که فاجعه منا فراموش شدنی نیست و از پیگیری این موضوع خسته نشوید.

وی با اشاره به اینکه امروز یک هزار و صد روز از فاجعه منا می ‌گذرد، به بیان خاطره ای از چگونگی پیداکردن پیکر بی نام فرزندش پس از 80 روز در قبرستان مکه پرداخت و افزود: خانواده شهدای منا زیرپوشش بنیاد شهید هستند اما پیشنهاد می کنم کمیته دائمی برای پیگیری بهتر مطالبات و حقوق این خانواده ها در سازمان حج و زیارت تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لیلا رحیمیان ثابت فرزند یکی از شهدای فاجعه منا از استان لرستان نیز که سال 94 به همراه پدر و مادرش زائر بیت ‌الله‌ الحرام بود در این آیین به عنوان یکی از شاهدان فاجعه از بی توجهی برخی متولیان و پیگیری نکردن مطالبات خانواده شهدای منا گلایه و بیان کرد: خانواده شهدای منا معتقدند که به خواسته‌ها و سوال‌ های آنان کم توجهی شده است.

وی ایجاد ارتباط و دیدارهای مستمر برای طرح و پیگیری مطالبات خانواده شهدای فاجعه منا را از درخواست های این خانواده ها عنوان کرد و افزود: نیازمند تشکیل انجمن خانواده شهدای منا هستیم.

همچنین در ویژه برنامه تمنای وصل از کتاب «شرح غمبار فاجعه منا» به قلم سعید اوحدی که توسط مؤسسه فرهنگی- هنری مرکز اسناد دفاع مقدس منتشر شد با حضور حجت‌الاسلام قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت،رئیس سازمان حج و زیارت و حجت‌الاسلام روح الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی رونمایی شد.

پخش قسمت هایی از تلاوت قرآن با صدای قاری شهید منا محسن حاجی حسنی، شعرخوانی احمد بابایی، فاطمه زهرا جمهور فرزند شهید محمد جمهور، فاطمه افشاریان فرزند شهید مدافع حرم مجید افشاریان و مداحی امیر عباسی، اجرای دمام زنی در سوگ شهدای منا و تجلیل از برخی خانواده‌ های شهدای منا با اهدای تندیس و لوح از دیگر بخش های این آیین بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی تاریخ انتشار 2مهر 97، کدمطلب: 83042034، www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین