پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
تقاطع بزرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی که پس از حدود ۲ سال توقف و رفع موانع سرانجام در دی ماه سال ۹۵ احداث و بهره برداری شد بنا به گفته شهروندان به علت نداشتن راه های دسترسی و ورودی و خروجی مناسب مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

شعارسال: تقاطع بزرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی که پس از حدود ۲ سال توقف و رفع موانع سرانجام در دی ماه سال ۹۵ احداث و بهره برداری شد بنا به گفته شهروندان به علت نداشتن راه های دسترسی و ورودی و خروجی مناسب مشکلات زیادی ایجاد کرده است.
 
عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح مهرویلا موسوم به آیت الله هاشمی رفسنجانی در اوایل سال ۹۰ کلید خورد، پروژه ای که اولین تونل شهری این کلانشهر در دل آن احداث و به گفته علی آقازاده شهردار وقت کرج ، این تونل به همه مسیرهای کلانشهر کرج  دسترسی خواهد داشت.
 
 پروژه مهرویلا در ابتدای احداث  ۲ سال زمان برای ساخت آن پیش بینی شد اما به دلیل وجود املاک معارض حدود پنج سال زمان برد تا زیر بار ترافیک برود.
 
در نهایت این پروژه در دی ماه سال ۹۵ طی مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی زیر بار ترافیک رفت .
 
مشخصات تقاطع غیر همسطح آیت الله هاشمی رفسنجانی 
 
علی ترکاشوند شهردار  وقت کرج در زمان افتتاح پروژه گفت: تقاطع آیت الله رفسنجانی افزون  بر روان سازی ترافیک ، هسته مرکزی کرج را به فرودگاه و منطقه اقتصادی پیام متصل می کند.

وی در تشریح مشخصات این پروژه اظهار داشت : تقاطع مهرویلا یا آیت الله هماشمی رفسنجانی به طول ۲ هزارو ۷۰۰ متر دارای پنج پل است که بخشی از آن به عنوان زیرگذر از آزاد راه کرج - قزوین می گذرد و این پروژه دارای یک هزار و ۱۰۰ متر تونل بوده که ۵۵۰ متر مسقف و ۵۰۰ متر روباز است .

شهردار وقت کرج افزود: بخشی از این پروژه در مجاورت ۱۲هزار مترمربع اراضی تجاری قرار دارد که می توان با فروش آنها هزینه صرف شده برای پروژه را تامین کرد.

ترکاشوند گفت: از سال ۸۹ قرارداد احداث این پروژه منعقد شد که به علت وجود معارض تا سال ۹۲ تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی ادامه داد: تکمیل این پروژه از سال ۹۲ به صورت جدی اجرایی شد و در دی ماه ۹۵ آماده بهره برداری شد.
ترکاشوند اظهار داشت: از ویژگی های این پروژه روان سازی ترافیک در هسته مرکزی شهر و جنوب شهر و اتوبان کرج - قزوین است.

وی یکی دیگر از ویژگی این پروژه را اتصال بزرگراه شمالی به بزرگراه جنوبی کرج و فرودگاه پیام دانست و گفت: ارتباط این ۲ بزرگراه از طریق محدوده مرکزی شهر کرج متصل می شود.

در اجرای پروژه مهرویلا میزان خاکبرداری و خاکریزی ۷۷۰هزارمترمکعب بوده که دارای ۸۸۰ حلقه شمع بتنی است و ۹۰ هزارمترمکعب بتن ریزی، ۶هزار تن فولاد و۵۰ هزار تن آسفالت در این پروژه مصرف شده است.
 
 در مسیر این پروژه ۵۵۰ متر تونل روباز وجود دارد که هدف صرفه جویی در هزینه ها احداث  شده است.

تونل این پروژه پس از تونل نیایش تهران ، دومین تونل شهری کشور بوده و یکی از پروژه های نادر و سه سطحی به شمار می رود چرا که خط پنج متروی کرج از زیر این تونل می گذرد که البته هنوز اجرایی نشده است.

برای اجرای پروژه بزرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی و تملک املاک آن بالغ بر  ۵۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای شهرداری کرج هزینه شد.
 
در مسیر این پروژه ۱۰۰ نوع مانع تاسیساتی وجود داشت که با همکاری دستگاه های اجرایی برطرف شد.
 
گلایه های مردم از عدم رفع کاستی های پروژه
 
آنطور که شهروندان کرجی می گویند اگرچه تقاطع غیر همسطح آیت الله هاشمی رفسنجانی بخشی از ترافیک کرج را روان سازی کرده اما فقدان راه های دسترسی برای ورود و خروج از آن سبب شده تا مشکلات فراوانی برای مناطق حاشیه ای آن و سایر شهروندان به وجود آید.
 
فاصله طولانی دور برگردان و پیش بینی نشدن راه های دسترسی برای چهار منطقه مسکونی اطراف این پروژه از مهمترین گلایه های مردمی است که به گفته آنان این کاستی ها بارها به گوش مدیران شهری کرج رسیده است.
 
محمد بهادری از ساکنان اطراف تقاطع آیت الله هاشمی رفسنجانی می گوید: وجود یک ساختمان تجاری نیمه کاره مربوط به شهرداری یا شرکت پیمانکاری مجری پروژه آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنار فقدان راه های دسترسی و ورود و خروج سبب شده تا مردم از اجرای این پروژه رضایت نداشته باشند.
 
وی ادامه داد: انتظار می رود شهرداری کرج با تکمیل نواقص این پروژه ساکنان اطراف آن را از بن بست خارج کرده و دسترسی آنان به این تقاطع فراهم کند.
 
همچنین تعداد دیگر از شهروندان کرجی در تماس تلفنی با ایرنا، احداث و توسعه تقاطع های غیر همسطح برای روان سازی ترافیک در کرج را ضروری دانستند اما رفع معایب فنی آنها را مورد تاکید قرار دادند.
 
آنان افزودند : تقاطع غیر همسطح آیت الله هاشمی رفسنجانی ، تقاطع میدان سپاه و برخی دیگر از تقاطع های غیر همسطح کرج به لحاظ فنی و میزان استفاده مردم از آنها نیازمند تکمیل و توسعه هستند.
 
  معاون شهردار کرج : افزایش دسترسی ها مشکل ساز می شود
 
عسکر نصیری معاون فنی و عمران شهرداری کرج در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت که تقاطع آیت الله رفسنجانی به بزرگراه جنوب استان البرز متصل می شود و منطقی نیست که راه های دسترسی به این تقاطع داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: با این حال از میدان مادر به سمت سه راه گوهردشت مسیر مناسبی برای عبور از کنار تقاطع غیر همسطح آیت الله هاشمی رفسنجانی وجود ندارد و اکنون در حال احداث پل  جدید بر روی این  تقاطع با هدف برون رفت از مشکل ترافیکی هستیم .
 
نصیری با اشاره به اینکه تقاطع آیت الله رفسنجانی ، بزرگراه شمالی کرج را به بزرگراه جنوبی استان البرز متصل می کند، گفت : افزایش تعداد مسیرهای دسترسی به این تقاطع مسکل ساز می شود و در تلاش هستیم تا مشکل ساکنان اطراف آن را از طریق مسیرهای دیگر برطرف کنیم.
 
 در عین حال کارشناسان  عمران معتقدند که احداث تعدادی مسیر ورودی و خروجی در محدوده میدان مادر کرج می تواند به کاهش مشکل ترافیکی اطراف تقاطع غیر همسطح آیت الله هاشمی رفسنجانی کرج کمک کند.
 
نواقص تقاطع غیر همسطح آیت الله هاشمی رفسنجانی بررسی می شود
 
عباس زارع عضو شورای اسلامی شهر کرج در این خصوص اظهارداشت: اکنون برای تردد از محدوده میدان مادر به سمت تقاطع آیت الله رفسنجانی و دسترسی به آن  یک تقاطع غیر همسطح در حال احداث است که با بهره برداری از آن بخش عمده مشکلات این تقاطع مرتفع خواهد شد.
 
وی ادامه داد:  در زمان اجرای تقاطع غیر همسطح آیت الله رفسنجانی دسترسی فرعی برای این تقاطع دیده نشده که پس از بررسی  به لحاظ فنی و  اخذ نظرات کارشناسی برای آن تصمیم گیری خواهد شد.
 
در سال های اخیر برای روان سازی ترافیک، ساخت ۵۲ تقاطع غیرهمسطح در کلانشهر کرج تصویب شد که تاکنون حدود ۲۰ تقاطع آنها  بهره برداری شده است.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری   ایرنا ،تاریخ انتشار:     آذر 1398،کدخبر:  83571249    ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین